Hjälp med att bygga en bur!
Nu är det så att jag har ett någorlunda litet rum och har två marsvinsburar. I ena buren är det en hona och en hane, som troligtvis kommer att kastreras senare i december då jag har råd och i andra buren är det 5 honor. Jag hade tänkt mig att bygga en mycket större bur. Där jag har den största buren har ett mellanrum på 60cm och buren är 140*100cm. Tänkte mig att köpa minst en till hane, bygga en 200*100 bur med två våningar (så den blir alltså 4m!!!) och en ramp så dom kan träffas då och då. Charlie, hanen jag har nu är jättebra kompisar med dom andra honorna så vill inte bryta på det :] Hanarna ska va på övervåningen och honorna där nere. Med tanken på att ett av mina marsvin ska få ungar och är inte riktigt helt säker på om jag ska sälja dom så tänkte jag att det är ändå lika bra att bygga en större bur.
Vad ska man ha för material? Tips om vad man ska bygga till?
Jag hänger nog inte riktigt med i dina tankar. :p Du ska kastrera Charlie, köpa en till hane… för att bo med Charlie då, eller? Eller menar du att du ska köpa en hane som kan bo med en avkomma ur kullen, och att Charlie bor med honorna?
Sen ska du göra en tvåvåningsbur där hanarna bor på ovanvåningen och honorna bor på nedervåningen, men det ska vara en ramp emellan våningarna? Det är ingen god idé att låta flera hanar träffa flera honor samtidigt… då lär det ju bli slagsmål. Men jag kanske har missuppfattat dig?
Material och så vet jag inte riktigt, det får någon annan svara på(exakt träslag, vad man kan använda som ben etc).
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Kanske blir lite "catfight" mellan hanarna om det finns honor, du kan inte låta hanarna bo försig och honorna försig, dvs när de inte ska ha kull, om du nu ska ta kull. Du märker nog hur de kommer överens.
Ska du bygga en bur så rekommenderar jag byggplywood, det är lätt att kapa med cirkel/stick/band/såg, billigt och hållbart.