Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 5952 ggr
monkan
1

Diaree/lös i magen

Vårt marsvin Frank är lös i magen väldigt ofta tycker jag. Han var ordentligt dålig i höstas med riktig diaree. Då tappade han 1 hg i vikt och jag fick handmata honom i en veckas tid. Sen blev han bra. Men någon månad senare blev han lös i magen igen. Inte lika dålig som sist, men iallafall. Nu tycker jag att han är lös i magen ganska ofta. När vi var hos veterinären sist tog de en odling men fann ingenting. Han har inte fått någon ny mat och det har inte skett något annan speciellt. Är det någon annan som har liknande erfarenhet?

Vill bara tillägga att han inte går ner i vikt, han har bara kletigt bajs - och det kletar överallt - i buren, på våra kläder och på vårt andra marsvin.. ;-/

dreamiz
0

Hoppas nån kan hjälpa dig. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av det.

Diana61
0

Risavkok eller proviva nyponsoppa.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Korven
0

Jag skulle ge honom grövre mat. Halm, Ängshö, grenar som han kan gnaga. Skippa färdigfoder och grönsaker/frukt som innehåller mycket vatten. Har han diarré har han säkert kaliumbrist också, så det behöver han få i sig för att stabilisera vätskebalansen..

Hoppas det ordnar sig!

monkan
0

Hur får jag i honom kalium då?

FeliciaS
0

Se till att han har tillgång till mycket hö hela tiden. Ge de ca 4 msk pellets/dag uppdelat på 2 ggr. Ge inte kål då det inte är det mest lättsmälta - men persilja går utmärkt. Och alfalfagroddar :) Ge honom 3 msk morotspuré blandat med drygt 0,5 msk dofilus samt krossad pellets varje dag eller 2 ggr/dag. Ge även risavkok :) Krya på dig lille gullegris! önskar Sera & Calypso m. matte.

Kalcium finns i bra pellets - Lottie Maskros & Linfrö samt en hel del i persilja och dill.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Korven
0

#4. alla sorters torkade frukter, alla kålsorter, potatisskal ( har dock inte provat o ge det till marsvin) fullkornshavre! några exempel som innehåller mkt kalium.

monkan
1

Han har mycket hö, hatar kål, älskar persilja, äter alfa-alfagroddar. Ska pröva morotspure… Han får också Oxfam pellets och äppelkvistar. För det mesta mår han bra, men däremellan får han attacker… Vi är väldigt försiktiga med att introducera nya ting.

GroaLover
0

oxbow menar du?

Imargos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Det finns väldigt bra Probiotics (mag bakterier) att köpa!

Bla AVIPRO PLUS…tillverkare Vetark Professional.

Superbra!!! Har funkat jättebra på mina djur!

Hjälper djuren att få tillbaka rätt baterieflora!!

Innehåller även vit A, C och E

Vet att Kicki och Roland på Håpe Import säjer dom!

http://www.hape.se/

MVH Helena

[MatildaW]
0

Jag länkar åt dig :) http://www.hape.se/

faolin
0

Fall han är lös i magen, så är det viktigt att se till att han får i sig extra mycket vätska, så att han inte torkar ut (fast det vet du säkert redan). Ge honom grönsaker med mycket vätska i sig och håll koll på hur mycket han dricker.

Misarn
0

#9 kan man köpa det hos veterinären?

Aristarcos
0

#12 probiotiska kapslar finns på apoteket för människor, köp sådana som är delbara de flesta är det, och strö på maten :)

tex dessa

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=243397

eller dessa vet jag själv är båda två delbara :)

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=244866

westblom
0

jag tycker att man ska ta bort pelletsen helt,jag har hört att många marsvin har haft problem med magen sen har dom tagit bort pelletsen har dom blivit bra,dom klarar sig på hö och c-vitaminrika grönsaker

westblom
0

oj de var en gammal tråd fick jag se nu jaja det gör väl ingetFlört

Misarn
0

Våran tjej Mirra är dålig i magen oavsett vad jag ger henne, har gett henne samma sorts grönsaker sen vi fick henne förra året.  Hennes mage har pendlat till och från hela året men har inte tappat något i vikt.

westblom
0

nämen va knepigt att hon är dålig i magen

Misarn
0

Ja, jag förstår inte heller vad det är som krånglar i magen för henne =/