varför kissar de i höet?
jag har gjort som ett eget litet rum för höet men mina marsvin kissar och bajsar där. varför gör dom så? toalett i höet?
dom kan helt enkelt tro att de är deras toalett. Hade oxå en marsvin förut som trodde att höet va toa.
hur gör man då? kan man få dem att sluta kissa där?
jag vet inte riktigt. jag skulle nog flytta höet och testa om dom slutar. slutar dom inte så skulle jag kanske sätta höet i höboll eller så :)
Marsvin har annan ämnesomsättning än vad vi har. Det är därför dem är svårare att få rumsrena osv :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Marsvin är rätt lata, sitter de och äter hö och blir kissnödiga orkar de inte gå någonstans de kissar där de är bara. Eftersom de ofta sitter och äter hö så verkar det som de använder höhörnan som toalett.
Marsvin är svåra att få rumsrena det ligger i deras natur. Marsvin är inte bobyggande djur så de har inga naturliga instinkter som säger dem att de ska gå på toa på speciella platser. detta gäller de flesta betande djur som kor, får, hästar och marsvin. Jag tror vi får gilla läget och inse att marsvin inte kan bli rumsrena på samma sätt som katter eller kaniner.