marsvins beteende
nu kan jag ta ut mina nya marsvin, men dem betar bort min hand då och då vad betyder det?
och dem piper då och då vad brukar det vanligtvis?
dem älskar blomkål, men verkar inte vara så förtjusta i den vita i blomkålen varför?
Marsvin har olika ljud som betyder olika saker. Kan du beskriva de där pipen lite närmare och berätta i vilka situationer de låter på olika sätt?
En sorts pipande är marsvinens sätt att kolla om deras kompis mår bra och om allt är OK. Sen finns det en sorts rätt så högt pch väldigt intensivt pipande som betyder att de tigger mat. De lär sig rätt så snart hur det låter/luktar när mat är på väg till buren.
Hos oss sätter de igång att tigga så fort de hör att någon skär något på skärbrädan. De har lärt sig att det nästan alltid vankas morötter, kål, gurka eller nå´t annat de gillar när de hör att vi skär. Våra marsvin tigger också när jag går ut på balkongen, för de vet att vi förvarar nyplockade maskrosblad där.
Det finns också andra marsvinsljud som du säkert upptäckt vid det här laget. Ibland klapprar de med tänderna. Ibland kurrar de. Du kommer säkert på vad ljuden handlar om ifall du iakttar marsvinen när de låter på olika sätt.
Det finns en sida på internet där de spelat in marsvinsljud. Fast den är på engelska och jag har ännu inte kommit på hur man lägger in en länk här. Men om du är intresserad kanske någon annan kan hjälpa till.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "betar bort min hand". Kan du förklara lite närmare vad det är som händer, så kanske jag eller någon annan medlem kan ge dig ett svar.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Perfekt tråd just nu :) Jag har läst att när de klapprar med tänderna så är de rädda/arga. Mina gör det jätte ofta t.ex när jag har dem i knät eller när de är i buren, men jag får inte intrycket av att de skulle vara rädda eller arga.. ? Om vi menar samma ljud.. De lixom "slipar" tänderna.
dem puttar bort minhand via sitt huvud och en av dem piper efter att jag har hållit han en stund. dem har inte klapprar tänder.