Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2780 ggr
[sveahilma]
0

Marsvin slutat äta?!

Hej!
har två marsvin på cirka 4 år, och nu har jag satt de på en diet som menas med att de sínet ska äta foder man köper i affären utan bara ge de grönsaker och hö, men nu äter dom ingenting. Inte ens paprika eller hö som de älskar mest. 
VAD HÄNDER?! 

HJÄÄÄLP!

[fuzzygirl21]
1

Det kan vara fel på tänderna och magen kanske inte gillar dieten

juliino
1

Jag tror det är något fel på tänderna. Ta dem till vet.

[fuzzygirl21]
0

Klipper man inte tänderna eller så så kan tänderna växa upp i hjärnan . Ha lite pinnar och sånt till dom sen när du har varit med dom hos en veterinär . Så dom håller sina tänder i trimm

juliino
2

#3 Vart har du hört det? Obestämd Det tror jag inte direkt på. Klipper aldrig mina marsvins tänder, Höet slipar tänderna jätte bra. grenar gör det ju med men hö är absolut bäst. Blir tänderna allt för långa kan man behöva klippa dom men då ska någon som vet hur man gör det göra det. Har aldrig hört att tänderna växer upp i hjärnan?

[fuzzygirl21]
0

Okej . Jag har lämnat mina marsvin hos en veterinär och då har dom klippt tänderna Och dom har fått in flera marsvin och deras tänder hade växt upp i hjärnan och dom visade massa bilder på vad som händer ,,,

[fuzzygirl21]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på ett marsvin som har förlånga tänder som börjar växa uppåt mot hjärnan

juliino
2

#6 oj det marsvinet kan inte skötts riktigt rätt Obestämd Har aldrig hört talas om något liknande

[sveahilma]
0

Mina marsvin har aldrig haft problem med tänderna!  perfekta, så jag undra vad det är som gör att de slutar äta!

juliino
0

Åk till vet! Dom har kind tänder som vi inte kan se med blotta ögat som dom kan ha problem med.

Varför har du dom på diet?

[sveahilma]
0

Jo, de har blivit något otoligt tjocka av fodret jag alltid gett dom, tänkte ändra dieten så de inte fortsatte vara så tjocka. Ochför min kompis funkade det, så jag tänkte ge det en chans :)

juliino
0

Vad för foder har de ätit tidigare?

[sveahilma]
0

VitaKraft foder!

juliino
0

Om jag vore du skulle jag ta dom till vet för en hälso undersökning och se så att allt stod rätt till.

Ge dom en till två matskedar havregryn varje dag och låta dom vara ute och springa i hage/golvet med hus leksaker rör osv ge dom paprika kål osv absolut inte morot då marsvin blir lätt tjocka av det. Hö som vanligt varje dag hela tiden.

juliino
0

#12 sådanna frö blandningar blir marsvin bara tjocka på tyvärr. Bara massa fett och tillsatser som marsvin ej ska ha. Havregryn är mycket bättre för deras små magar. ;)

Creation
0

Det kanske blev ett för kvickt foderbyte för marsvinen när du tog bort kraftfodret(och de kanske började äta mer än de var vana vid av övrig föda)? Snabba foderbyten kan leda till t.ex. trumsjuka eller påverka marsvinens magsystem på andra sätt.

Hur länge har dieten pågått och hur länge har de vägrat äta?

Vad det än beror på, är en sak är i alla fall säker: När full matvägran sker brukar läget vara allvarligt. Jag rekommenderar också att ni uppsöker veterinär. Under tiden kan det vara bra att stödmata med t.ex. hövatten, så att de får i sig alla fibrer de behöver för att hålla magsystemet i trim.

Rekommenderar att ni läser artikeln om att stödmata:
Stödmatning

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.