Nytt marsvin - skötsel?
Hej! jag har skaffat ett marsvin hur tar man hand om det ska man klippa klorna
? vad ska den äta? ps den är 2 mån / lovisa
Rubrik redigerad av moderator för att främja sökfunktionen. Tråd flyttad till lämpligare kategori.
Älskar mina djur cleo,zigge,ozzi,kurre,findus,grållis,puttelina,kajsa...♥
Marsvin äter grönsaker ,gurka,morötter,sallad ,brocoli , och äter blandfröer , ja man ska klippa klorna .
Marsvin ska vara minst 2.
Dem ska ha fri tillgång till hö, c-vitaminrika grönsaker och nytt vatten varje dag.
Vissa behöver kraftfoder andra inte.
Mina får lite havre med pellets ibland.
Ja klorna ska klippas, mina klipps 1-2 gånger/månad
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Man tar ju reda på sånt först innan man köper ett djur :S
#1 Du kanske inte ska skriva "blandfröer" då dem inte ska ha fröer i kosten? :)
Mina marsvin äter det och jag är uppfödare har hållt på med marsvin sen 2000. Jag och min mamma är uppfödare
#5 Fröer innehåller en hel del fett.
Spelar väl ingen roll om ni är uppfödare? Det har inte med saken att göra. Man har inte mer rätt för det? :) Om det är så du menar?
Jag hade inte rekommenderat fröblandingar.
ja men jag köpte den på en marknad så det var inte tänkt först så det är inte så lätt tack för komentarerna
#5 Jag håller med Frida :-o
Marsvin ska leva i flock & tycker att du kanske ska fundera på olika alternativ så att det löser sig? Antingen köpa in ett nytt eller sälja det till någon som har fler. Det finns massa bra tips på hemsidan i andra inlägg om vilka grönsaker & foder osv.
C-vitaminrika grönsaker som broccoli, vitkål, grönkål är jätte bra. Hö & friskt vatten ska alltid finnas tillgängligt. Man städar buren då man ser/känner att det luktar illa & är allmänt smutsigt i buren. Jag brukar göra det 1 gång i månad och då andvänder jag spån som underlag. Hus är ett bra gömställe om marsvinet känner att den vill vara ifred. Frukpinne, små bollar med godis innuti är bra sysselsättning för ditt marsvin! Var allmänt socialt med det & var lugn & sansad när du umgås med marsvinet. De blir ofta skrämda om man står & hänger över buren. Ja, man ska klippa klorna. Räcker med 1-2 ggr i månaden.
Teddymarsvinet: Städar du buren bara en gång i månaden!!!!!! Hua!
#10 Oj, här blev man påhoppad. Det skrevs ganska nyss ett inlägg om just detta med påhopp osv? Men du kanske inte har läst det.
Ja, det gör jag? Jag har bara 2 marsvin som inte skitar ner mycket i en 60x180 bur. Jag har spån & då anser inte jag att JAG måste städa mer än så?
Vad roligt att du har skaffat marsvin!!!! Välkommen in i världen med marsvin, du kommer inte ångra dig då jag anser att marsvin är det bästa husdjuret. Marsvin har såå mycket att ge.
Marsvin älskar grönsaker och speciellt bra är paprika med mycket C vitamin!
De ska ha gräshö varje dag då det är deras huvudsakliga föda.
torr mat kan man ge några gånger i veckan.
kutterspån är bra som underlag i buren.
färskt vatten varje dag.
finns många bra trådar här på marsvinsforumet som du kan läsa :)
undrar du något så skriv gärna igen
vad heter din lilla sötis? har du bild? :)
#10 jag städade också en gång i månaden förut när jag hade två små marsvinstjejer i en stor bokhyllebur. men nu när de är större och är dessutom 3 städas det som de flesta här inne 1 gång i veckan. så det finns verkligen ingen anledning att du ska hoppa på henne, du har inte sett hennes bur eller hur hon tar hand om sina marsvin. jag tror hon tar minst lika bra hand om sina marsvin som alla andra här inne
#11 försök o inte ta åt dig, marsvinsmamman är uppenbarligen en utav de anonyma personerna som dyker upp här ibland o ser det kul att klanka ner på andra.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#14 Okej, ja antagligen :/
Kanske tyckte personen att 1 gång i månaden lät lite. Men det spelar ju stor roll hur stor bur man har. Har man en "bur" stor som ett rum så behövs de nog bara en gång i månaden. :)
Nej, jag inte "en utav de anonyma personerna som dyker upp här ibland o ser det kul att klanka ner på andra" som carsbo säger. (vem är det nu som ägnat sig åt påhopp?). Anonym är jag förvisso här, eftersom jag liksom alla andra skriver under signatur. Det gör man i regel på ett forum. För dem här på iFokus som träffat mig eller gjort affärer med mig är jag inte anonym. De känner både mitt namn och min adress.
Jag misstänker att det är mitt "Hua" som fick Teddymarsvinet att känna sig påhoppad. I övrigt var mitt inlägg endast en fråga. Ja, jag tycker att fyra veckor utan mockning är länge. Även om djuren går på stor yta så känner jag att det är vettigt att plocka bort kissigt spån och bajs oftare än en gång i månaden. När jag läser trådar här på mif som tex "Hur ofta städar du buren" (har ej url:en här) så ser jag att majoriteten av dem som svarar där också rensar efter marsvinen oftare än vad Teddymarsvinet gör.
Men såklart finns det lika många varianter på burmockning som marsvinsägare. Har man tex djuren frigånde i box eller liknande kan man ha djupströbädd och i princip aldrig ta ut, utan bara lägga in nytt strö ovanpå. Som en permanentbädd för häst.
Så visst får du, Teddymarsvinet, mocka dina burar precis så sällan du vill, sålänge dina marsvin inte blir lidande av dina rutiner. Och jag har också rätt att uttrycka min åsikt. Och om det nu var så att mitt "Hua" fick dig att känna dig påhoppad så är det bra att du talar om det, då vet jag var din ribba ligger.
Jag å min sida tycker att carsbo i #14 gör ett rejält övertramp i sitt inlägg. Snuddar vid personangrepp och visar på synnerligen dåligt forumvett. Så slutligen till Teddymarsvinet: Jag ber om ursäkt för att mitt "Hua" sårade dig. Och till carsbo: Läs inlägget som Teddymarsvinet puttade upp igår. Och en gång till. Och sedan de ord du skrev om mig…
Det första jag tänkte när jag läste att teddymarsvinet bara städar en gång i månaden var oj vad sällan men sen så kom jag på att hon nog har väligt få marsvin på stor yta.
Så jag kan förstå marsvinmammans reaktion och ser inget påhopp i hennes inlägg utan bara en fråga. det är ju inte direkt vanligt att folk har jätte stora burar för två marsvin.
Däremot tycker jag att carsbos inlägg var ett påhopp mot marsvinsmamman. Att anklaga henne för att vara någon som tycker det är kul att klanka ner på andra är bara fel.
Hej lovisakåre! Och Hej allihop i tråden!
Att ni tycker olika är ju en sak, men lovisakåre vill ha skötselråd!
#13 Virvlan ska ha en stor bukett virtuella rosor, för att hon svarar i den ton jag blev så förtjust i när jag först började besöka Marsvin i Fokus.
Om skötsel kan du få många bra råd här. Läs den artikel som heter Vad behöver marsvin? Det finns också diskussionstrådar om foder som är bra. Du har fått de mest grundläggande råden här ovan.
Ett litet hus att krypa in i bör du ha i buren. Det ska ha en stor öppning, så marsvinet inte fastnar. Där inne känner sig din nya kompis trygg. Det går att göra ett enkelt hus av obehandlat trä eller ofärgad kartong (fast det lär marsvinet äta på
, vilket inte gör så mycket).
Friskt vatten; helst i en särskild flaska du fäster i burväggen/gallret. (säljs i djuraffärer) Vatten i skålar blir fort smutsigt.Hö är det allra viktigaste att ge marsvin att äta. De ska alltid ha tillgång till rent hö. C-vitaminrika grönsaker är också viktigt att de får. Vitkål, broccoli, röd och gul paprika innehåller mycket C-vitamin. Så här års finns mycket grönt ute i naturen som marsvinen tycker om. Maskrosblad brukar bli väldigt populärt. Men har ditt marsvin inte fått färska gröna blad eller gräs förut, så ska du ta det lite försiktigt och bara ge lite grann de första gångerna tills magen vant sig.
Gurka, tomat och sallad är "marsvinsgodis". Och precis som människogodis är det inte särskilt nyttigt, fast man kan tro det. Dessa grönsaker innehåller inte mycket C-vitamin, men gurka och även persilja (rena C-vitaminbomben) brukar de älska. Persilja innehåller tyvärr mycket kalcium så det ska man inte ge i allt för stora mängder. Men om det är svårt att få ditt marsvin tamt kan gurka, persilja och maskrosblad vara väldigt bra att bjuda på. Tror inte något marsvin kan motstå dessa läckerheter.
Om du sitter vid buren och pratar lugnt med ditt marsvin vänjer det sig vid din röst och din lukt. Det kan ta lite tid att få marsvin tama. Ha tålamod så ska du se att ditt lilla marsvin vågar närma sig din hand om du håller en godsak och sitter alldeles still.
Och en annan sak som det redan står om i tråden: Marsvin behöver en marsvinskompis. De mår inte bra om de är ensamma. Vet du säkert vilket kön ditt marsvin har, så ska du skaffa ett till av samma kön.
Kanske köpte du ditt marsvin utan att planera innan? I så fall har du gjort ett bra val av husdjur. Men det finns mycket att lära sig om dessa charmiga och sällskapliga krabater. Och här på Marsvin i Fokus kan du få många bra råd från andra som haft marsvin länge. Häng inte upp dig på att de "kivas" lite i trådarna! Det finns många snälla marsvinsentusiaster här. Fråga på du bara!
LYCKA TILL!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
tack! för alla komentarer! jag har en kanin den går i hopp med på dagarna och på natten är den inne ;) den heter puttelina och är 2 mån. jag kan skicka en bild senare ;) Tack!
#20 Kanin räknas inte som sällskap. Måste vara ett annat marsvin.
Kanin är inte lämpligt sällskap.
den jag köpte den av sa att den kan gå med kaniner
men jag kanske ska köpa ett till 
#22 Dock är det felaktig information. Köp en till eller sälj den du har. Marsvin är flockdjur och mår väldigt dåligt av att bo själva så ett kanske duger inte tyvärr. 
okej! något ska jag göra åt det
tack!
#24 Vad bra. :) Du kommer få ett mycket gladare marsvin när den har en kompis :)
Kaniner är inte bra eftersom de har så mycket kraft i bakbenen så kan dom skada marsvinen.
Så skaffa du ett marsvin till (av samma kön).
Å de är ju alltid skoj med 2 =)
#22 Inget ovanligt att dom ger fel info :/
Nej kaniner ska dom ej gå med.
Det är tyvärr inga "kanske", ska du ha marsvin måste du ha minst 2 st.
#24 Vad bra :)