Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 9819 ggr
[Alexis78]
10

Hur låg temperatur klarar marsvinen?

En sista fråga innan sovdags. (Det gäller inte mig) men om man ännu inte satt på elementen i huset och det är frost ute varje morgon, hur länge klarar marsvinen kylan som blir inomhus? Vad är minigränsen för hur varmt de måste ha det?

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet inte hur låg temp de "klarar" men jag brukar ta in mina ifrån uteburarna när de understiger 15 grader ute =)

[SweetRose]
1

Absolut minimum är 10 grader, men eftersom de ofta har varmare kroppstemperatur än oss (mellan 36,5 och 39,5, oftast runt 39) vill de ha rätt så varmt!

FruJohansson
0

sålänge människorna i huset inte fryser, så tror jag inte att pälsade marsvin gör det heller :)

Fridaaaa
0

Man får max ha marsvin ner till 0 grader, vilket ju inte är det optimala. Men, 10 grader och uppåt klarar dem lätt. 
Skinny måste ju dock ha varmare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

deverry
0

Det viktiga är att det inte blåser, vind gör fort att det upplevs som kallare. Sen skall ju temperaturskillnaderna ske successivt - att gå från 20 grader direkt till 10 grader är ju inte riktigt optimalt. Sen gäller det att de får mer att äta ju kallare det är, det tar energi att hålla värmen :)

[tjejensomlovemarsvin]
0

Vad marsvin "klarar" är en annan sak en vilken temp de kan bo i ;)

De klarar minus men bara under en pytteliten stund, ca 2min tror ja jag har hört. Men där de bor behöver de vara som absolut minst kanske 12-13 grader men de e inget jag rekomenderar. Själv tycker jag att 17- 25 grader är en lagom temperatur.

Fridaaaa
1

#6 Ett marsvin klarar minusgrader längre än 2 min om den har bott ute fram till dess och är van vid det ^^,

18-20 grader är lagom.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Aquelegia]
0

Jag hade mitt för flera år sedan ett gäng grisar hos min mor som hade dom ute i en stor utebur. Rejäl sådan, svårt att förklara exakt men jag byggde den iaf med tjocka väggar, en bra bit ovanför marken för att minska köldpåverkan och tak som täckte långt över framsidan där en nätdörr fanns. Vi körde på permanentbädd som till kaninerna på vintrarna. Permanentbäddar håller värme utan att vara ohygieniska, vart nästan avundsjuk på grisarna för dom hade så varmt och skönt därinne. På permanentbädden låg tjockt med hö som dom byggde gångar i. Roligt när man tittade in i buren såg man bara hö. Men stack man in handen kunde man känna goa och varma grisar. Burens framsida, där nätdörren fanns stod alltid i lä så det blåste aldrig in i buren. Därav det höll värmen. För även en permanentbädd kan vara kall om värmen blåser bort hela tiden.

Kan ju nämna att vi aldrig skulle gjort detta om vi (okej inte vi, mamma) hade vetat hur man sköter permanentbäddar och under flera år använde tekniken för kaniner!