Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 880 ggr
Birkis
0

Vad har mina grisar på tassarna?

Hej hej!

Jag fick hem två grisar för ca tre veckor sedan men är lite orolig för deras tassar.

1. På fram tassarna är trampdynorna nästan svarta och kanterna är hårda.Bådas tassar är det så med så det fin inget att jämnföra medObestämd 
  2. Tess har en "extra" klo utan pulpa.
  3. Den förra ägaren har inte sköt klorna ordentlikt så när  de kom var klorna vridna.Kan de påverka dem?(de är tre!)

Tacksam för tips och råd!

// Birkis

[fuzzygirl21]
0

Kan du lägga upp en bild ?

Birkis
0

tuvär fins inte möjlighetenObestämd Mitt kamera pogram tillåter inte delnig och mobilen har inte den tillgången för tillfäletSkrikandes

// Birkis

[fuzzygirl21]
0

Okej lite svårt att säga vad det kan vara . Om dom eller den har hårt under tassarna så är det förhårdnader

Sanni
0

Låter som förhårdnader. Klipp och fila ner förhårdnaderna och smörj in med t.ex. helosan eller någon annan salva.

Det stör inte om klorna är lite vridna bara du håller dom i fortsättningen kortklippta. Flera marsvin har vridna klor och känner inte av dom, bara de inte slipper och växa.

Du kan läsa mera om tassar och klor här :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

Birkis
3

Jag blir glad när folk är vänlia mot migGladför övrigt bry inte så många om mig!

// Birkis

Teddymarsvinet
0

Jag tror precis som Sanni att det är förhårdnad hud. Men se till att klippa & fila ner dom lite! De behöver inte försvinna helt & hållet. Men smörj in regelbundet. Man klipper ner dom just för att marsvinen inte ska fastna & slita låss förhårdnaden. OM det händer gör det fruktansvärt ont på marsvinet. :/ Så smörja regelbundet & klipp ner när den blir större!

Såklart att vi är vänliga mot dig! :)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>