Inte så kul just nu
Behöver bara gnälla lite :-(
Just nu känner jag knappt någon glädje över marsvinen, det har varit för mycket oro och sorg sista tiden. Jag blev jätteglad när Dovv fick sina bebisar och allt gick bra men nu har även den glädjen bytts till oro eftersom Xie Xie inte verkar helt hundra :-(
Är bara så trött just nu och gråter efter min älskade Aitlin. Förlorar jag Xie Xie också vet jag inte vad jag gör :-(
Det ska ju vara kul att ha marsvin! Jag vet att glädjen kommer tillbaka men det är svårt att se när tårarna rinner :-(
tråkit :(:(:(:(:(
hoppas hon blir frisk!!!!!!!!!!!!!
kanske kan du sälja dom till nån så du kan helsa på dom i bland??????
Förstår dig till fullo. Håller tummarna för Xie Xie och skickar styrkekramar till dig Lyan.
Det blir bättre. Tänk på alla små gos rumpor du har där hemma. Det är skit jobbigt när det inte går bra med kullarna. Hur ser xies vikt ut? vad är det för fel med henne?
Försök tänka posetivt men kom ihåg att det är okej att vara ledsen
Tråkigt :(
Känner lite likadant till och från. förlorat 2 marsvin, och rädd att förlora ett 3e.
Man får tänka framåt och postivit även fast det är svårt ibland :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Tack. Jag vill absolut inte sälja dem. Har till och med ångest för att sälja bebishanen trots att jag inte kan ha fler hanar.
#2 Tack!
#3Xie Xie känns lite benig och med lite svullen mage. Hon vägde 100g när hon föddes för 6,5 dagar sedan så hon har ju gått upp men inte sista dygnet. Jag har lagt henne till Dovvs spenar några gånger om dagen i flera dagar men igår och idag ville hon inte ta den ordentligt. Hon har fått lite fortimel och det slurpade hon i sig ca 1ml av. När jag kom ner innan ikväll så låg hon och tuttade men ändå hade hon gått ner 1g på ett par timmar.
Jag älskar ju dem över allt annat och i vanliga fall kan jag sitta i buren och titta på dem hur mycket som helst. Just nu vill jag mest ha semester från problem ett tag. Jag har känt såhär tidigare så jag vet att det går över men det är väldigt jobbigt just nu. Saknar Aitlin så mycket!
#4 Mm, tyvärr är det ju så att ha djur men det gör inte sorgen mindre :-( Är det Blixten du är orolig för?
#6 Japp, han är pigg och tigger osv, men pendlar i vikt.
Så blir orolig så fort han går ner igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra, eftersom han får allting han ska och lite till och går upp och sedan ner igen. Men är pigg och tigger osv
#7 Förstår det. Det är oron som är det värsta, den bryter verkligen ner en :-(
Det är alltid jobbigt när djuren är sjuka, det tar sådan kraft av en :(
Sitter just med en sjuk tjej i famnen och hoppas det vänder. Håller tummarna för din Xie Xie, hoppas hon kryar på sig.
#8 Japp och har börjar plugga på högskola nu med, så mycket på en gång :/
#9 Tack! Håller tummarna för din gumma också!
Usch och fy för sjuka djur. Skickar massa kramar Lyan!
Tack!

Förstår och vet hur du känner dig Lyan. har ju själv varit i dom svackorna ett par gånger under mina år som marsvinsnörd.
Var gång har man sagt att man inte orkar med alla tårar och ledsamheter som man utsätts för när något är fel med dom små liven, och visst har man väl mer än en gång tänkt tanken att nu vill jag inte utsätta mig mer för sådana ledsamheter.
Ja det är lite berg o dalbana att vara marsvinsägare, turligt nog går det oftast långa perioder med enbart glädje och allt är positivt. Men så händer det att något djur blir sjuk och då verkar det som att det inte kan räcka med ett djur? utan nog tusan skall det gå troll i det hela och en period av eländes elände verkar följa på. Så visst blir man lätt knäckt.
Men man torkar tårarna och tar nya tag för ett liv uta marsvin finns inte på kartan. Och jag tror att det samma känner du också Lyan? Tröstkramar.
Marsvin 4-ever
.
#14 Känner igen det det! Detta året har varit ett skitår :/
Förlorat 3 kaniner (1 pga ålder), 2 marsvin (1 pga ålder) och sedan tog räven hönsen :/
Ibland är det jättetungt. kanske måste det vara så ibland för om man inte engagerar sig i djuren så blir man heller inte ledsen om något händer. Engagerar man sig inte i djuren ska man inte ha djur tycker jag så känner man sig eländig när något händer är det ett tecken på att man är em bra djurägare.
Har man många marsvin händer det saker hela tiden både roliga oh sorgliga saker. Här föddes det en kull för snart en vecka sedan och i tisdags fick en vuxen lov att avlivas. En rolig sak och en tråkig sak med ett par dagars mellanrum. Att ha marsvin är en känslomässig bergodalbana.
Att mista djur är hemskt att oroa sig över sjuka djur är ännu värre. Tröstkramar.
#14 Precis så är det. Jag har ju haft sådana här svackor innan så jag vet att det går över men under tiden är det inte roligt.
Det är jobbigt att ha tre burar. Det känns kanske inte mycket för andra men jag tycker att det är väldigt jobbigt för det blir så splittrat. Hanarnas burar tycker jag även är för små eftersom de knappt blir upptagna. Helst hade jag velat ha alla i djurrummet men det vågar jag inte pga tjuvparningsrisken :-(
Lite positivt är iallafall att när jag vägde Xie Xie så har hon helt plötsligt gått upp till 122g :-D Det verkar som att hon bara behövde en slurk fortimel för att få lite mer energi att kampa med storebröderna om tuttarna. Får hoppas att det fortsätter så!
Sedan en skitsak till. Köpte nytt hö härmondagen. Underbart, mjukt, grönt och väldoftande hö! Har aldrig haft så härligt hö någon gång och vad gör marsvinen? Jo, de ratar det!!! Det förra höet jag hade var gult, sticksigt och luktade varken gott eller äckligt, det luktade knappt alls.
Behöver de bara vänja sig vid det bra höet eller ska jag ge upp upp och köpa det andra? Det är samma bonde och det sticksiga är förstaskörden och det mjuka, gröna är andraskörden. (är för övrigt väldigt glad vid "min" bonde. Höet kostar lite extra men det är det värt för han är väldigt noga med kvalitén och det jämnar ändå ut sig i slutändan för nu slipper jag köra 10mil enkel resa!)
#16 Jag är så hemsk att jag har vissa som är stora favoriter, där jag blir mycket mer ledsen om något händer dem. Aitlin var en av dem. Naturligtvis blir jag jätteledsen oavsett vem som dör eller vem som är sjuk men de som jag inte har lika starka band till är inte lika illa som favoriterna. Jag vill inte ha favoriter men det blir ändå så eftersom de är så många och alla är olika personligheter, vissa klickar man mer med.
Ändå var det lite av en lättnad när Aitlin dog för då slapp jag bargochdalbanan och oron. Att jag dessutom visste att nu behövde hon inte ha ont mer.
Beklagar din lilla gris :-(
jag förstår dig man blir ju så ledsen
men det går ju över men iaf just när det händer liksom är det sååå jobbigt,jag har förlorat 2 marsvin bara så där på en vecka och den tredje är på väg att lämna mig men de visste jag han är nästan 7 år och lite sjuklig men det är inget som han lider av men de är jobbigt iaf för Gruff är mitt favoritmarsvin, jag älskar ju alla andra också men Gruff är spec,
#19 Usch, vad jobbigt :'( Tröstkramar!