Kalcium och fosfor halt. Samt foder.
Mina marsvin (bor med en kanin) äter just nu VL Cuni Complete och Cavia nature, blandar dessa då fibret är högt i Cuni och medans fett och kalcium halten är mycket lägre på Cavia nature.Jag ger ca 2 msk per djur samt hö och vitkål. Dyrt foder i längden.
Bra, eller fettar jag dem för mycket? Har bra erfarenhet av kaniner, men är inte samma vad gäller marsvin.
Jag har hört att för hög halt av kalcium är inte bra, samt för låg inte är bra, men att ändå fosforen skall vara lägre långt lägre än kalciumet för att inte ytterliggare skapa problem. Vad anser ni är ett bra värde på de två ämnena?
Har även hört att om kalciumhalten är ex: 1,1% så skall fosforen vara ca 0,6 % för att jämna ut sig för att djuren inte ska bli sjuka.
Så man ska inte stirra sig blind på endast kalciumet.
Vad ger ni för kost?

De äter mest hö, har du analys på det? Mineralvärdet kan vara väldigt olika. Om du köper hö från stall så har de ofta analys så du kan räkna ut totala mängden.
Jag har dock inte lyckats hitta någon som kan tala om marsvinets behov av vare sig energi, protein eller makromineraler, kanske du vet?
Rekomenderar att du inte har kanin ihop med marsvin. Sök här på forumet så hittar du flera trådar varför man inte ska ha dom ihop. Jag har ett marvin som bott med kanin hos förra ägaren och han blev sparkad i ögat så han är blind på det nu. Finns en bild på ögat i en av dessa trådar.
Sen bodde mitt marsvin i en stor bur med kaninen och hade eget hus osv men det hjälpte inte. Sen har ju marsvin och kanin helt olika behov när det gäller mat.
Mina marsvins kost består av hö och havregryn samt grönsaker. Dom har alltid hö och havregryn i buren (fri tillgång) och grönsaker morgon och kväll mycket kål paprika och så :)
Jag är ingen expert, men tänker samma typ av foder till marsvinen som kaninerna. De är ju båda herbivorer som är anpassade till att äta gräs. rötter, låga grenar och örter.
Kanske har jag fel men jag tänker iaf hög fiberhalt, låg fetthalt och begränsdad proteinhalt.
Till kaniner ska ju kalcium ligga under 1.0 och helst ännu lägre och jag tänker att det borde vara lika till marsvin.
Våra kommer få Jr Farm Grainless Meerchweinchen
Protein: 11,2%
Fett: 2,9 %
Råfiber: 21,4 %
Råaska 7,4 %
Kalcium 0,5 %
Fosfor: 0,3 %
Tänkte eventuellt blanda det med Meister-Lampe Bio-Nagercobs eller Pre Alpin Wiesenflakes för att få upp fiberahlten lite mer.
Eftersom de är skinnysar som flyttar hit så kommer de få Kligröt ett par gånger i veckan utöver höet, grönsakerna och pelletsen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Jag ger dom Cuni Complete blandat med Cavia nature så kalciumet hålls lite lägre samtidigt som det har höga fiber värden för både kaninerna och marsvinen. De har bott ihop i ett år och kaninen är ypperligt försiktig, han är en lejonhuvad dvärgvädur och rengör marsvinen dagligen, de har aldrig blivit skadade. Hade det hänt hade jag aldrig haft ihop dem. De är bundisar så de får bo ihop.
Dessa är värdena på maten Cavia nature & Cuni Complete. Jag ger dem 2 msk per djur.
Råprotein: Cavia 15,5 % Cuni 15 %
Råfett: Cavia 3,5% Cuni 3 %
Växttråd: Cavia 15 % Cuni 20%
Aska: Cavia 5,5 % Cuni 8%
Kalcium: Cavia 0, 65% Cuni 0,9 %
Fosfor: Cavia 0,5 % Cuni 0,6
Hö köper jag som jag ser de analyserade värdena på förpackningarna, köper det jäkligt billigt med bra kvalité, djurbutikens hö var gult medans mitt är grönt, djuren föredrar mitt färskare. Har även årets färskaste kvar i säckar som är bonde hö.