Temprament på Marsvin
Jag har förstått att olika raser är på olika sätt.
Någon som har koll?
Att abbysar (virvlarna) har ett hett temp. Vilket nog stämmer.
Hur är de med de andra?
Jag tycker inte det är skillnad raser emellan utan enbart mellan individerna.
Skinnysar är lite mer kontaktsökande redan som små tycker jag, men kan ju vara individuellt med :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har läst att virvlar/abbessinier och rexar/teddysar ska vara lite aktivare. Har själv haft två virvlar och har en kompis som har en rex/teddy, och tycker det stämmer att dom är lite aktivare. Dock kan det ju vara att just dom individerna var lite räddare/skyggare.
Har nu en Sheltie, fem semi och en Nonself. Den korthåriga är lugnare än dom andra, men det kan vara för att hon är tamare. Semilånghåren känns lite mer svårfångade, även om man kan ta upp dom med.
Sheltien och Nonselfen är lugnast i knät. Dom andra vill helst ner, hehe.
Jag har uppfattningen att t.ex. sheltiesar är rätt lugna och lite mer blyga. Nonself magpie är lite mer kavata och modiga!
#3 det är en bra beskrivning på dom tycker jag
# 3 min sheltie är precis som du beskriver, lugn och lite sävlig. Men min magpie är en riktig fegis! :P
fast jag tror det beror på individen också.
Det varierar nog mer mellan olika linjer, än olika raser(sedan kan linjerna likna varandra, pga att de är besläktade mer eller mindre). :-) Temperamentet sitter inte i utseendet.
Långhår bör t.ex. vara lite lugnare, eftersom de ska fungera med pälsvården som hör till, men jag vet enstaka linjer som är lättstressade ändå.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tror också det har mycket med individen att göra. Jag vet ett marsvin Peppar som vuxit upp och är mycket skygg p.ga hur han växte upp.
Han kanske hade blivit super lugn om han hade fått växa upp i ett lugnt hem. Vem vet =)
Men tänkte om de finns många som har en viss ras som är lugn och en som är mer aktiv. Kanske de hör till rasen =)