Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1693 ggr
[PetzLinda]
0

Veterinärbesked

Idag hade jag tid hos vet. vid kvart i fyra och fick beskedet att Molly min var både undernärd och hade lunginflamation. Har fått antibiotika som hon ska ha två gånger dagligen i tio dagar nu så hoppas att det ska bli bättre! :) Har även fått hem crital care som jag fick av vet. och ska ge halva förpackningen om dagen (tre st. 36 grams förpackningar).

Vägde bara runt 700 gram när veterinären vägde henne (har inte kunnat väga henne hemma tack vare brist på våg) och när jag senast vägde henne på djuraffärens våg (för kanske någon månad sen) så vägde hon ett kilo nästan exakt. Ska införskaffa våg så snart jag kommer nånstans där de säljer sånna.

Men har en fråga angående crital care och antibiotikan, kan man ge dem samtidigt, alltså direkt efter varandra eller är det bra att vänta en stund innan man ger det andra?

EvaLuna
0

Ojoj, stackars Molly… Hoppas hon snart blir frisk igen!

Jag är inte säker, men gissar att de är bättre att du delar upp Critical Care & ger flera ggr om dan om du har möjlighet. Jag tror inte de spelar så stor roll om du ger antibiotikan före eller efter. Hoppas nån som vet säkert svarar snart

Krya på dej Molly

[PetzLinda]
0

#1 Jo jag ska ge critacal care flera gånger dagligen, med start imorgon morgon för enkelhetens skull (för att hon ska ha en halv påse om dan). Antibiotikan fick hon redan ikväll.

Men det jag undrar är typ om man kan ge asså critcal care och antibiotika samtidigt, men utan att blanda dem. Typ först tar jag antibiotikan och en halv minut senare får hon critacal care.

EvaLuna
2

Ge henne en omgång CC på en gång vetja. Om hon förlorat så mycke vikt är det bra att göda upp henne så snabbt som möjligt

Sandra-B
0

Vad är det för antibiotika som du har fått till Molly?

Utan att veta vad det är för medicin du har fått så skulle jag tro att du kan ge det samtidigt (mina marsvin får alltid mat i samband med att jag ger dem antibiotika) Oftast så ger jag lite mat först för att de ska ha något i magen, sen får de medicinen och eventuell "bakterie-juice" och därefter mer mat (grönsaker) för att allt ska skäljas ner och de ska få ordentligt med mat i magen. Vet hur jag själv mår när jag äter antibiotika… :-s

Håller med #3 om att ge henne CC meddetsamma, har hon gått ner så mycket som 300 gram och inte väger mer än 700 gram är det bra att få i henne så snabbt som möjligt eftersom hon förmodligen inte äter som hon ska vilket kan ställa till med ännu mer problem om det vill sig illa.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[PetzLinda]
0

#4 En antibiotika som heter Bactrim har jag fått.

Så det är bra om de har något i magen innan man ger antibiotikan alltså? Bra att veta! :) Ska köpa hem grönsaker som jag vet att hon gillar och ge till henne.

CC direkt efter alltså, då kör jag på det!

Har ju tidsbegränsning tack vare skola och om mamma inte klarar av att ge henne CC två gånger under tiden jag är i skolan så får jag mycket jobb. Visar sig nu på morgonen när jag började med det att hon heller inte alls tycker om det, vilket försvårade det hela ytterligare :/

Aristarcos
1

#5 Bactrim är det mildare av två olika antibiotika som marsvin normalt föreskrivs. Men håll utkik så att inte magen börjar bli dålig iallafall..kan vara bra att ge lite probiotika finns i kapslar för människor på apoteket :).Säger som de andra, oroväckande att hon gått ner så pass mycket. Som de andra säger vänta inte med CC !!

Sandra-B
0

Bactrim brukar normalt inte krångla till magen på dem, enligt min erfarenhet.
Men som #6 säger, håll koll på magen för att vara på den säkra sidan.
Om den verkar krångla kan man köpa exempelvis ProViva eller Bravo juice (med goda magbakterier) och ge i samband med medicineringen.

Om din mamma inte lyckas få i henne CC så kan ni testa att göra ordning lite kligröt och ge henne, det är energirikt och borde kunna hjälpa henne att komma upp i vikt. Bör väl i och för sig inte ges dagligen (om hon inte är van vid det sedan innan). När jag har djur som behöver öka i vikt brukar jag göra gröten på havrekli (eftersom den innehåller mest kalorier).

Lite havrekli, lite vetegroddar (ibland lite havregryn också) och sen blanda det med någon lämplig vätska (kan vara vatten, havremjölk, ProViva eller dyl) till en konsistens som man tycker är bra, låta stå och dra ett tag (eventuellt tillsätta lite mer vätska och låta dra en liten stund till) och servera. 
Man kan även blanda i olika grönsaker som man hackar eller river till mindre bitar, vilket brukar uppskattas. Eftersom Molly har gått ner så pass mycket i vikt kan ni även blanda i lite skalade (osaltade) solroskärnor till exempel.

Kligröt brukar vara väldigt uppskattat av många marsvin :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

EvaLuna
0

Hur går det för er…?

[PetzLinda]
0

Har inte haft så mycket tid för datorn, eller lust snarare, så det är därför jag inte svarat tidigare!

Men stödmatningen har gått bra tack vare att jag har varit hemma från skolan för att jag är förkyld. Hon bajsar lite mer än hon brukar, men det ser normalt ut och hon är för övrigt piggare än hon varit tidigare. Ikväll har jag hållt på i sex och en halv dag och hon visar små tecken på förbättrning av andningen. Hon andas fortfarande väldigt ansträngt, men inte så illa som det var tidigare.

Det har inte blivit så att hon fått en halv påse Critical Care om dagen, utan hon får ungefär en tredjedel, fjärdedel för en halv blir ungefär en dl om jag blandar det så att det går att få upp i sprutan. Hon är mycket tyngre än hon var för en vecka sedan, men vet tyvärr inte exakta vikten då jag som sagt inte har en våg att väga henne med.

Men efter att jag hållt på i tio dagar med medicineringen och det inte har blivit bättre då, ska jag fortsätta med behandlingen i tio dagar till eller ringa vet. igen?

EvaLuna
0

Åh, du har gjort ett himla bra jobb me din gris. Lyckliga hon som bor hos dej!

Jag skulle tro att hon borde ha svarat bättre på medicinen vid de här laget. Jag tycker du ska ringa vet & höra efter. Kanske är de så att hon behöver nån annan typ av antibiotika eller annan dos?

Nån annan som vet?

Ge inte upp. Molly SKA bli frisk

Styrkekramar

[PetzLinda]
0

#10 Tack det behövs verkligen just nu.

Men kommer nog att ringa vet efter att medicineringen är avklarad för att få besked om vad jag borde göra - fortsatt medicinering eller om hon ska få vandra vidare…

Sandra-B
0

Vilken dosering har du fått på bactrimen?

**SMF 237 Sweet Dream's 

[PetzLinda]
0

#12 0.3 ml 2 gånger om dagen.

Sandra-B
0

Oj, det är inte så konstigt att det inte hjälper då. Det är en alldeles för låg dos!

0,5 - 0,7 ml, till och med upp till 1 ml (för riktigt stora individer), två gånger per dag är vad man brukar ge till vuxna marsvin. Under 0,5 ml*2 ger man, vad jag vet, aldrig till vuxna, enbart till ungar.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Aristarcos
0

Jag hade 0.7ml för ett 900 gr marsvin så jo det verkar lite lite..om jag räknar om samma dosering som jag hade borde det vara minst 5,4 ml för ett 700gr marsvin…

[PetzLinda]
0

#14, #15 Oj då, ja då kanske det är rätt så självklart… Men vad ska jag göra då? Forsätta med samma dos under längre tid eller öka dosen?

Känner mig hjälplös eftersom det är min första medicinering på ett djur utan någon närvarande att rådfråga (förrutom veterinären då, men känns lite konstigt att ringa till dem varje gång jag undrar något osv…)

Vill bara att Molly ska bli frisk ju! Gråter

EvaLuna
0

Öka dosen till de dubbla = 0,6 ml. Räknat ner lite från Aristarcos exempel eftersom Molly är mindre

[PetzLinda]
0

#17 Har ökat dosen dubbelt men imorgon bitti har jag hållt på i tio dagar (började en kväll). Blir det inte en farlig mängd för henne om jag fortsätter i tio dagar till nu, med dubbel dos?

Sandra-B
0

0,5 ml - 0,7 ml (ibland till och med lite mer) två gånger om dagen i sju till fjorton dagar (oftast sju till tio) är normal behandling med Bactrim.

Det är ju ingen som kan säga vad hon klarar, varken vi, du eller någon annan.

Men du bör kanske kontakta veterinären och rådfråga dem, varför de har satt henne på en för låg dos och höra vad de säger om att höja den - om de har någon bra orsak till det.

Jag antar att det blir svårt för dig att få tag på veterinären nu över helgen?
I så fall hade jag inte avbrutit behandlingen, det får bakterierna att blossa upp igen om de inte är bort.

Du måste göra vad du tycker känns rätt, det är bara du som kan fatta beslutet om hur du ska göra.

Men jag kan säga vad jag hade gjort och det är att ge 0,5 ml två gånger om dagen i tio dagar, men som sagt så måste du avgöra själv hur du ska göra.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[PetzLinda]
0

Gjorde som det rekomenderades och gav henne 0,5 ml 2 ggr dagligen i 10 dagar. Hon blev fortfarande inte bättre och i helgen tog jag ett beslut att låta henne få somna in istället för att lida.

Hon har nämligen haft diarée och igår var hennes kiss orangefärgat. Nyss stötte hon upp grönt "kräks" efter att ha fått lite solroskärnor att äta (inte mycket). Efter att Critical Care tog slut har hon dessutom gått ner i vikt igen och väger jätte lite. Hon äter och dricker knappt och kroppen är slapp. Nej, det känns bäst att låta henne somna in och inte lida mer! Vi har fått sju härliga år tillsammans men det får räcka nu!

Ringde veterinären imorse och fick en tid imorgon vid 16:00. Hade henne nyss ute i den härliga solen och hon fick mumsa i sig lite gräs och ha det härligt i en timma. Passade samtidigt på att ta flera bilder på henne <3

EvaLuna
0

Å så tråkigt! Beklagar verkligen. Du har gjort allt du kunnat för ditt lilla svin & nu fattat ett mycke svårt beslut. Fint att hon fick komma ut lite

Tröstkramar