Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1140 ggr
rosablomma
0

Magsjuk liten gris, hjälp

Idag hittade jag min hane pipandes i buren. Lyfte på huset och han sitter alldeles stilla(massor med krut i honom i vanliga fall). Jag lyfter upp honom och han nästan skriker av smärta. Magen var svullen och ganska hård.

Har masserat magen i snart 2 timmar och det har kommit MASSOR med bajs. Bajsarna är normala i konsistens något mörka, ytan på bajsen är lite slajmig.

Han ligger helt utslagen på sidan ögonen är halvöppna och glansiga. Sätter jag honom upp så är rumpan i backan och frambenen är i marken och helt spända. Nästan som att han spjärnar emot med frambenen.

För ca 5 min sen så vände jag på honom och då kom det 3 tollar som var ihop kladdade och det lukta räligt. och färgen på de var lite ljusbrun/grön.

Vad ska jag göra med honom? Har ingen vet att ta mig till.

Hjälp mig snälla.

[fuzzygirl21]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han kan vara förstoppad och mitt tips är att du åker till djursjukhuset det är rätt allvarligt min teddy hade det en gång och det visade sig att han va förstoppad

rosablomma
0

Lille gris är fortfarande jätte dålig och har ont i magen. Avföringen blev lös/rinnande vid 14-15 tiden och då gav jag risavkok. Nu i kväll så är bajsen fastare. Den är inte rinnande längre utan ganska fast men absolut ingen riktiga korvar.

Hans allmän tillstånd har blivit lite dåligare också.

Vad kan jag mer göra??

Ingen som vet vad jag kan göra mer än att ge risavkok.

[fuzzygirl21]
0

åk till djursjukhuset

rosablomma
0

I första inlägget så står det att jag har ingen möjlighet att åka till veterinär!

[fuzzygirl21]
0

ska ringa min mamma hon är uppfödare

[fuzzygirl21]
0

Critical Care , bactrim. Han kanske inte överlever natten det får du vara beredd på . Men som sagt du måste ta dig till veterinären på nått sätt för att han ska bli bra

Lyan
0

Äter han själv? Annars måste du tvångsmata för att han ska klara sig. Har du CC hemma så ge det, annars kligröt. Han måste ha i sig 10ml varannan timme natten igenom för att överleva. Massor av vätska eftersom han har diarré

[fuzzygirl21]
0

hur gick det med marsvinet ??

rosablomma
0

Jag valde att ta bort honom. han gav upp. Han tog inte imot varken mat, vatten eller risavkoket. Oavsett allt jag försökte så vägra han svälja något. Så runt 22.30 tiden i söndags så fick han gå vidare. Det syntes tydligt att han ine orka mer.

Fridaaaa
1

#4 Finns inget som heter "har inte möjlighet att åka till veterinär" när man har djur :/

#9 Tråkigt att han inte klarade sig…. :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fuzzygirl21]
0

Köper man djur och bryr sig om djuret så gör man allt för att djuret ska må bra . För annars ska man inte ha djur tycker jag

Blåmosaik
0

Håller helt med # 10 och # 11!

Att ha djur innebär ALLTID, förr eller senare, dyra vetrinärbesök. Har du inte råd till det ska du inte skaffa husdjur.

[fuzzygirl21]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla djur ska må bra ,det är stort ansvar att ha djur . Har man inte råd med ett djur då ska man inte köpa djur överhuvudtaget . Jag hade ett marsvin som jag har lagt ut flera 1000 kr på han och det ångrar inte jag han mår bra nu och så . Man ska alltid tänka efter flera gånger och räkna med kostnader när man har ett djur

[copicaddicted]
7

Varför tar alla för givet att hon inte hade RÅD att åka till en vet när hon skrivit att hon inte har möjlighet att ta sig till en vet?
Ingen som tänker på att det kanske inte finns en vet inom länet under helgen? Hon kanske sitter utan bil/körkort och ingen som vill hjälpa?
Kanske helt sonika så att ingen vet har tid?

Tycker att det inte alls var länge sen inlägget om påhopp var på tapeten..

Fridaaaa
0

#14 Jag skrev inget om det. Finns buss,tåg, taxi, grannar, släktingar osv.
Visst kan ju finnas en icke marsvinskunnig veterinär, det är ju en annan sak.
Men att skriva att man inte har möjlighet att åka till veterinär tycker inte jag beskriver att det inte finns marsvinskunnig veterinär.

Så mina inlägg var inget illa menat eller påhopp….

[fuzzygirl21]
0

Håller med #15 . Man kan faktiskt höra med sina vänner (släkt och så ).

Djuret förtjänar det bästa

[Nova101]
0

Oerhört tråkigt att ditt marsvin inte klarade sig :(

Var det så illa att han gav upp så fanns det nog ingenting mer att göra, man vill ju absolut inte att djuret ska lida! Visst, har man tagit beslutet att ha djur och om djuret blir sjuk så ska man självfallet göra allt man kan för att djuret ska bli bättre. Men har djuret gett upp och vägrat att ta emot mat så är det så. Tyvärr. Hur förj*vligt det än låter i folks öron!

Jag blir väldigt ledsen av att läsa vad alla andra skrivit än så länge också. Ni tar för givet att hon inte hade råd, har ni aldrig tänkt på djuret? Att det kanske led så pass att inte ens ett veterinärbesök skulle ha hjälpt? Man måste alltid tänka på djurets bästa, så är det! Självklart ska man göra allt i sin makt för sitt djur MEN det finns en gräns på hur mycket man kan kämpa tills det blir för mycket.

Alla har inte heller den turen att ha släktingar i närheten eller bra grannar som kan hjälpa en när det krisar.. blir även väldigt svårt att ta sig snabbt om man inte har bil eller körkort.

Tänk gärna efter när ni skriver, det var som sagt inte alls länge sen påhopp osv togs upp härinne.

Fridaaaa
0

#17 Ser enbart 1-2 inlägg som syfter på det med att inte ha råd, inga fler….