Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 662 ggr
Eulwen
0

Schampo till strävhår?

Vilket schampo är lämpligt att använda på strävhår (ch-teddy och rex) inför utställning? Nu hade jag missat att det skulle göras så långt i förväg så det blev lite bråttom att få det gjort så jag fick ta vad jag hade hemma, men till nästa gång tänkte jag. Alla pälsvårdstips på dessa raser tas tacksamt emot! :-)

Creation
0

Jag använder D105 Shampoo extra till mina lockiga långhår(D101+D103 till släthåriga). Det är lite mer anpassat för strävhår och jag tycker att det funkar jättebra! :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sandra-B
0

Nu har jag ju inte CH-teddy eller rex utan teddy, men jag gissar på att det är samma sorsts schampo/pälsvård på teddysar och texar :-)

När jag "började om" med marsvin 2004 rekommenderade några uppfödare mig att bada djuren i strävhårsschampo för hundar. Jag köpte samma märke som de hade och använder fortfarande det märket till mina utställningsdjur. KW heter märket (är en rätt liten rektangulär flaska med lila kork), säljs i en del djuraffärer. Man blandar schampot med lite vatten.

Har även hört att en del badar sina strävhår i grönsåpa (åtminstone för något år sedan).

Det är en avvägningsfråga hur tätt inpå man badar sina strävhår. Badar man för tätt inpå utställningen riskerar man att pälsen inte återhämtar sig, badar man för långt ifrån är risken att de hinner bli för skitiga till utställningen.

Ett tips är att man tar och badar varje djur och noga håller koll på hur lång tid det tar för just det djuret att återfå sin sträv- och täthet efter badet, så vet man ungefär hur låg tid innan utställning djuret behöver badas.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!