Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6140 ggr
Abico
0

Bolibompa har gjort det igen

Usch vad ledsen jag blir när jag ser sånt här. Det är visserligen inte Bolibompas uppgift att lära ungarna hur man sköter djur men det här sänder ju så fel signaler och så visar dom upp fruktansvärt trassliga och på tok för långhåriga lunkaryor i tv. Man behöver väl inte vara marsvinskunnig för att begripa att det är fel? Hur tänker SVT?

Det var väl bara något år sedan dom sände något program med ett ensamt marsvin. Men det vet jag att dom snackade sig ur med att marsvinet hade kompis utanför bild. Det är ju det i rutan som ungar ser. Kasta ris på djuren och låt dom gå långhåriga utan kompis. Fy sjutton.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Jag skulle inte säga att de kastar ris på dem, men det är ändå inte okej alls! Usch vill bara springa till dem och skrika att det är fel hur de visar djur i tv, som sen ger helt fel syn för barn! Att långhåriga marsvin bara behöver kammas lite då och då. Gråter

Abico
0

Kastar och kastar, dom sitter ju och häller det över dom… Och det trasslar duktigt i lunkapäls kan jag säga, åtminstone om dom ser ut som risbuskar som här :(

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Usch får mig att må illa!Gråter Har djuren inga känslor i deras ögon?!

Millie
0

herregud deras päls Förvånad

Mari
0

Spolade bara igenom snabbt och pälsen var verkligen trasslig och ful, såg att de borstade dem lite men det hjälpte ju tyvärr inte så mycket.
Ang. riset så kunde jag inte se att de kastade något på dem eller hällde utan det såg ut som de hällde på marken framför och bredvid. Hade heller inget ljud så jag vet inte om de sa något :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

Mycket tråkigt att se! Det där bryter ju mot djurskyddslagen, inte kan de visa det i tv! Man borde kontakta dem och klaga.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mari
0

#6 Hur bryter det mot lagen?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

#7 _8 kap.
4 § Kaniner och gnagare, som har en sådan lång eller ullig päls att de inte själva kan hålla sig rena, ska ges pälsvård.

_Jag tycker inte att det ser ut som att de där marsvinen fått någon vidare pälsvård.

Mari
0

#8 Ah mycket bra att du la in :) Har ingen större koll på lagarna tyvärr. Men ja håller då med om att lagen bryts.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Denna kommentar har tagits bort.
[Strawberi]
3

Barn säger jag bara. Barn och djur går inte ihop.

Atensia
0

Usch vilken päls! Det sänder verkligen ut helt fel signaler till alla de barn som sitter och tittar.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Moa-16
0

Usch, säger jag oxå.. Vilken päls. Sen kan jag tycka att dom kan använda gosedjur om dom vill leka "bröllop" (suck)

RosaKiwi
1

Varför skylla på barnen?

Vad jag vet så är det föräldrarnas ansvar om dem skaffar djur till sina barn. Dem ska se till att informera barnen och hjälpa dem.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

[Strawberi]
1

#14 - fortfarandes barnens ansvar att ta hand om djuren?

Binajis
1

#15 Är det? Enligt mig är det defintivt föräldrarnas ansvar att djuren tas om hand på bästa sätt.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

HLJB
1

Skulla nog säga att alla under 15 räknas som "barn" i mina ögon, dvs att någon vuxen förmyndare har de slutgiltiga ansvaret för djuren.

Mellan 15-18 är det en övergång till vuxenlivet där hjärnan hunnit ikapp lite bättre, här borde "barnen" kunna ta ansvar helt själv med någon vuxen som hjälper till när annat måste göras.

Är man över 18 så är man vuxen och hela ansvaret ligger på ens själv.

------------------->

Ang själva programmet så tycker jag inte de var så farligt alls. Däremot så reagerade jag på hur pälen såg ut, skulle aldrig låta mina se ut så där.

Emmsann
0

Reagerade som många andra gjort här på pälsen, oborstad och tovig där i början. Men, jag är emot en ganska stor sak här, Man leker inte med djur, dom förstår ju inte poängen i det. Jag tror knappast att dom tycker det är roligt, dom ser inte ut att skratta. "Vad tror att dom tycker om att gifta sig?" "Kul". Aa sure. Och jag hoppas innerligt att det inte var högt ljud på "bröllops musiken". Stackars marsvin som tvingas dras med på sånt där.

//Emma

Creation
0

#18 Att barn leker med sina djur är väl ändå inget konstigt eller fel? Visst, det är antagligen inget roligt för marsvinen, men de tar ju ingen skada av det heller. Det är mer ett undantag än en regel. I det här fallet kan riset tova i den ovårdade marsvinspälsen, men någon annan skada tvivlar jag starkt på att de kan ha fått av det där.

När jag var liten brukade jag leka med mina marsvin. För det mesta sa jag att de gjorde saker, fastän de oftast bara satt stilla på den platsen eller saken jag hade lagt dem på. Att ligga och mysa med en människa(som jag vet att många, många ägare gör, stora som små) är väl inte mycket roligare än det.

freddiie
0

Nej fy. Såhär tycker jag inte att man ska göra. Pälsen ser ju inte alls trevlig ut, och när den lilla tjejen sitter och borstar den vites päls så ser man ju att han tycker det gör ont. Visst kan man leka med sina marsvin, men inte kasta ris. Det är att gå över gränsen tycker jag. Svt skulle ju tagit in en expert på marsvin som kunde berätta hur man skulle göra och hur man tar hand om marsvin :)

Sofieproppan
0

Mina marsvin är egentligen mina barns, 6 och 3 år gamla. Nu är det dock jag som sköter dem och är alltid med när barnen umgås med dem.

Angående detta program så är det mycket synd att de visar två marsvin med så missskött päls. Sen gör de dock inget direkt som marsvinen verkar tycka vara så hemskt, förutom riset då. Lite onödigt.  Håller med #19.

De jag tycker är att om man har med djur i ett program som många barn tittar på så är det bra om man tar med lite fakta om djuren och visar och berättar lite så de lär sig om djuren.

Mina barn har missat detta program och det är jag glad för för annars hade de nog också velat prova något likande. Och det tycker inte jag är någon bra idé.

emelie92
0

ojojoj pommes vad pälsen ser ut! Att visa upp marsvin i barnprogram tycker jag är kul! men då ska de vara välskötta marsvin!

Moa-16
0

#19 Nja, kan tycka det är fel. Djur är inga leksaker. Tycker inte man ska Uppmuntra barnen till att leka med djuren sådär. Inte små djur iallfall. En annan sak med tex, en hund, där hunden är med på det. Det är faktiskt levande varelser. Dom kunde tex, berättat lite hur man tar hand om marsvin, pysslat om dom istället.

[Maijah]
0

Hur svårt tycker folk egentligen att det är att ta fram en sax och klippa lite?

Hur varmt & otrevligt är det inte för marsvinen att gå runt och släpa på en sån päls?Obestämd

fia-mia
0

"Hur mår de idag?"

"Bra"

Visst det ser ut att må fantastiskt… märk min ironi

Kommer ihåg att när de sände julkalendern om tomtenissan hade de ett ensamt marsvin och jag minns hur svårt jag hade att se det.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Emmsann
0

#19 Jo självklart leker nästan alla barn med sina djur men alla verkar ju uppenbart ha olika åsikter om detta men jag har ganska svårt för att se på när andra leker med djur. Bara min åsikt och mina tankar sen vad ni andra tycker om den gör egentligen inte mig så mycket faktiskt :-)

//Emma

FeliciaS
0

Stackars marsvin, det syns tydligt hur obekväma de är :( Att inte sköta pälsen är definitivt misskötsel! Fruktansvärt att få djur att ses som leksaker inför barn på det sättet…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

Barn leker med sina djur barn gör sånt. Faktiskt tycker jag att det är helt okej om det är stillsamma och kärleksfulla lekar och det är föräldrarnas ansvar att lära barnen vilken respekt de ska visa sina djur. Jag tycker det är mycket bättre att barnen leker bröllop med marsvinen än glömmer bort dem så de bara får sitta och ha tråkigt i sin bur. Ett barn som lärt sig behandla sina djur med respekt kan ta med dem i sina lekar utan att det på något sätt blir obehagligt för djuret.

Jag orkade inte se hela klippet så jag kan inte uttala mig om riset men håller helt med om att pälsarna var förfärliga och tycker att det var mycket olämpligt av Bolibompa att visa marsvinen i dettta skick.

Binajis
0

#28 Håller med dig, jättebra skrivet :)

Jag tycker dessutom att det vit/gråa marsvinet verkar ganska coolt, provsmakar sallad, sitter inte och trycker, kuttrar lite. Även om det låter när det blir borstat så tror inte jag att ett vettskrämt marsvin skulle låta överhuvudtaget. Då tänker de bara "överlevnad" och det är knappast genom att göra ljud.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

ubblebubble
1

#17 Jag är under 15. Jag ställer i ras, pet och klippt. Min 7 månaders texel hane tog cert, och min 2,5 månader gamla gjorde också det. Min mommy och daddy har inget som helst att göra med marsvinen så jag tar hand om dom, byter spån 2 ggr i veckan, rullar, badar, matar osv. De har ett eget rum och är ganska bortskämda ;) Men när något sånt här kommer upp blir jag mkt arg och ledsen. Ensamma, ledsna, vanvårdade, bortglömmda fyy! Det gör ont att tänka på hur hemskt vissa marsvin har det :'(

Zakarias
0

Vill jättegärna ha långhårsmarsvin, så mycket at jag nästan går och köper ett par utan att fråga mina föräldrar. Min tanke från första början var att skaffa peruanmarvin, men tog hand om 2 toviga och misskötta kaniner istället.

Och när jag ser folk som kan, och får ha marsvin och så är deras päls misskött blir jag bara ledsen…..!

ubblebubble
0

Jag ville osse ha peruaner i början för att det stod i en bok att de kunde få 15 cm lång päls. Goddammit vad dum jag va, nu fattar jag att ja, alla kan få så lång päls om man sköter det och rullar det.

Zakarias
0

#32 Dem kan väl få upp till 40-50 cm lång päls om man rullar och kammar den bra? :)

ubblebubble
0

40-50 är lite att ta i. Men ja det kan de men det gör man inte. De får gå i rullar i kanske 15månader vilket man kan tänka sig är totalt s**t. Lena hade en som hon klippte vid 13 mån ålder.. Pälsen var då ifrån fötterna ca30 cm.

Zakarias
0

#34 Jaha okej men om man räknar från roten kan det ju bli 40cm iaf :) Pratar du om Lena Tysk? :)

ubblebubble
0

Yes sir! :D ställer du ut?

Zakarias
0

#36 Kan vi fortsätta via PM? :)

ubblebubble
0

gärna :) vad exakt menas med pm?

Zakarias
0

#38 Privat meddelande, du har nog fått ett nu :)

ubblebubble
0

Då vet man det en gång för alla! Har svarat :)