Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 686 ggr
[Ingo.*.Ted]
0

2 killar, går det med en till...?

Hejsan!   (den här biten går att hoppa över om du har lust)   Jag hängde med en kompis till djuraffären idag, för hon skulle köpa hund sele och vintertäcke till sina hundar, och genast drog jag in på marsvins avdelningen och börjar lite för skojs skulle mest kolla på saker. Och ja, såhär slutar det alltid för mig XD! När jag kommer ut har jag bestämt mig för att använda mina pengar jag jobbat ihop till under sommaren, till att köpa en boll, man hänger upp i taket som man lägger mat i och sen får marsvinen försöka få ut maten , 49 kr, En höhäck 49 kr, En hörn toalett 59 kr , toalett sand som jag ej kolla priset på, OCH medans jag gick där och började "köpa" saker så kollade jag upp och såg en jääättestor och fin bur!  160 cm på bredden! :D Och jag bestämde mig med en gång för att köpa den till mina sötnosar, för 1095 kr.. :/ Men jag tycker nog den är värd det! ^-^

Och nu vart jag sugen på att köpa en liten kompis till dom, det är 2 hanar på 2-3 år cirka. GÅR det att köpa ett till marsvin i den buren..? Finns det en lösning isåfall så att det går? Typ kastrering? Kom gärna med tips! Jag är mest sugen på en liten alpaca elr texel.. :)) Tack på förhand!

ubblebubble
0

Mina fungerade aldrig att ha ihop igen, så nu städar jag 4 x2 burar i veckan..

ubblebubble
0

Det var en billig bur! Har man inte en Texel så missar man något stort :)

Fridaaaa
0

Kan gå, kan även inte gå. Oftast går hanar enbart 2 och 2, men vet dem som har 3-4 st ihop. Allting handlar om yta och personkemi :)

160 cm långmenar du väl?
Hur bred var den?

Till 3 marsvin hade jag valt att bygga en egen stor bur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
0

Kastrering påverkar inte könsdriften, så det kommer inte att hjälpa dig att ha flera ihop.

Det är inte omöjligt att ha tre hanar ihop. Jag har tre hanar som går harmoniskt ihop, och vet flera på forumet som har eller har haft. Det krävs dock gott om utrymme och mycket is i magen ifall det skulle bli tjafs. Och det kommer med största sannolikhet bli mycket tjafs när den yngsta blir 4-8 månader gammal. Det var riktigt bråkigt mellan mina i den perioden och la sig inte helt och hållet förrän de yngre var över året.

I allra värsta fall kan det dock bli som #1 säger, att inga av de tre går att ha ihop igen. Det är en risk man får vara beredd på ifall man sätter ihop tre hanar. Oftast brukar åtminstone två kunna fortsätta gå ihop ändå har jag märkt, men man ska aldrig vara nog för säker…

Din bur är 160 lång, och hur bred? Jag skulle rekommendera som minimum en kvadratmeter åt tre hanar. 160x80(ca 1,2 kvm) var den yta jag lät mina tre umgås på under de yngres "trotsålder".

Är dina två hanar du har nu tjafsiga mot varandra ibland? Om de är det, skulle jag tveka inför att skaffa en tredje. Man vill inte ge dem en "ursäkt" till att tjafsa ännu mer.

Om du ändå vågar dig på att försöka sätta ihop tre hanar, kan jag hjälpa dig med fler tips. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Ingo.*.Ted]
0

#1 Hmm okej! :/

#3 Haha aa det menar jag xD Det stog inte, var inne på hemsidan för att kolla, men jag gissar på typ en meter elr något sånt :)

#4 Okej, tack så mkt! :D Om jag hittar en fin alpaca elr texel, ska jag nog försöka mig på det, för nu umgås dom hur bra som helst, men klart busar dom ju lite med varandra ibland, syskonkärlek du vet! ;D

[Ingo.*.Ted]
0

Och förresten, det här var storlekerna och priserna. :)

100 cm 695 kr

120 cm 895 kr

140 cm 995 kr

160 cm 1095

M.L
0

vilken hemsida såg du buren på ?

sowhatever
0

Jag köpte 160cm lång för 599 ;)

[Ingo.*.Ted]
0

#8 WOW! Var då? :D #7 Jag köper inte från en hemsida, utan på en affär. :) Jag kollade bara priserna och storlekarna på affärens hemsida för den buren! ;)

sowhatever
0

Jag köpte den på Pets i skåre ;D

[Ingo.*.Ted]
0

#10 Okej, det var ett bra pris! Tyvärr ligger skåne på tok för långt bort för mig! ;)

[Ingo.*.Ted]
0

Oj! sorry läste snabbt, och läste fel XD Haha men skåre e nog också för långt bort! :P

sowhatever
0

#12 hahahaha okey ;P