Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1213 ggr
jefi72
1

Komplikationer vid dräktighet

Hej! Jag har funderat på en sak en längre tid så nu måste jag fråga er med erfarenhet av avel. När jag köpte mina skinnysar sa deras uppfödare att hon aldrig varit med om en skinnyhona som toxat. Hennes teori var att skinny har mindre lätt att toxa. Toxikos ska ju också vara miljörelaterat, stress bland annat. Samtidigt läser jag om dräktiga marsvinsungar från djuraffärer som inte drabbas medan andra, exemplariskt skötta, honor drabbats. Min fråga är alltså om vissa raser eller linjer har större benägenhet att drabbas av komplikationer i samband med dräktighet. Mvh Jenny

godisgrisen
2

En mycket intressant fråga.

Jag vet inte om jag har svaret men några teorier har jag om detta. Toxicos är ju egentligen en förgiftning i kroppen som kommer av att fett i kroppen bryts ned eftersom alla andra reserver är slut, levern är inblandad. Jag har inte full koll på de medicinska detaljerna. Alla sjuka marsvin som inte äter kan drabbas av toxicos men eftersom dräktiga honor pga. dräktigheten inte har några reserver att ta av drabbas de oftast. Sress är en vanlig faktor eftersom det ofta leder till dåligt ätande men även andra små krämpor kan lätt utvecklas till toxicos på dräktiga honor.

Möjligen är svaret på din fråga fett. Skinnys och ungdjur har sällan några fettreserver att tala om de kan därför inte frigöra något fett i kroppen som kan bilda dessa gifter. Övervikt är absolut en stor riskfaktor för dräktiga honor.

Jag har iof. aldrig förut hört att skinnys aldrig brukar toxa men det kanske är så.

NinaS
0

Toxikos hos marsvin är väl liknande som havandeskapsförgiftning hos gravida kvinnor? Hos människor finns en ärftlig faktor. Andra risker är bl a om det är första graviditeten, man är överviktig och/eller äldre.

godisgrisen
0

#2 Ja det är nog liknande tror jag. Intressant att det finns ärftlig faktor på det då kan det vara samma på marsvin. Jag måste erkänna att jag inte är jättebra på det här det var bara fett teorin jag ville lägga fram.

jefi72
0

#1 Mycket intressanta synpunkter. Tror också att fetthalten, jfr BMI för människor, är en viktig faktor. Har dock inte tillräcklig med information om hur det påverkar olika raser. Det var dock en anledning till min frågeställning, att få upp en dialog om detta. #2 Ja, det är ju lite så mina tankar går också. Att det finns en ärftlig faktor, även om den kan påverkas av miljöfaktorer som övervikt och stress och annat.