Favoriter - inte favoriter
Marsvin är så himla bra för de finns så många olika raser och färger. Alla kan få det som de vill ha. Vi tycker olika och det är bra och kul. Vi har alla våra favoriter och det finns fler trådar om det men det finns ingen tråd där folk kan presentera både favoriterna och de varianter som man inte är så sugen på. Kul att se hur vi alla resonerar. Motivera gärna era val! Tänk på att detta är tyck och smak och alla har rätt att gilla/ogilla precis som de vill någon annan tycker kanske tvärt om.
Alltså:
*Presentera den/de raser/färger du gillar mest och motivera.
*Presentera den/de raser/färger du gillar minst och motivera.
…Ja jag vet att det är insidan som är viktigast det tycker jag med men visst är det kul med utsidor också!
Känns som att alla kommer att välja satin som den ras de gillar minst nu, just pga satinsjukan… ;p men meningen är alltså att vi bara ska bedöma efter utseende?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Self och English crested i dark eyed white är de varianter som ligger mig varmast om hjärtat. Jag tycker om selfarnas runda fina huvuden, kroppen som liksom på crested är stadig och där man tydligt ser kurvor och muskler, den fina silhuetten och mysiga hakpåsen :) Cresten "samlar" ihop huvudet på ett sätt och framhäver nacken. Och så dark eyed white då som är finaste färgen, ren och vit och ett par mörka busiga ögon i kontrast. Sen tycker jag att det här är ruskigt trevliga marsvin också rent temperamentsmässigt, alla DEW:s jag träffat och haft har varit lätthanterliga och goa marsvin. På bild min vackra Witiwis Tindra.
Mina inte-gilla-varianter är långhår och abessinier. På långhår har jag svårt för all päls, det går inte att se det fina marsvinet under (jag vill som på korthåren kunna se kroppen på dom ju) och så tycker jag inte att de är så klappvänliga, återigen för att det är för mycket päls :P Men visst förstår jag tjusningen med dem och kan också beundra fina långhår.
Abessiniern har legat dåligt till hos mig sedan en högg mig i fingret helt oprovocerat en gång för flera år sedan, måste säga att jag nog blev rädd för alla abbys efter det ^^' På senare tid har jag blivit utsatt för flera trevliga abbys så jag har börjat ändra uppfattning. Utseendemässigt tycker jag inte riktigt om att rosetterna och åsarna gör att man inte får någon "rak" och fin silhuett som på korthåren, och så vet jag aldrig vilket håll jag ska klappa en abby åt ;)
Hanna
Tycker minst om satiner pga satinsjukan.
2 raser jag inte gillar/gillar mindre:
- Abessinier - Gillar inte alla virvlar, gillar "virvelpet" men inte dessa. Inte alls lika

- Överpälsade skinny: Gillar skinny men ej dem som har blivit överpälsade, ser nästan ut som marsvin med skabb (hoppas ingen tar illa upp).
3 marsvinraser jag gillar bäst:
- Skinny: Då ej överpälsade
- Self
- Peruan
3 färger jag inte gillar hos marsvin/gillar mindre:
- Helsvarta - Tråkig färg
- Helvita - Tråkig färg och ej så fina tycker jag
- Agouti ("viltfärgad") - Tråkig färg
4 färger jag gillar bäst:
- Black Himalaya (helst på sheltie) - Så himla fint!
- Buff - Förälskad i denna härliga färg
- Roan - Underbart fint :)
- Black dalmatin - Härlig teckning :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Favoriter: Sheltie & coronet, jag har aldrig gillat en ras mer än dessa två. Dom är så som pärlor för ögonen. Första gången jag såg en Sheltie var på SM 2010. Och hon hette Eternitys Spela Roll. Och jag blev helt såld på henne. Sedan tänkte jag varför inte kolla upp vad Eternitys föder upp, och så fick jag se någonting ännu vackrare än en sheltie. En coronet. En coronet för mig är den dyraste pärlan och den mest exsklusiva marsvinsrasen. Och med en vacker krona på huvudet. Sheltien är som en pärla den med, utan krona och vacker päls. Dessa långhårs raser finns inga ord för i mina ögon. Och min första coronet vart Bamiras Lillie. Och hon får faktiskt vara med i detta inlägg! Min egna prinsessa. ♥
Inte favoriter: Abesinier. Fy o fasa säger jag, vilken hemsk ras. Ursh nä det är alltid många på utställningar och inte är dom vackra.. Sedan djur med långa nosar. Det finns ingenting som jag gillar mindre. Och sedan långhår utan kinder. Lika fult det med.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har egenteligen inga raser eller färger jag gillar mindre för att för mig så är det verkligen personligheten som väger mest och då spelar inte utsidan någon roll. Men Jag kommer nog inte skaffa flera långhår då det är så mycket skötsel med pälsen och tycker det är lite trixigt att hålla ren och klippa snyggt.
Rex, teddy och selfar med eller utan crest och ridgeback tycker jag är superfina då man kan se alla fina marsvins-former precis som Abico skrev tidigare. Dom är ju så söta med sina runda rumpor som vaggar och sv'nger när dom trippar fram över golven 
Jag förutsätter att vi bara ska gå efter utseende då. Hm, valen blir svåra! Alla raser och färger är ju så fina. :)
Men förstaplatsen måste nog trots allt gå till coronet och merino! Jag älskar hela uttrycket deras "kronor" ger. Okej, visst ser en del ut att ha gått in i en vägg(haha), men jag tycker att se ser så rara ut ändå. Och jag tycker om att ha lite päls att hålla på med. De har ett helt annat uttryck än korthår.
Favoritfärgen är nog beige och favoritteckningen tort'n'white. Ser gärna dessa färger på korthår.
Bland de raser/färger jag gillar minst… ja, en gång i tiden hade jag många åsikter om de olika varianterna, men med tiden har jag nog insett hur fina alla olika sorters grisar är.
Den enda ras jag fortfarande har lite svårt för är nog lunkarya. Jag tycker att pälsen ser så ostyrig ut, lite sådär jobbig att ha och göra med. Jag tycker bättre om långhår som har lite mer "flöde" i pälsen. Men jag har kanske inte mött rätt lunka än helt enkelt! :-) Baldwin ser lite för nakna ut också… de ser lite konstiga ut så, tycker jag, men det kan bero på att jag inte är van vid dem.
Någon speciell färg eller teckning jag har något särskilt emot kan jag inte komma på. Men enfärgad goldenagouti är kanske lite trist på korthår.
Hjälp, vad ytlig man känner sig nu! :p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hi hi vad spännande jag tycker att detta är!
#1 Oj jag tänkte inte på det ens… jag är bara intressarad av ytan nu ;) och ytligt sett är ju satiner jättevackra… fast ja jag vet…
Mina favvoraser är self och framför allt nonself för att jag älskar marsvinsformen och den syns ju absolut bäst på dem. Kanske selfarna har snyggast form måste jag väl medge men jag gillar nonselfarna bäst ändå för att jag är så förtjust i fläckiga djur. Nu har jag bara selfar och nonselfar hemma och känner inget behov av någon annan ras utom möjligen en enstaka skinny för de är så charmiga, de kommer nog på tredje plats för mig fast lååångt efter korthåren. Fast som någon nämde ovan är jag inte så förtjust i överbehårade skinnys… de liknar mina ben på vintern… hrm inte så smickrande kanske.
Jag är så väldigt korthårsfixerad så jag hittar en massa "fel" på alla andra raser. Rex och teddy tycker jag är lite tråkiga på något sätt. Långhår är alltid så söta som små men sen blir det bara en massa oredig päls som ligger åt alla håll, nej tacka vet jag prydliga korthår ;). Virvlar gillar jag inte alls inte i någon form inte ens crestar (så mycket) de stör den fina marsvinsformen och nej jag gillar inte stökiga former. Tråkigt att de som skrivit innan mig också tycker lika här men faktiskt så är abesinier den ras jag gillar allra minst också.
När det gäller färger är jag inte alls kräsen däremot för hur mycket jag än funderar kan jag inte komma på någon färg som jag tycker är ful. Men kanske cream är min favoritfärg och choklad och lilac gillar jag också massor.
Favoritteckning är utan tvekan harlequin/magpie de är ju så fina bara! Men jag är också mycket förtjust i roan, brindle, dalmatiner och himalaya. Jag är inte så kräsen på teckningar heller men kanske är jag inte så överförtjust i prydliga breda vita bläsar utan vill ha lite mer oreda och bus i teckningarna.
Oj vad svårt! Om jag nu tvingar mig till att välja;
Favoriter;
- Rexar och teddys i alla färger, men gillar ljusa kalla färgskalor och röda ögon. Gillar också Black/golden/white eller Black/creme/white.
- Selfar i Black, Beige, Buff, Saffron, Grey, Lilac. Gillar dessa med lång nos, ser ståtligare ut då.
- Nonselfar, Magpie och Harlequin i alla kombinationer eller Nonselfar trefärgade i olika kombinationer.
- Riktiga virveltroll alltså inte rosett och utseendemässigt korrekta abbysar, gillar det odefinerbara över dem.
Inte favoriter;
- Baldwins, helt enkelt för nakna
- Satin, pga sjukdomen
- Långhår i fullpäls, för mycket päls i vägen.
Det finns dock ingen färg som jag inte gillar.
Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet
Min favvo ras är abbysar. Så riktigt fina och gosiga att klappa på.
Sen älskar jag pet marsvin ( där abbysar ingår i blandningen)
Jag tycker om himalaya färg och lilac/golden/white.
Tycker också om marsvin som har lite speciella ''mönster''
Tycker inte om:
Mörka skinnys, överbehårade skinnys, sheltie och coronet.
Mörka skinny tycker jag inte om för dom ser så.. ja trista ut. Skinnysar är fina men är dom överbehårade ser dom bara skabbiga ut. Sheltie o coronet tycker jag ser trista ut, sen är det klart dom kan vara fina, men ingen ras jag fastnat för :)
Jag avgudar Coronet/ sheltie. Säger som Linnea #5, de är som pärlor. Har bara 3 st. Lite synd är det allt om mig
.
kan inte säga att det är någon ras jag inte gillar. Hemma har jag nu Coronet, Sheltie, teddy, Lakeland, Peruan, Teddy mix, slät mix.. Saknas bara en Skinny. haha
Färger är det black/white i långhår. har ingen i den färgen.. Men, men.. Drömma får man
Bild på min gammling Tuva, en Coronet
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Åh vilken rolig tråd! :)
Okej nu ska vi se; de raser jag gillar mest är self, nonself och skinny. Det jag gillar med korthåren är att man kan se deras fina kurvor, att de är så "bastanta" i kroppen och att de är klappvänliga ;) En riktigt perfekt skinny med stora liggande öron och lagom behåring är underbart att titta på! Sedan gillar jag deras temperament också, men här skulle ju utseendet bedömas så ja. Favorit färgerna på self är lemon, grey, beige, saffron, cream och lemon agouti. Skinnysarna får gärna vara black. Finaste färgen (eller ja teckningen) på en nonself är enligt mig harlequin/magpie! Har länge sagt att det blir nästa marsvin ;)
Så till de raser/färger jag gillar mindre; Jag har insett att långhåren inte är "min" ras. Jag tycker de är väldigt vackra att titta på men ja det är väl allt. Gillar heller inte deras kroppsform som jag uppfattar inte är så robust (eller är det så att det är min Lunkarya här hemma som är lite slapp i hullet ;) Teddy och Rex har jag heller inte fastnat för, tror att det är pga strävheten. Någon speciell färg som jag inte gillar kan jag inte komma på :P
/Amanda & 5 marsvins flickor :)
Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se
Gillar mest: Jättesvårt men jag är väldigt förtjust i ljusa sheltie både p.g.a utseendet med de stora ögonen och den vackra pälsen som växer bakår från ansiktet men även för deras temperament som jag upplever som något lugnare och tryggare.
En favoritfärg/teckning är himalaya.
Gillar minst: Nästan omöjligt då jag älskar alla marsvin, men den ras som intresserar mig minst är nog self, alltså bara släthårig utan crest eller något annat som sticker ut. Tänker nu bara på om jag skulle köpa marsvin idag, vilken ras jag inte skulle välja.
Annars är de ju mysiga i sättet, min Vilda är Self och hon är helt underbar.
Self och eng. crested cream är nog det finaste som finns! Jag fastnade för detta färg då jag första gången såg det och nu har jag också haft en egen cream ett tag och en annan är på väg :) Self är också ett klart val för mig, då man där ser allra bäst alla former marsvinen har. Crested är också fint då marsvinet får något litet "extra" i sig.
Långhår är något som inte hör till mina favoriter. De ser ju inte riktigt ut som marsvin och man vet inte riktigt hur man ska se på dem. Det är ju inte marsvinet man ser, utan bara pälsen. Färger jag inte tycker om är black, chocolate och andra mörka färger, då de blir en aning trista att se på :P
Bild på eng. crested cream, Guillermo
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
På min "Gilla-sida" så måste jag säga Satincrested i färgen DE golden. Mitt första sådana marsvin såg jag på en av mina första utställningar och jag blev verkligen knäsvag från allra första stund. Helt underbart ljuvliga med en färgton som glänser och skiftar!
På min "Gilla-inte-sida" får jag nog säga Skinny. Jag gillar inte riktigt att man ser marsvinets sruktur och deras känslighet när man klappar dvs att dom ibland känns lite sträva, väldigt varma och att dom ibland kan "skaka till" i huden när man rör vid de ;-) Men annars är de lite söta!
//Emma
#15Vilket underbart marsvin
Inte så förtjust i cream, men detta marsvinet får mig att ändra mig lite 
Jag fullkommligt älskar coronet och skinny. Coronet för att jag hade en som var helt underbar samt att dom ser så runda ut i ansiktet, väldigt pussvänliga ;) Och skinny för att dom är sådär "fulsnygga" samt att dom är så varma och goa när dom myser i ens knä :)
Gillar inte abessinier, vet väl egentligen inte varför men det är ingen ras som säger mig så mycket.
Men somsagt så spelar ju inte utseendet någon roll, har en virvlig semilånghår här hemma och gud vet vad hon har för raser i sig, men underbar är hon ändå :)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Ogillar:
Stackars abbysar för här kommer en till som inte vill ha en :-(
Överlag gillas jag inte "framåtkinder" så alla raser/pettar med sådan kinder går bort, även långhåren. Lugg går utmärkt bara de har bakåtkinder (pet med andra ord). Är inte så jätteförtjust i rumpvirvlar heller, det stör formen.
Gillar inte långhårskinder alls (även bakåtkinder i detta fallet) eftersom de blir blaskiga och stör ansiktet, det ser ut som man har limmat på ett extra marsvin i ljusare färg. Har kinderna samma färg som resten av ansiktet får de gärna sitta där, så länge de inte kommer i vägen för tassarna.
Jag tycker heller inte om "plufsiga" marsvin, de ska vara små och slanka, helst inte över 1kg som vuxna. Dovv är ett bra exempel på ett plufsmarsvin (fast hon är mattes älskling iallafall :-))
Gillar:
Ska vi gå enbart på utseende vinner långhårssatiner med hästlängder!
Bort med sjuka djur så kommer min verklighetslista här:
Som det ser ut nu ligger sheltie överst (:-O har alltid tyckt att de är dötråkiga innan), texel på andraplats och sedan coronet och merino.
Kan tänka mig det mesta i marsvinsväg om man plockar bort det som finns på ogilla-listan även om strävhår och skinny kommer efter släthår. Som ras hade jag gärna provat magpie, tycker de verkar festliga!
Som jag skrev innan så vill jag ha dem små och slanka, med stora ögon och nätt ansikte. Vivi är nog det allra perfektaste marsvinet jag fått fram ur den synpunkten även om hon gärna hade fått ha liiite större ögon och varit liiite mindre. Fiffe har perfekt storlek! 900g med bara muskler! Medan Nellie är för liten med sina 700g, hade det gått att avla med så små grisar hade jag gärna haft 700g som idealvikt på honorna dock.
Färgerna har bytt plats från pe överst till grey överst och pe på andra plats, sedan dew. Tråkigast färg är lemon- och buffagouti för de ser så blaskiga ut.
Långt, långt och lite OT blev det visst också
Gillar:
Teddysar för att dom ser ut som små nallebjörnar så söta. Färgena jag gillar är golden/white golden/white/black men även andra flerfärgade
Self och crested i färgerna golden, buff och så dew förstås som är bland de vackraste marsvin jag vet. Väntar med spänning på Lexxis dew kull, hoppas det blir en hona till mig där :)
Skinny inte för att jag tycker dom är vackra direkt men dom är så coola skulle vilja ha en black/white
Abbys gillar jag också dom ser så busiga ut med pälsen åt alla håll gillar helst black, black/white och brindle
Gillar inte:
Långhåriga ras och färg spelar ingen roll gillar helt enkelt inte den långa pälsen vill kunna se formen på marsvinet ordentligt
Pink eyed gillar jag inte heller samma sak där ras och färg spelar ingen roll tycker bara inte om de röda ögonen
Ett tillägg till ogilla-listan (nu får jag stryk av strawberi :-O) Self och crested golden! Vet inte varför men jag tycker inte alls om färgen, speciellt om de är svartbaserade. Är inte förtjust i golden i övrigt heller men det beror lite på hur marsvinet ser ut i övrigt, men överlag går marsvin som är övervägande golden bort. Ett riktigt glödigt goldenlånghår är dock helt ok, troligen för att det är så ovanligt. Chokladbaserad golden är mycket snyggare än svartbaserad men ändå fortfarande golden. Detta gäller även pe golden (utom strawberis Zmoky som är en chokladbaserad pe golden/white coronet, han är skitsnygg så han räknas inte in i texten ovan :-P)
Förstår inte hur man kan säga att ett marsvin är fult som nån skrev tidigare. Alla är ju så väldigt söta. Att man har vissa man gillar mer/mindre är en annan sak.
#22 Alla har olika tycke och smak. Man kan visst tycka ett marsvin är fult. Det är samma sak med t.ex hundraser, kattraser,kaninraser,hästraser osv alla tycker olika det är därför det finns så många olika färger och raser på djur, för att människan har avlat fram efter tycke,smak och användningsområde (sistnämde gäller ju främst hund och häst).

Den absolut vackraste rasen är self, tycker jag. Jag gillar "marsvinsformen", och den tycker jag framhävs bäst på ett korthårigt, enfärgat marsvin. Ett plus är också att selfarna oftast har bäst typ. Favoritfärgen på selfarna är de white. Andra färger jag gillar är black, cream och pe white.
De raser som inte tilltalar mig utseendemässigt (eller skötselmässigt…) är alla långhårsraserna, bara massa päls, ser ju inte marsvinsformen. Sheltie är finast av långhåren, tycker jag, lite renare och elegantare utseende än de andra.
Favoriter: Selfar och Klippta coroneter och sheltie i cream, lilac och grey och nonselfar i teckningen dutch. Gillar även ridgeback och virveltroll som gärna är semilånghår.
Gillar inte: Fullpälsade långhår, blir bara ledsen när jag ser dem pga allt hår. De lockiga långhåren gillar jag inte alls utseendet på, tycker de ser så toviga och ovårdade ut och liksom som en pälsboll med ögon, snarare än ett levande djur. Gillar inte heller Skinny, tycker de ser skabbiga ut oavsett om de ör överbehårade eller ej. Helsvarta skinny är dock okej, resten tycker jag bara är mer eller mindre fula.
Oj glömde American crested, svarta med vit crest är ju bara underbart snygga!
Kul tråd!
Gillar mest av alla: Self & Crested (antingen Am. eller Eng.) Jag föredrar de ljusa färgerna på dessa, såsom dew, cream, lemon t.ex och jag avgudar även saffron. Buffarna gillar jag inte fullt lika mkt.. Men även svart och andra mörkare färger kan vara fint.
Gillar minst: Lunkarya. De ser så "ovårdade ut" xd Det är den enda rasen jag inte riktigt gillar, faktiskt.
Jag har tidigare haft lite svårt för långhår, främst de släta men även lockiga. Men Coronet är en ras som börjat klättra upp på min lista över favoriter på senaste tiden.. Nu har jag kommit fram till att jag gillar de släta mer än de lockiga, för de "försvinner" inte lika mkt under alla päls.
Tycker lite synd om abessinierna som de flesta härinne inte verkar gilla :-( Förstår inte riktigt varför.. Så jag slänger även in att jag tycker väldigt mkt om dem! Busigare små charmtroll får man leta efter! Minst en aby i min framtida flock vill jag helt klart ha :-) De är helt klart långt upp på min topp över favvo raser.
Är dålig på marsvinsraser så kan inte säga exakt vilka raser jag gillar/inte gillar men gör ett försök att förklara hur dom ser ut istället.
Gillar mest:
Älskar virvlar, så sött när pälsen spretar. Teddy/rex tycker jag är urgulliga! Gillar marsvin utan krusiduller, sådana med virvel i pannan och de flesta andra sorter och varianter.
Gillar minst:
Skinnysar och alldeles för långhåriga marsvin. Skinnysar för att jag gillar djur med päls, tycker dom ser lite läskiga ut utan : ) Långhår med superlång päls tycker jag synd om.
Min klara favorit är CH Teddyn. Jag gillar päls, men med minimal pälsvård. CH Teddyns päls behöver man inte göra så mycket med om man inte vill. Någon enstaka tova kanske men inte alls ofta.
Tycker man får långhårskänslan fast med väldigt lättskött päls. Jag gillar också att det är så varierande färger. Dom är ju som små fluffbollar, jag vet inga sötare marsvin än CH Teddy :)
De jag inte är så förtjust i är korthår i agouti eller golden. Tycker de är lite tråkiga och ser likadana ut allihopa. Men det är just de färgerna jag inte gillar, annars tycker jag de är jättesöta :)

Mina favorit raser:
- Skinny Helt underbara i temperamentet, e mer framåt o enligt mig lättare tama.
- Lakeland blir väldigt stora o mysiga.
- Self har så söt typ med stora vackra ögon.
Mina favorit färger:
- De white
- Cream
- Himalaya
- Lilac
- Flerfärgade om de e mörka o enfärgade om de e ljusa
Raser ja gillar mindre:
- Satin
- Baldwin
- Abessinier
- Långhår
Färger ja gillar mindre:
- Alla slags Agouti speciellt Goldenagouti dock inte Silveragouti
- Golden
- Argente

Mina favoriter är de långhåriga marsvinen, (speciellt texel). Tycker de är så vackra med all sin päls. Sedan tycker jag många pettar kan vara väldigt söta också om dem är sådär lite halvlånghåriga med lite virvlar, korthåriga pettar tycker jag också är söta om de har någon virvel eller så. För mig spelar färgerna inte någon större roll men det ska vara svartögda marsvin då jag tycker de är finast :) CH teddy tycker jag även ser ganska häftiga ut!
De marsvin som jag tycker är minst fina är skinny marsvinen, jag föredrar de pälsade marsvinen. Sedan är jag inte så mycket för korthåren heller utan tycker de långhåriga är finast :)
Jag har gått enbart efter utseendet.
Min favoritras är främst American Crested men även English, tätt följt av CH-teddy (helst med crest). Crested har liksom Self oftast väldigt fina, rejäla kroppar där man ser marsvinets kroppsform ordentligt. En crest mitt i pannan bryter av linjen och gör ofta att huvudet får en vackrare form, tycker jag. Är cresten dessutom i avvikande färg mot kroppen så kan det ju inte bli tjusigare ;) CH-teddy är som nallebjörnar och enligt mig överlägset sötast i marsvinsväg.
Raser som jag inte tycker är direkt söta är Skinny, de ser ut som flodhästar i miniatyr :P Långa huvuden, ofta uppåtstående öron och kala - det tilltalar inte mig särskilt mycket. Minst vackra är nog de överpälsade "varulvarna". Därmed inte sagt att jag tycker alla Skinny är fula, för det finns väldigt många fulsöta! Efter Skinny kommer Lunkarya, de ser så ovårdade ut på något sätt (när de inte är utborstade) :P Förut tyckte jag Lunkor var jättecharmiga, men jag har ändrat mig helt. På utställningar kan man dock se väldigt fina Lunkor också, med utkammad nästan slät päls.
Enfärgade marsvin tycker jag är vackrast i buff eller saffron. När det kommer till teckningar så gillar jag främst black (golden) tan, black fox, black roan och himalaya.
Färger som jag tycker är väldigt trista enfärgade är golden, därefter vissa agouti.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag gillar rätt många raser utssendemässigt men teddyn är den ras som alltid har legat mig varmast om hjärtat och så lär det förmodligen förbli :-)
Jag gillar även selfar & satiner. Selfar & satiner är vackra teddysar är söta :-P
Jag tycker att teddysar helst ska vara så ljusa som möjligt, white, cream/lemon (gärna med roan) och himalaya tycker jag är toppen. Annars även chocolate eller PE-varianter.
Selfarna vill jag dock helst ha mörka- black & chocolate exempelvis, gillar dock även cream.
CH-teddy är också en ras som jag känner är värd att nämna, tycker att de är så grymt söta och skulle kunna tänka mig en, bara till sällskap, framöver.
Gillar även alpacor och peruaner (de sistnämda gärna med extravirvlar :-P) de är grymt fina även om jag själv inte vill ha någon. Tycker dock att de ska vara kortklippta- gillar inte fullpälsade långhår.
Oavsett ras så föredrar jag vältypade marsvin, har de för lång nos har jag svårt för dem utseendemässigt (även om de givetvis kan vara underbara djur iaf).
Crested är ingen ras som ogillar starkt, gillar den dock inte heller.
Tycker att helhetsintrycket förstörs av cresten- blir liksom ett "hack" i pannan.
Coroneter tycker jag kan vara okej, deras "hack" blir mjukare på något sätt i och med att de har längre päls tycker jag.
Abessinier är en ras som jag inte gillar alls. Gillar inte att pälsen spretar åt alla håll- i alla möjliga riktnngar. Dessutom tycker jag att de ser arga ut.
Skinny/Baldwin gillar jag inte heller- tycker att de ser läskiga ut (speciellt när de är överbehårade).
De färger/teckningar jag inte gillar direkt är agouti/argente (föredrar dock vissa mer än andra) och jag tycker att det är "värst" på slät- och långhår. Är eller inte speciellt förtjust i ("rätt" nyans av) buff.
På bild Melora (Sweet Dream's Lady of Snow) teddy, DE white roan. Tagen på SM 2009 av Camilla Sten.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Det känns lite svårt att välja raser enbart efter utseende, då så mycket personlighet spelar in, men jag gör ett försök:**
Mina favoriter:**
Generellt sätt tycker jag om marsvin med sunda, muskulösa kroppar. Tycker inte om när marsvin blir överviktiga, eller när dess funktion störs av dess utseende.
De första raserna som jag förälskade mig i var Satincrested och Satin. Mitt första renrasiga marsvin var en American Satincrested Black, en stor och ståtlig hane som vann mitt hjärta med sin härliga personlighet och sitt charmiga utseende. Dock är inget utseende i hela världen värt ett minskat välbefinnande hos djuret under huden..
Jag är även mycket förtjust i Nonselfs och en- eller flerfärgade Cresteds. Dessa i tan/fox/otter är superläckert (särskilt om man har tigg-grisar som gärna står med tassarna mot plexiglaset så att man ofta får beskåda de pussvänliga magarna). Andra teckningar så som roan, trefärgat i grey/golden/white eller lilac/golden/white, harlequin, magpie, dalmatiner och dutch - är också väldigt vackra.
Färgmässigt har jag egentligen inga riktiga restriktioner. Är kanske inte så förtjust i alla agoutifärgerna, men hade troligtvis kunnat ta till mig vilken annan färg som helst.
**Inte favoriter:
**Är inte alls förtjust i Skinnys eller Baldwins; jag tycker att ett marsvin ska ha päls. Är inte heller speciellt förtjust i utställningslånghår. Ett kortklippt långhår, hade jag utan problem kunnat förälska mig i, fast då är det ju visserligen inte längre ett långhår…
På bilden: mina älsklingar Swarre och León (Eng. Crested Black fox & Nonself Black fox).
Puttar roliga tråden.
Inser att jag som alltid tycker bäst om korthår i alla färger. Älskar korthår både selfar och nonselfar de är så bäst för man ser den vackra marsvinsformen man ser även färgerna bäst på dessa varianter och jag gillar färger och teckningar. Mina stora favoriter är självklart harlequin och magpie i alla färger.
Jag ogillar virvlar i alla former. Virvelpetar, abyssiner och Ch teddy gillar jag inte alls.
Teddy och rex tycker jag är tråkiga.
Långhår är väl rätt okej och en skinny vill jag ha någon gång men de är inte på långa vägar så fina som korthåren.
Lite uppdatering :)
Self lemon och cream är absolut finast. Jag älskar deras ljusa gräddfärg. Efter att ha sätt mitt första lemonmarsvin har jag varit av den åsikt att det är ännu finare med röda ögon. Gillar också andra ljusa färger, dew, pew, buff och saffron. Lilac och grey är också fint. Av teckningarna är det harlequin och tricolor (lilac/golden/white) som gäller. Också himalaya och roan i ljusa färger är fint (cream roan är helt sjukt fint!).
Jag gillar inte mörka färger eller teckningar. Det är viktigt att marsvinets stora fina ögon träder fram, och det känns som att det inte gör det likadant på mörkare djur. (Gillar inte mörka djur så mycket över huvudtaget)
Angående raserna är det klart self och nonself som gäller. Också eng. crested är fina. Älskar när man ser marsvinets muskulösa kropp.
Långhår gillar jag inte. Skinny, abessinier, teddy och rex går, men de måste vara i ljusa färger och ha det lilla extra för att väcka några större vill ha-känslor.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Stora favoriten är Lakeland. Hade mer än gärna haft fler! Lugna och bastanta :)
Skinnys gillar jag med av nån outgrundlig anledning.
Sen är långhår en favorit (ingen ras nämnd ingen glömd) för de söta utseendet dom får med luggar osv.
GIllar inte abbys. Tycker bara att dom ser konstiga ut!
Krusiga pettar är ingen favorit heller för det fastnar så ohyggligt mycket spån i pälsen.
När det kommer till färger är nog Cream en favorit. Mjuk och fin färg.
Svart tycker jag är tråkig i sig själv men funkar ypperligt i kombo med andra färger.
Kul tråd! Nu har jag funderat en stund medan jag läst och det var inte så lätt som jag först trodde att välja….
*Presentera den/de raser/färger du gillar mest och motivera.
Mina största favoriter är self och nonself, främst för att de ser ut som MARSVIN och inget annat. De ska dock inte vara för mycket typade som selfar, för korta nosar, för stora öron för långt ner och för höga skuldror gillar jag inte. Samtidigt vill jag att nonselfen inte ska vara för råttlik heller med lång nos och öron som står upp. Mitt emellan ska de va!
Min andra favorit, som inte ligger långt efter alls, är CH-teddyn. Asså, det där galna fluffet och så ett litet björnansikte som kikar fram med lurviga kinder…. Så sött!
Favoritfärger är varma färger, första platsen är choklad helt klart. Jag älskar harlequiner, choklad och cream, det är liksom som en skål med halvsmält chokladglad med kolasås…
Jag gillar agouti/argente, färgskiftningarna i pälsen gör att den ser levande ut. Speciellt organgeagouti, goldenagouti men också silveragouti.
Himalaya (nonselfar) tycker jag är supersnygga, inte mycket är så gulligt som att se en sån trippa över golvet och man ser de svarta tassarna kika fram under den vita kroppen.
Self red och black tan gillar jag också. (Har ju hundar i de färgerna, jag kanske är lite primad?)
Dessutom gillar jag röda ögon!
Jag har svårt abessinierna, jag vet liksom inte hur jag ska ta på dem… De ser så lustiga ut bakifrån med rumpvirvarna. De ser lite för …. stylade ut!
Sen har jag lite svårt för skinnys… Jag har bara sett en skinny som jag faktiskt kunde säga att jag tyckte var söt och det var Swanes Isprinsessa. (himalaya dessutom).
Färger jag inte gillar… Hm. Jag har lite svårt för PE white. Jag gillar ju vita marsvin med röda ögon men tycker att det behövs något mer (färgklick) för att det ska bli snyggt.
Jag som inte är speciellt duktig när det kommer till raser och färger (utan mer tycker allt som låter "oink" när man prasslar är sött) blev tvungen att googla Abessinier som var så impopulära…Och dom är ju fantastiskt söta ju!
Nu har jag haft marsvin av alla de sorter och ett par av de mindre vackra har varit de allra charmigaste…såklart! Men skulle jag bara välja med ögonen så är en helvit släthårig med svarta stora ögon en dröm. Likaså en maffig, tjockisskinny, helsvart eller ev med lite vita tecken. Av alla egna jag haft är det bara en jag faktiskt sparat för mig själv just för att hon var så vacker att se på.
Nikita.

Jag tycker fortfarande som i #24, i stort sett.
Förra gången jag skrev i den här tråden tyckte jag mest om abbys och lite sämre om mörka eller överbehårade skinnys.
Nu älskar jag dock de mörka skinnysarna, jag tycker dom är otroligt vackra.
De raser jag tycker mest om är Lakeland och skinnys. Skinnys tycker jag har underbart temperament och dom är ofta påhittiga och kontaktsökande. Lakeland tycker jag överlag är väldigt lugna och trygga.
En av de här hemma som ligger lite extra varmt om hjärtat, min underbara Quinn.
En till av mina favoriter här hemma. Lixim's Ever So Humble. Han är otroligt snäll och lugn och så har han sin fina chokladfärg.
Om raser jag inte ''föredrar'' så är det samma som innan. Peruaner älskar jag men de andra långhåren charmar mig inte riktigt, absolut är de fina att titta på men dom är nog inget för mig.
Presentera den/de raser/färger du gillar mest och motivera.
Gillar mest:
Nonselfar tycker jag är jättefina o de finns i många olika färger! Mina favoriter är Black/Choklad Magpies och Black harlequins(såklart) men jag tycker även att färgen tortuilla(osäker på stavning) är riktigt fin! Jag gillar när marsvinen har mycket obestämda färgblandingar, och inte att alla ser "Likadana" ut :-)
Tycker även virvelvindarna kan va häftiga också, fast jag vet inte om jag skulle ha en men endå.
Gillar mindre(skulle inte tänka mig att ha):
Skinnys, har aldrig tyckt att nakna djur är något för mig :) Men jag tycker det är bra att de finns dels för de som såklart gillar typen men också för pälsalergiker, för om jag får gissa så kan de ha skinnys? Jag kan ha fel såklart.
Långhår, nu får ingen ta illa upp för det är mina personliga åsikter. Jag tycker inte det är speciellt naturligt för marsvin att springa runt med massa hår på sig o ha papilotter i håret ifall det inte ska släpas. På utställning ser de mest ut som en peruk som ligger där. Borstar man det inte regelbundet blir det tovor, och så ska man hålla på o klippa. Nä de är inget för mig :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
De raser/färger som jag gillar:
- Lunkarya (black/white) Träffade en Lunkarya första gången när jag skulle hämta min ch-teddy då föll man ordentligt. Älskar det ostyriga päls som de har, det påminner om mig själv hur mitt hår är. ;) (Är egentligen extra svag för nästan all långhåriga marsvin).
- Nonself black otter, för bara att de har så himla cool färgteckning. Sedan till hur de är sättet har jag ingen aning. Skulle vilja ha en sådan någon gång.
- Nonself harlequin, upptäckte de för sen ett tag tillbaka. Noself magpie i chocolate också. De har det liksom.
De raser/färger som jag inte gillar:
- Skinnys, oavsett färg. Har aldrig varit förtjust i de, då jag älskar päls (hår). ;)
- De som har röda ögon, lite svårt för såna. Det är lite läskigt tycker jag. Utan mena något elakt.
Har egentligen inte fler raser som jag inte är så förtjust i. Flesta är charmiga på sin sätt, oavsett ras. Personligheten gör mest, antar jag.
Gillar
Ras- Rex, Self, Lunkaryan och Skinny.
Har precis ändrat uppfattning om Rex. Var tidigare inte så förtjust i rex, men efter har fått lära känna en del rex hemma hos väninnan och själv blivit ägare till en rex så är jag stormförtjust i deras päls och lynne.
Älskar Self för deras runda goa utseende och vaggiga rumpor när dom går.
Lunkaryan diggar jag helskarpt just på grund av deras yviga päls.
Skinnys är så fula så att dom blir söta. Därför är dom med på min gillalista.
Teckning- Himalaya, tvåfärgade.
Älskar Himalaya för det ser ut som att dom har vart och bökat i jorden <3 Sedan gillar jag tvåfärgat för att det är rakt och stilrent eller hur man nu ska förklara.
Färg- DEW, creme och lemon, grey, beige och black. Är nog en av dom få som faktiskt gillar ljusa färger, men gillar även en ren black.
Gillar mindre
Ras- Abbessinier och Teddy
Jag gillar inte humöret på abbessiniertrots att jag själv äger tre stycken. Det är väl den enda anledingen till att jag inte är så förtjust i abbysar. Men mina abbysar är ändå mina älsklingar, men kommer inte i framtiden att skaffa fler. Teddysar är jag inte så förtjust i då det ser så avigt ut med att pälsen riktar sig från rumpan mot nacken istället för tvärtom. Ish är så dålig på att förklara hur jag menar.
Teckning- Brindle och trefärgade. Blir för plåttrigt för min smak :)
Färg- Golden. Vet inte riktigt varför men är inte så förtjust i just golden.
Annars är jag väl den som älskar marsvin för personlighet och humör och då spelar oftast inte någon roll vilken ras, teckning eller färg dom har <3
#42 Åh vad fin! Precis en sån jag drömmer om att ha sen någon gång! 
Gillar: Abbys (virvlarna) dom är så underbart vackra :) Älskar även deras temprament och de är bara för fina!!
Även Lunkarya har jag fallit hårt för.
Gillar ej: Långhåriga peruker som springer runt. Jättekorthåriga med röda ögon samt teddys.