Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2830 ggr
jezzijezz
0

Lite hjälp tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu räknat…å räknat…….å räknat om igen hur långt gången Fendi kan vara å hur lång tid det e kvar tills hon ska föda!!

Nån som e duktig å haft många kullar å e haj på det här?

25/3  8 veckor gamla å särade den dagen, har gått ihop alltid.

25/4  strax över 12 veckor, kände första fosterrörelserna…inte bara som fisksnärtar utan mer rörligt…knäppljud från Fendis mage ca 1-2 veckor tidigare. Väldigt tydligt.

20/5  16 veckor gammal Fendi! Syns knappt att hon e dräktig när hon står utan mest tydligt när hon sträcker på sig. Tror bara där e 1 unge.

Ni som kan räkna enligt första fosterrörelserna osv…när tror ni det e dax…enligt mig ( som e novis ) så går " dräktighetstiden ut " på söndag 27/5.

Kan detta stämma?? Bör jag bli nervös att inget händer??

/ Hälsningar Jessica

Linnet
0

Har aldrig känt fosterrörelser tidigare än efter 6-6½ veckor, så kände du tydliga rörelser då, så borde hon ju få när som helst. Är det bara en unge så är det ju ännu svårare att känna.

HannaVastervik
0

4 veckor efter första rörelserna har stämt ganska så bra här

jezzijezz
0

# 1, 2  Då borde nu på söndag ungefär stämma då? Börjar ju bli lite nervös…har trott att det va dax för ca 1-2 veckor sen men har ju fått räkna om…många gånger = /

Linnet
0

#2 Ja det stämmer nog ganska bra.

Linnet
0

#3 Kände du dom första rörelserna den 25/4 så är det ju 4 veckor sen i morgon.

jezzijezz
0

# 5

japp…går dom exakt 10 veckor?

Binajis
1

#6 Om du kikat runt lite har du säkert sett att marsvin får ungar från ca dygn 65 till dygn 70 :) Man känner ju inte rörelser exakt på vecka 4, det kan skilja flera dagar. Så hon kan ju ha ungefär en vecka kvar, så än behöver du inte oroa dig =)

Det är regel snarare än undantag att man förväntar sig ungar flera veckor/dagar innan det egentligen är dags Tungan ute

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

jezzijezz
0

# 7

Tack! Skrattande

Matte e ju inte min starka sida! Hihihihi en ren gissningslek detta har varit för mig! Men nu börjar det iaf närma sig…*pirrigt*…vill knappt lämna lägenheten = )

Linnet
0

#6 Ganska exakt 10 veckor, dom gånger man vet när dom parat sig så är det ofta på dagen 70 dagar när det kommer ungar, fast visst kan det vara både färre och fler dagar.

#7 Har då aldrig känt några rörelser i vecka 4, inte förrän efter 6 veckor har jag kunnat känna säkra rörelser.

Binajis
0

#9 Jag förstår det, så himla spännande Skrattande

#9 4 veckor är väldigt tidigt, jag håller med. Det var mest poängen att det inte är på dagen vecka 4, eller på dagen vecka 6 heller för den delen. Utan på ett ungefär :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

jezzijezz
0

Ja inget har hänt iaf…tösen hon kniper! = )
Spänningen e olidlig kan jag tala om…Fendi e hur pigg som helst…ett matvrak som skuttar å springer omkring….men med den lilla magen hon har så e jag säker på att där bara e 1 bebis!

Glad

[SallysPigge]
0

Hur går det :-)

Linnet
0

Knappast troligt att du skulle känna fosterrörelser redan vid drygt 5 veckors dräktighet, det kan ju ha varit tarmrörelser bara, jag har tom. tyckt mig känna "fosterrörelser" på en hane=) och är det bara en unge så är det ännu svårare att känna tidigt.

jezzijezz
0

# 12

Inget har hänt än….*suck*

Hon verkar inte vara nämnvärt berörd av det heller…varje gång jag lägger nytt hö så popcornskuttar hon  å har sig = )

Skriker efter mig å ställer sig på bakbenen å tigger godsaker hahaha
men visst hon vilar mycket men annars ingenting. Skitjobbigt att inte veta exakt datum!!!!

Jag blir nervös av att gå hemifrån ju… = /

Hoppas bebisen kommer snart iaf!

# 13 nä detta va riktiga kullerbyttarörelser å samtidigt det där knäppandet med tänder " inifrån" = ) men vet ju som sagt inte när hon blev parad så det e extrasvårt.

Ja hon lär ju föda nån gång iaf Glad

Linnet
0

#14Fast det är ju omöjligt att du skulle känna "kullerbyttarörelser" vid 5 veckors dräktighet, dom första rörelserna brukar jag känna vid ca 6 veckors dräktighet är väldigt svaga och man vet knappt ens om det är rörelser eller bara inbillning, men hur som helst, är hon dräktig så ska hon ju föda inom en vecka.

jezzijezz
0

# 15

Aha…hmmm…kan det har varit gasig mage jag kände då? Tyckte det kändes så tydligt! Ja jag hoppas det e dax snart…har dratt på det vecka efter vecka men har nog helt fel i mina uträkningar = ) svårt det här!

E det vanligt att dom e uppe å skuttar popcornsskutt så nära in på födseln? Ja förrutom matvrak å mycket vila mellan varven.

Linnet
0

#15 Nej det är inte vanligt med popcornskutt, nu är det väl bara ungar som brukar popcornskutta, men dom brukar mest ligga sista veckan.

Fridaaaa
1

#17 Då är min Lotus ovanlig då, då han är 1½ år gammal och gör popcornskutt ;) Pepsi med som är 10 månader gammal ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

#17 Håller verkligen inte med om att bara ungar popcornskuttar! Tycker det är vanligt att se även äldre marsvin popcornskutta.

#16 Appropå dräktiga honor och popcornskutt har jag sett små försök till popcornskutt hos en av mina honor. Hon hoppade även över saker, typ matskålen, enda fram till dagen innan. Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Lixim
2

Nja åldern spelar ingen roll för popcornskutt. Våra vuxna poppar ofta speciellt när det kommer gräs, även våra dräktiga kan försöka poppa men det går ju lite sisådär

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[SallysPigge]
0

Får hålla med där, några av mina som är vuxna popcornskuttar fortfarande :-)

Linnet
0

Mina vuxna brukar då inte popcornskutta ofta i alla fall, ungarna gör det ju hela tiden.

jezzijezz
2

Fendi som e dräktigt popcornsskuttar väldigt ofta…men hon e inte så stor sen väldigt ung!

Blev så glad idag….Fendis burkompis Juliette som e 2 1/2 år gjorde första popcorsskuttet idag….vi har haft dom vuxna sen 1/4 å dom har vatt väldigt skygga…men nu så! Skrattande

Mofsan
0

min Bayliz popphoppar e det ett glädje skutt eller vad är det??? men Tintin gör det inte?!!?

/Mofsan

Fridaaaa
1

#24 Ja det är nog glädjeskutt. Alla marsvin gör inte det. Min Pepsi började inte med det förrän han var 6-7 månader gammal:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mofsan
0

vad skoj att veta för Bayliz gör det hela tiden som en galen ko =) så gulligt

/Mofsan

jezzijezz
1

Virvel, Fendis broder ur samma kull gör jättelustiga skutt…hela kroppen vänder sig i luften å han lixom slår en volt å ibland landar han på ryggen hahahaha sen mitt i allt bara kastar han sig ner platt som en pannkaka å sträcker ut sig Skrattande

Kan sitta å titta på dom små liven hur länge som helst!

[SallysPigge]
0

#27 :-D

jezzijezz
0

# 28   Har aldrig tidigare sett ett marsvin lägga sig platt å sträcka ut benen bakåt som en padda hahahaha förrän nu då!

[SallysPigge]
0

#29 Du får visa en bild om du lyckas fota honom :-)

jezzijezz
0

# 30

Ja det ska jag göra hahaha

Creation
0

Hur har det gått?

Är du 100% säker på att det är fosterrörelser du har känt? Att känna starka fosterrörelser när honan bara är ca 4 veckor gången, när det dessutom bara är en unge… nja, jag tvivlar på att det är möjligt? Knäppandet tror jag bestämt brukar höras vid ett senare skede också.

Senast om två-tre dagar lär du ju i alla fall få veta säkert hur det ligger till. Om hon blev parad samma dag som de särades är hon ju 70 dagar gången idag.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

jezzijezz
0

# 32

Ja jag e säker…men gjorde samma utträkning ikväll som du…alltså 70 dagar idag!

*suck* kan väl inte vara helt ute å cykla???? detta känns jättejobbigt…men jag hoppas att hon föder nu vilken dag som helst!!!

Vad kan det annars vara…om du kollar på bilderna jag har lagt upp…speciellt denna sista högre upp så kommer dräktighetsmagformen fram…eller hur?!

Knäppandet hörde jag senast för ca 1 vecka sen då jag tog upp henne i myspåsen ( vill inte stressa henne då hon inte tycker om att bli upplyft eller vidrörd på mage/sidor/rumpa)

Kan dom bli skendräktiga???

Åhhhhhh jag blir tokig här FörvånadRynkar på näsan

Aristarcos
0

#33 du kanske kan lägga upp en ny bild ?

Linnet
0

#33 Men alltså är hon 70 dagar dräktig så ska du ju känna väldigt tydliga fosterrörelser och även se att det sparkar och lever om med blotta ögat, nej tror inte dom kan bli skendräktiga.

Binajis
0

Hon ser ju onekligen dräktig ut, hon är så pass ung att det låter otroligt att hon ska vara fet. En ny bild kan nog vara en bra idé :)

jezzijezz
0

Har tagit upp Fendi idag…vägt henne 771 gr = /
Haft henne i famnen å försökt känna. Kunde inte känna några fosterrörelser men dom brukar komma på kvällen mest. Men jag hörde 2 st ihärdigt knäppande från lilla magen = )

Men hon e väldigt stor om magen…lixom lite bucklig.

OM hon inte e dräktig…hur kan dessa symtom uppkomma…vad kan det bero på isf?
Försökte känna det här med bak-å framfogen men vet som sagt inte hur det ska kännas…dock känns det väldigt annorlunda än för ca 4 veckor sen…känns mjukare å mer svullet.

Har tusen frågor egentligen ang detta å önskar verkligen att jag visste/kunde mer Gråter

Lägger in några bilder tagna idag så kan ni väl säga va ni tycker?

jezzijezz
0

formen på magen när hon sträcker ut sig

[SallysPigge]
0

Klart hon har bebis i magen :-)

jezzijezz
0

# 39

Tack!!
Men när 17 kommer den/dom då???? Enligt alla utträkningar så borde hon fött typ igår…

Linnet
0

Hon ser onekligen dräktig ut. Men det känns hela tiden när dom är så långt gångna, går liksom inte att "inte känna", man känner ju också att dom är "baktunga".

jezzijezz
0

tycker bara att det e väl dax nu?? Särade ju på dom den 25/3 å därefter kan hon ju inte blivit dräktig för hon gick själv i 1 vecka innan jag jag köpte dom andra burkompisarna.

Idag e hon alltså på dag 72 eller 73. Dom går väl max 73 dagar???

Mariesmarsvin
1

man kan räkna upp till 75 dagar utan att bli orolig :) sålänge hon verkar må bra, äta som vanligt och springa omkring (med många pauser :P ) så är det ingen fara, men vist går man som på nålar de sista dagarna. hoppas det går bra. lycka till, hon är super super fin. jag älskar de där färgerna.

jezzijezz
0

# 73

Tack! = )

Okey så någon dag till då…ja hon e matvrak å försöker popcornsskutta när jag prasslar med höet…vilar dock mycket.

Tackar så mycket! Ja hon e väldigt söt men bestämd liten tös = )

Mariesmarsvin
0

det låter som en frisk å sund blivande mamma :) äg till när de små kommer, det är alltid roligt att se på smågrisar :D

jezzijezz
1

# 45

Ja fast hon e alldeles för ung dock! Köpte 2 systrar å efter att ha haft dom i 3 veckor ( 8 veckor gamla ) upptäckte jag att det va bror + syster = /
Inte så roligt! Men kan ju inte göra nått åt det.

Jodå jag hojtar till här…säkert högt å tydligt = )

Mariesmarsvin
0

känner igen det där :/ har samma ''probelm'' köpte oxå 2st 8veckors och nu är den ena högdräktig :/ de kanske föder samtidigt :P

Kajzza
0

Då är vi flera som sitter som på nålar vid burarna nu… Flört

Håller tummarna!!!

Kajzza

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

jezzijezz
0

# 47

Ojdå! ja inte roligt när det händer = /

Håller tummarna att allt går bra! För dig oxå Kajzza! = )

Aristarcos
1

hm borde du inte känna riktiga kickar om hon nu skulle vara hög dräktig? Mina första nonselfar blev snabbt lite runda om magen men det var bara fyllda med mat :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Linnet
0

#50 Precis vad jag tycker, det ska inte gå att missa och man ska ju kunna se det med blotta ögat.

_Charlie
0

Lilla Fendi vilken Kluring hon är!

Jag börjar fundera på om hon inte alls är dräktig. Hennes kula har inte blivit mycket större än den var för någon månad sedan då du visade bild, visst kan det vara en liten unge men jag tycker ändå magen är extremt liten för att vara färdig. Samtidigt, vad är det om det inte är en unge…

Näe, väldigt klurigt!! ;)

Men nu är det ju inte mer än en dag eller två innan vi har svaret. :)

_Charlie
1

Nu har jag räknat lite.

Första RIKTIGA fosterrörelserna kände du 25/4. Om hon parades sista dagen de var tillsammans var hon inte mer än 4 veckor dräktig då, vilket jag måste säga är omöjligt att känna rejäla kullerbytterörelser.

Jag har inte känt SÄKRA rörelser förrän vecka 6.

Tandknäppningar hörde du från magen 1-2 veckor tidigare, alltså när hon varit dräktig i 2 veckor. Detta är ju inte möjligt.

Nej, jag blir inte klok på Fendi! :D

jezzijezz
0

# 54,55

Hahahaha nä jag blir oxå osäker här!!! Kanske bara va gaser då 25/4??
E ju första gången för mig detta så inte helt lätt att veta!

Hon låter ju inte mig ta upp henne för att känna ordentligt heller…igår lyckades jag trixa upp henne. Hon irrade å bytte ställning hela tiden hon va på min mage/ mitt bröst. Hörde knäppandet högt som om det kom från 2 st bebisar.

Men hur kan hon ha den magformen om hon inte e dräktig????

Kan inte någon komma hit å kolla på henne?!?!?! Oskyldig

Önskar jag hade nån marsvinskunnig här i närheten = (

Nånting e det ju i magen…hon känns annorlunda, typ mjuk å svullen därbak vid bak/framfogen.

*gaaaaaahhhh*……..känns hopplöst detta!!!! Gråter

Linnet
0

#56 Fogarna ska ju ha öppnat sig det är ju lätt att känna för man kan få in minst ett finger mellan fogarna.

Mariesmarsvin
0

Jag tycker att du ska vänta och se, banta henne inte ifall hon verkligen är dräktig. jag trodde ju min lilla bara va fet ibörjan, för det skulle ju vara 2 honor i buren… så jag drog tyvärr ner maten men det hann inte gå mer än en vecka innan jag upptäkte att grisen inte alls va fet, å den andra inte alls va en hon. gud va dum jag kände mig, och elak! tur att de alltid har fri tillgång på hö.

Men stressa inte, låt det ta sin tid. sålänge hon är glad och pigg så är det ingen fara. magen på min iaf är ganska mjuk fortfarande och hon ska ha vilken dag som helst nu (men hon ser ut som en fästing :P).

ta't lugnt, synd att vi inte bor närmare, ''bara'' halva landet emellan :P men vi kommer åka förbi malmö på semester i juli :P

jezzijezz
0

# 57

E ju helt nybörjare på marsvin å har aldrig känt på ett dräktigt marsvin tidigare…än mindre hur fogarna ska kännas….därför har jag svårt att veta…även om jag har försökt läsa mig till allt bl a här på Mif å googlat….men känner fortfarande stor osäkerhet ang dräktigheten.

# 58

Ja jag väntar ett tag till….har det inte kommit några ungar så e hon inte dräktig å då får jag ta det därefter. Tycker dock fortfarande att formen på Fendis mage inte ser ut som en tjockismage.
Hon har alltid vatt liten å vägde igår bara 771 gr…å hon e född 29/1-12 så hon ligger väl normalt nu?

*suck* från att ha gått nervös å jätteorolig över att hon e så ung å dräktig så om det inte e så har jag lite blandade känslor. Glad om hon inte e det…samt lite snuvad.

Nåja återstår att se om några dagar! Obestämd

Hojta till när du ska till Malmö å kom förbi å hälsa på! = )

Linnet
0

#59 Ja, det är väl bara att vänta och se, vi hade ett marsvin som vi tog hand om som fick ungar vid ca 3½ månads ålder, men hon hade blivit parad av en vuxen hane som tog sig in i buren (inte hos oss)

Marsvinsfamiljen som vi tog hand om där mamman och ungarna gick tillsammans, där var ju ungarna 11 veckor då vi tog hit dom, ungarna var två honor och en hane och ingen av honorna var dräktiga, mamman var redan omparad av pappan som gick kvar i buren några veckor efter ungarnas födelse.

Hade en gång två ungar som skulle vara honor, men det var hona och hane, dom var födda i slutet av mars och gick tillsammans. I slutet av augusti fick honan en unge, vilket betyder att hon inte blev parad förrän vid ca 12 veckors ålder.

carsbo
0

jag tycker den magen ser lite för liten ut för att vara en bebb mage, men jag är absolut inget expert. enda anledningen att jag säger det är för att min ena gris ser likadan ut och hon är absolut inte dräktig utan bara lite knubbig.  har de magen vilandes på något underlag tex knäet å så träcker man på henne så har hon nästan identisk mage som din.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

carsbo
0

lyckades få henne att sträcka på sig, desvärre suddig bild

carsbo
0

här la jag handen under, men som sagt alla marsvin kanske har det såhär då, jag är absolut ingen expert Tungan ute

Aristarcos
0

"62 och 63

Så såg mina selfar ut också när de var en 6-7 månader gamla, och de var inte dräktiga :)

carsbo
0

haha nej såklart inte, har två honor det är jag helt säker på, ville visa hur mina såg ut utan att vara dräktiga Flört men då vet jag i alla fall att mina inte är överviktiga, bra! de växer ju också så jag ser ingen anledning till att hålla igen maten. ^^

jezzijezz
0

# 62

OJJJJJJJ…..nu blev jag stum! Herregud….ser dom ut sådär helt normalt??? Dom 2 bulorna som sticker ut på sidorna av magen???

Då kanske min lilla Fendi inte alls e dräktig?!?!?!! men va fasen då….bara gaser i magen??? Å knäppandet??? E det hennes mage som jobbar eller? = )

Ojojojoj….även om jag nu till slut hade sett framemot en bebis så e jag glad!!Glad eftersom Fendi e så ung!

Nu ska baskemej den lilla fisen komma upp varje dag igen ha! Eller jag ska kanske vänta 1-2 dagar?? Bara för att vara på den säkra sidan?

Tack för dina bilder Carsbo! Flört

Å tack alla som har hjälpt mig med goda råd!!! Kyss

carsbo
0

ja hon e en liten tjockis hihi Tungan ute ja alltså det kan ju vara så att hon har en liten unge. å då är det förståss förargligt att ha "sönder" fostret. men om du inte kännt rörelser och hon fortfarande inte fött kan det ju vara så att de inte lyckades i parningen.

nnicoleee
0

fick hon nån bebis? :)