Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 704 ggr
Lillisen
0

Doris har fått diarré

Doris har varit hos veterinär som föreskrivit Baytril för hennes Uvi men nu på 3 dje dagen har hennes mage pajat.

Så nu undrar jag om ni ger Proviva före eller efter Baytrilen?

Vilken sort är bäst proviva shots eller den i 1 liters förpackningarna. Köpte hem båda sorterna.Hon gillade blåbärsdrycken som hon nyss fick :)

Har även förberett med hövatten till i kväll om hon slutar att äta.

Vänliga hälsningar

Bea3ce
0

ring till vetrineren!!!!!

marsvin kan dö av det!!!!

Lillisen
0

Har redan varit hos vet och fått Baytril mot Uvi men då blev magen risig. Ger nu 5ml proviva 3ggr dag. Hon ska få Hövatten i kväll men jag har nu sett henne smaka på några höstrån.

Hur mycket hövatten ska man ge då?

Bea3ce
0

ja marsvin kan dö av dålig mage!!!

det görde vår klinta :(:(:(

EvaLuna
0

man kan ge lite potatismjöl på en gurkskiva. finns oxå nåt på apoteket som funkar. minns tyvärr inte namnet… sök här på sidan

bråttom är det! marsvin far himla illa av diarre

Lillisen
0

Åå fy vad tråkigt  för dig :(

Har läst lite överallt här om olika tipps och hoppas min gumma blir bättre.

EvaLuna
0

risavkok va de nån som sa. obs! utan salt!

Bli frisk lilla Doris!

Lillisen
0

Tack EvaLuna :)

Känns ju inte bra att fortsätta med Baytrilen men det sa vet att det ska jag göra för annars försvinner ju inte grundproblemet dvs Uvi:n :(

Lillisen
0

Nu när jag satte ner henne i buren igen efter både Baytril, proviva och hövatten så hade inte hennes burkompis ätit upp sin pellets och hon började äta av den var det ok?

Hon åt även lite hö i famnen när jag matade henne :)

EvaLuna
0

Jättebra att hon äter, bara de inte är för mkt gräs/grönsaker/frukt

Hittade en tråd om diarre. Diarsanyl heter nåt på apoteket du kan ge

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d7136d5b9cb46224404e847-diarr

Lillisen
0

Hon får nästan inga grönsaker och magen är bättre men hon äter bara lite lite hö i min famn.Hon får fortfarande Proviva.

Hur ska jag få henne att äta hö igen?

Hon är ganska pigg pratar lite med sin kamrat och går omkring i hagen, tuggar på kartongen och lite på rotting huset men inte höet!!

Aristarcos
0

Kan absolut rekommendera diarsanyl ca 1 ml ger man dem två gånger om dagen. Finns på de flesta apoteken. Ta med 5 ml spruta och dra upp 1 ml ( kletig sörja men det går bra) Tvätta rent om det kladdar på pälsen bara !

Vilken dosering har du fått på baytrilen ? Det verkar som att många veterinärer överdoserar det till just marsvin !

Lillisen
0

#11 Hon skrev ut 0.4 ml 2 ggr/dag  Doris har gått ner över 300gr och väger nu 1100 gr ( var ju lite överviktig men inte mycket före sjukdomen)

Hon har ätit lite hö nu och jag gav inte fullt 0.4ml nu ikväll. Hon bajsar pluttar nu, inte lika lös.

Fortsätter med hövatten ikväll.

Tack för att ni hjälper mig :)

Aristarcos
0

# 12 ring och kolla med blå stjärnan om doseringen är korrekt, för får de för mycket slutar de äta maten pga att de kan blir för mycket för dem.

Lillisen
0

Tack Aristarcos ska kolla med dom.