kanin och marsvin?
Har kollat här och lite överallt står det att kaniner och marsvin absolut inte kan vara tsm i samma bur. så jag undrar är det för att kaniner kan rivas och bitas myycket om dem blir arga (har jag hört) eller är det något med det där dammet som kaniner har (eller har jag fel) som är giftigt för andra djur. eller är annledningen någon helt annan??

Det är väl helt enkelt riskabelt först och främst för att kaninen kan skada marsvinen. HÄR står det lite om saken också.
Både och av det du skrev ;)

framförallt måste marsvinet ha en marsvinskompis och inte bara en kaninkompis anser jag (det håller nog de flesta här med om). Sedan om marsvin och kanin kan bo tillsammans överhuvudtaget är det nog lite delade meningar om. Har man djuren på en ordentligt stor yta så ser inte jag något fel i det.
#3 Jag instämmer. Men stor yta tycker jag isf motsvarar frigående i ett rum

#4 Ja, jag tycker minst 2 kvm för en kanin och 2 marsvin
okej var bara lite nyfiken på vad ni tycker. jag frågade samma sak på kaninsidan och dem flesta tyckte att det går bra, men okej 
Kaniner har ju en lungbakterie marsvin kan bli sjuka av
De pratar inte samma språk
Kaninen kan skada marsvinet
De äter inte samma grönsaker
Det var anledningarna jag kom på nu iaf till varför de inte ska bo ihop.
Det finns liksom ingen anledning att ha dem tillsammans, de har inte det utbytet av varandras sällskap som marsvin har till varandra. Sedan har de olika näringsbehov, det blir svårt att tillgodose både kaninens och marsvinens på bästa sätt. Även om man har marsvin med kanin måste marsvinet ha marsvinskompis.
#6 Det är mer nackdelar för marsvinen än för kaninerna. En kanin kan lätt skada marsvin till exempel, men det är svårare för marsvin att skada en kanin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag skulle vilja vända på det.
Varför i hela friden vill man tvinga ihop (stänga in) två olika djurarter som inte har något egentligt utbyte av varandra, som inte kan kommunicera med varandra, som kan skada varandra, där det ena kan bli sjuk av den andra etc i en bur (ett begränsat utrymme)?
Det är ju knappast någonting som främjar djuren utan det är männsikan som vill ha både kanin och marsvin och då bestämmer sig för att tvinga ihop dem…
Jag tycker att det är fruktansvärt att ha marsvin och kanin ihop- marsvin ska bo med marsvin och ingenting annat enligt mig.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
okej 
Och sen får man tänka på att kaniner är inte flockdjur, utan koloni djur vilket innebär att harar tex i det vilda lever tillsammans men alla delar inte bo med varann. Det är därför vissa kaniner tycker om andra medans vissa inte tål andra. Och då är det ju inte så lämpligt att tvinga ihop den med ett marsvin.
Då gör dom fel i djuraffärer.. där ser man alltid kaniner och marsvin i samma burar.
#12 Har jag inte sett i en enda djuraffär här nere i blekinge/skåne
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 City zoo, Helens zoo, Zooträffen innan, Kristianstads zoologiska, Djurmagasinet innan, tror Zoohörnan har haft det också och Grizzly. Det är de jag kommer på på rak arm. Greken i Karlshamn har nog också
#14 kristiandstads zoologisk, helens zoo och grizzly har inte dem ihop =)
Arken Zoo i ystad har marsvin och kaniner tillsammans
Japp överallt där jag varit.. har kaniner varit i samma bur som marsvin. Även att de har små små burar med en kanin och flera marsvin.
Sen har dom alltid fåglar i samma rum, förstörs inte marsvinens hörsel då?
ZOO AB på Center Syd har haft kaniner med marsvin, i små burar.
Men, jag trodde de som har djuräffärer är måna om sina djur och tyckte om djur. Varför gör de sånna dumma misstag då? Och lämnar ut dåliga information till blivande djurägare osv
Vart vänder man sig om man vill att någon ska granska den djuraffär som finns där man bor?
Anser att den djuraffären som finns där jag bor inte håller sin standard alls. Deras fåglar ser ut att ha de dåligt osv osv..
#22 Du ringer till Länsstyrelsen i ditt område och berättar att du tycker djuren missköts så åker de ut och kollar

Ja, tyvärr är det ofta fel i hur juraffärer har det till sina djur- exempelvis felaktigt foder, ensamma marsvin, felaktig könsbestämning, fullständig okunskap etc. Skrämmande men sant (i många fall).
I flera av de djuraffärer jag har besökt har det suttit kaniner och marsvin i samma burar.
Ja, man kan ju tycka att det borde vara så.
I vissa fall tror jag att det helt enkelt beror på okunskap- de vet helt enkelt inte bättre, i andra fall så tror jag helt enkelt att de inte bryr sig- att det inte är deras ansvar utan den nya ägarens, i de flesta fall tror jag dock att det handlar om att de vill sälja så mycket som möligt- vill kunden då ha exempelvis en kanin och ett marsvin så säljer de det utan att påpeka något för då får de ju åtminstone sålt tvp djur (och i bästa fall även bur, vattenflaska, gnagarblandning, vattenflaska, hö, spån etc) dessutom är chansen god att kunden återkommer och fortsätter köpa sina förbrukningsvaror där, hade de däremot påpekat att det ska vara exempelvis två marsvin (eller vägrat sälja bara ett marsvin) hade de sannolikt förlorat allt det och kunden skule säkert "snacka skit" om djuraffären inför sina vänner etc- vilket kanske gör att inte de heller kommer dit och de för det vidare till sina vänner etc.
Det brukar ju sägas att kunden alltid har rätt- och tyvärr lever nog många djuraffärer efter det.
Man ringer Länsstyrelsen i det län där djuraffären finns och begär att få prata med en djurskyddsinspektör (det går bra att vara anonym när man ringer) eller så skickar man ett mail (det blir en offentlig handling och man kan nte vara anonym)..
**SMF 237 Sweet Dream's
Har en vän som köpte ett marsvin i djuraffär. Marsvinet hade c-vitamin brist och mådde dåligt vilket min vän upptäckte ganska snart. Så nej man ska inte köpa från djuraffärer alls.
#25 Det finns seriösa djuraffärer också, även om dom är få..
Jag har köpt mina i en djuraffär, iofs födde dom upp marsvinen där. Men att dra alla över en kam gillar jag inte riktigt. Om djuraffären är måna om sina djur och inte köper av grossister, ser jag inget hinder från att köpa djur från en djuraffär. Det finns många oseriösa uppfödare också, det gällar att kolla upp vart man köper sina djur och hur dom mår, innan man köper dom.
#15 Har missat detta. Då har de slutat med det på senare tid för de har haft det innan. Zoologiska hade en gång 5 kaniner och flera marsvin i en av de där små lådorna de har.
#26 Precis, väldigt svår balansgång att veta vilka som är bra av både uppfödare och djuraffärer :-/
Nej alla djuraffärer har det inte så.. Men många har det..
#27 Inte när jag praktiserade där våren 2009 eller nu när mamma är där:) Och när jag var där så hade dem inte små burar heller=)
Och nu har dem stor ny lokal sedan november =)
#30 Ok. Detta var julen -09 tror jag. Kaniner som låg på varandra och marsvin fulla av sår och static, men det är ju bra att de bättrat sig då. Nej, burarna är inte små egentligen men 5 kaniner plus marsvin på under 1kvm blir väldigt smått även om buren är stor till ett normalt antal djur
#31 okej mamma sa att dem hade haft ett marsvin med 2 kaninhonor där för någon dag sedan men det var tillfällig lösning då marsvinen hade börjat slåss men dem fixade det bara någon dag senare, så dt var en tillfällig lösning=) och djuren mådde toppen när jag var där & nu med:D
Har hört att det finns en bakterie som alla kaniner bär på som ger marsvin lunginflammation men som är helt ofarlig för kaniner.
Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸♂️

Det stämmer att många kaniner bär på en bakterie som heter bordetella bronchiseptica, den kan smitta till marsvin och ger då vanligtvis lunginflammation.
**SMF 237 Sweet Dream's
#33 Det är inte 100% vetenskapligt bevisat.
Och jag har haft kanin med marsvin (en boende med kanin för många år sedan då hon ej accepterade andra marsvin efter att hennes burkompis dog), hon blev gammal. Mina marsvin har träffat mina kaniner flertal gånger genom nät, inga problem. Och även varit i samma hage (ej samtidigt) ej heller några problem.
Tror det smittar väldigt sällan

Enligt Marianne Thornvall är bordetella bronchiseptica en av de vanligaste orsakerna till lunginflammation hos marsvin, så att det är så ovanligt tror inte jag.
**SMF 237 Sweet Dream's
#36 - Men hur vanligt är lunginflammation hos marsvin?

Marianne säger att lunginflammation är en av de vanligaste bakteriella sjukdomarna hos marsvin. Några siffror har jag dock inte.
Personligen tycker jaga tt det finns en del att säga om hennes marsvinskunskaper gällande sötsel etc, men när det gäller det veterinärmedicinska antar jag att hon vet vad hon pratar om i stor utsträckning. Hon anses av en hel del vara en av de skickligaste "marsvinsveterinärerna" i Sverige och vad jag vet (har fått uppfattning om) så har hon rätt stor del marsvin bland patienterna..
**SMF 237 Sweet Dream's

Angående lunginflammation så skriver Marianne (och veterinär Gunnel Andersson som också anses rätt kunnig gällande marsvin) att de vanligaste symptomen är svårigheter med andning, rinnande ögon och/eller nos, dålig aptit och slöhet men att det även förekommer att djuren dör "knall och fall" utan att ha uppvisat några symptom. Jag antar att de fått reda på detta genom obduktion eller möjligen genom att ha tagit prover på djur som dött utan synbar anledning. Med andra ord kan detta vara betydligt vanligare än vad en del tror, det är inte ovanligt att folk mister djur utan att veta varför och det skulle, enligt vad Marianne säger, kanske kunna bero på lunginflammation. Kanske speciellt något som kaninägare ska vara uppmärksamma på om de mister djur (speciellt om de dör i förhållandevis ung ålder) utan att de har sett någon anledning till det.
**SMF 237 Sweet Dream's
Jag talar bara av egen erfarenhet. Har 5 kaniner nu och 6 marsvin.
Och haft en hel del marsvin och kaniner nu genom åren, ingen sjuk i lunginflammation. (plötsligt dödsfall tvivlar jag starkt på att det har varit lunginflammation). Jag ser ingen risk med att ha dem i samma rum, eller i samma hage som kanin varit i alla fall.