mitt första marsvin
hejsan! för 2-3 dagar sedan var jag i min lokala djuraffär och skulle köpa mat och lite nya leksaker till min hamster.
Väl inne i affären såg jag den sötaste lilla bollen jag någonsin sett, jag kunde inte med att gå utan henne då jag inte sett ett marsvin som ser ut som det innan.
jag frågade en hel del frågor innan jag bestämde mig för att köpa mitt lilla marsvin, eftersom det inte var planerat.
Nu har jag lilla Holly, en hona, här hemma och har först nu fått reda på att de ska vara minst två stycken. Plus har lite andra frågor som någon vänlig själ kanske kan svara på som jag inte hittat i andra trådar!
- kan jag vänta en månad med att köpa ett till marsvin?
- holly är väldigt still av sig, har inga problem med att jag närmar mig eller lyfter upp henne, hon äter inte heller färsk mat, eller någon mat jag ger henne utanför buren. Är lite orolig för att hon får i sig lite för lite mat, finns det något jag kan ge/göra för henne eller på något sätt se över vad hon får i sig lite mer?
-att hon är så still som hon är, är det pga den nya miljön osv eller bör jag oroa mig om hon inte börjar röra sig mer efter ett tag?
-Nu efteråt har jag sett en liten kal fläck på hennes huvud, är holly sjuk på något sätt eller är det möjligt att det är efter något "slagsmål"?
-jag har kollat runt på lite bilder men har inte sett någon som liknar hollys ras, vet du/ni vad hon är för ras?
- som jag förstått det, är det lite skillnad på kosten till olika raser, vilken skulle vara bäst för hollys?
vet att det inte är så bra att köpa från djuraffärer, men man kan väl inte hjälpa att man blir kär? ;)
Jag är på intet sätt någon expert, för jag har bara haft våra små grisar i en månad drygt.
Men våra var också väldigt tysta och lugna i början. Satt mest och kikade på vad som hände och blev rädda för det mesta.
Vi hanterade dem ganska mycket (mjukt och snällt såklart) och när de skulle upptäcka så lade vi oss (dottern och jag) under ett par filtar och upp med knäna och då blev det fart på dem. Då kände de sig trygga med filten som himmel. :)
Idag är det två tama mysiga små marsvin som ropar när de vill leka, ropar när man kommer förbi och som kommer fram till burkanten och nosar så fort man hälsar på.
De brukar slappa framför TVn med mig på kvällarna och då ligger de båda runt min hals och är helt avslappnade med fötterna i vädret. :)
Jag hade inte väntat, jag hade köpt båda ungefär samtidigt, tror det är lättare att "para" ihop dom då och så slipper första marsvinet sitta själv.
Vad får hon för mat? Marsvin från djuraffärer brukar i regel inte haft bra skötsel och rätt kost, så hon behöver förmodligen tid på sig att lära sig äta rätt kost.
Marsvin är ju flyktdjur och kan ta en stund för dom innan dem blir tama, vänjer sig vid miljön osv. Och vissa marsvin är mer stillsamma än andra. Många marsvin är mer aktiva när dom är trygga i sin miljö
Det är ingen skillnad på kosten mellan raserna. Skinnys behöver lite extra för att hålla vikten men för övrigt är kosten ingen skillnad mellan marsvinsraserna. Bara utseendet stort sätt som skiljer dom åt.
Jag personligen skulle aldrig köpa av djuraffär. Förmodligen kommer dom från grossister och man vet ingenting om bakgrund, sjukdomar osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
grejen är den att jag vet inte om jag har råd med ett till marsvin i denna månaden, men om det är viktigt att det sker fort så får jag fixa det :)
Tack för svaren! :)
#3 En fråga (inget påhopp) men om du inte har råd med ett till marsvin nu, hur ska du ha råd om marsvinet t.ex behöver in till veterinären denna månaden? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
här är en bra sida att läsa på . http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/bostad.html
Hej1
Här kommer liyte allmäna tips och råd.
1. Skaffa Holly en kompis så snart som möjligt, helst igår ;)
2. Se till att hon alltid har tillgång till rent hö och vatten i buren (bytt ett par gånger om dagen). Ge också grönsakker varje dag (ex. vitkål, morot, paprika, blomkål, brocoli…) för att hon ska få i sig C-vitamin. Är hon inte väldigt liten och tunn/dräktig så klarar hon sig fint på den kosten. Behöver hon extra hull går det bra att ge pellets anpassade för marsvin alt. vanlig havre.
3. Är du orolig att hon inte äter så kan det bero på att hon är rädd. Marsvin från juraffär är ofta oroliga i början. Se till att hon får vara ifred i en lugn del av hudet så hon får ro att äta. Se till att hon har minst ett gömställe i buren (ett hus förslagsvis) och ge gärna mati huset i början så hon vågar ta. En kompis gör henne troligtvis tuffare också! Förslagsvis köper du inte en unge från djuraffären utan kontaktar omplaceringshem eller kikar på blocket efter en lite äldre hona som sällskap. Oftast billigare, bättre att stödja omplaceringar och lillan får en erfaren kompis som kanske redan är lite tam och kan hjälpa henne bli tamare.
4. Försäkra Holly. Du säger att du kanske inte har råd m ett till marsvin just nu och då är det extra viktigt att du har en försäkring på henne. Det kostar inte mkt varje månad medan ett veterinärbesök kan bli ordentligt dyrt.
Kika gärna in på min hemsida, under "marsvinsfakta" hittar du lite mer information om marsvin
Här hittar du marsvin för omplacering:
Lycka till!
Förresten, ett litet tips för att marsvinet ska bli lite mer orädd i buren är att lägga en filt eller liknande över en del av gallret på buren. Det gjorde vi och det gjorde all skillnad. Då började de våga gå runt och nosa i buren och sen var de inte så rädda längre.
Innan vi gjorde det så blev de ju skitskraja så fort man gick förbi.
då tar jag av mina reservpengar/fondpengar:)
jag tänkte mer att om man ka vänta med att köpa ett till till nästa månad gör jag hellre det :)
Ett hett tips! Kolla blocket om det kanske finns nån gris som är till skänks inärheten av dig :)
Av de 7 grisar jag haft så har 4st varit grisar som räddats från avlivning mm och därmed varit gratis.
Sen håller jag med, lägg en filt över en del av buren. Samt att grönsaker kan vara svåra att få i dom i början då dom allt för ofta inte får det i butikerna.
Mitt senaste tilskott vågade inte äta det innan han såg min äldre hane smaska på det. DÅ fattade han att det gick att äta :)
Välkommen in i marsvinsvärlden :) Vilken söt liten tjej du har hittat.
Jag tycker också att du ska hitta en passande kompis till henne så fort som möjligt. Tänk på att du inte känner till hennes bakgrund, hon kan redan ha flyttat en eller två gånger innan hon slutligen hamnat hos dig. Hon vet inte var hon har hamnat, kanske känner hon sig rädd och ensam och har ingen artfrände att söka trygghet hos. Marsvin är starkt flockbetingade och det kommer du säkert själv märka när du har två :)
Angående den kala fläcken som du hade hittat. Kan du inte lägga upp en bild på den? :) Det kan även vara bra att veta att marsvin har vars ett pälslöst område bakom vardera öron precis som vi människor.
tack så mycket för all hjälp!
har haft en handduk över halva buren sen första dagen! :)
ang den kala fläcken så sitter den i mitten precis framför öronen, kan lägga upp en bild i morgon!
hade dock ett stort framsteg idag! jag plockade fram en hel bunt med grönsaker och hon åt lite sallad i alla fall!
Plus, fick en liten mysig händelse på bild! ;)
ang att köpa hollys lilla kompis ska jag se vad jag har över efter de roliga räkningarna! :)
#11 underbar bild! :)