Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 6536 ggr
mopsen12
2

Era äldsta marsvin?

Hur gammalt blev/är era äldsta marsvin?

Det äldsta marsvinet i världen blev väl 15 år om jag minns rätt?

Mina är 6 och 1/2 och 6 år. Jag trodde de var sju år tidigare, men jag hade räknat fel…

[PetzLinda]
0

Min tant blir 7 år den 26 augusti :)

[Valtari]
0

Våra äldsta vi har haftblev båda 7 år. Men nu är min äldsta endast 13 månader. :)

mopsen12
0

Vad kul med sju år gamla marsvin! De jag hade innan de jag har nu blev två och fyra år. (Två år - Grynet, dog av lunginflammation om jag minns rätt, och fyra år: Ida dog av urinvägsinfektion.) Rynkar på näsan

kodex
0

Min äldsta är 9 månader :)

[Valtari]
0

Min äldsta är tredje generationen av de som blivit 7 år. Jag hoppas även han har samma tur att bli lika gammal.

Tråkigt att de dött så ungt. Har också haft många marsvin som dött ungt, känns inte alls bra.

mopsen12
0

Sju år verkar vara vanligt. Ja, det är verkligen jättetråkigt, men båda dessa marsvin fick kullar med dödfödda ungar och speciellt den ena hade komplikationer på grund av det.

[Valtari]
0

Ja, men inte allt för vanligt. Tycker att de flesta bara blir något år.

Stackars små.. :(

mopsen12
1

Ja, uppfödaren sade att det berodde på att det var fullmåne, för hon hade haft samma problem med det tidigare av just den grunden.

[PetzLinda]
1

Av ren nyfikenhet frågar jag: Vad har fullmånen med marsvinens ålder att göra?

mopsen12
0

jag vet, blev lite off-topic där… Det jag menade var att ett av marsvinen blev sjukt efter födseln av hennes dödfödda ungar som var döda på grund av fullmåne.

_Charlie
3

#10 Jag tycker det låter som rent hokuspokusdravel. ;) Inte dör ungar för att det är fullmåne. Skrattande

Här är min äldsta lite över 4 år nu.

flocken
0

MIn äldsta är omkring 4 år nu. Är en omplacering så vet inte så mkt om henne. Varit dålig men har nu repat sig. Lite tunn mot mina andra tjockisar. Men pigg & glad.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Mitt äldsta är just nu snart 3½ år gammal. Skinny.

Mitt äldsta fick avlivas för 3 månader sedan, 5-6 år gammal.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mopsen12
0

#11 Det tyckte vi också, men samma hade hänt med ett par av hennes kullar, och när jag låg i min mammas mage brukade hon få tidiga värkar när det var fullmåne. Något magiskt i farten kanske?

[Snuttegris]
0

Min äldsta är 2 år :)

westblom
0

jag har många äldre marsvin men de äldsta är över 7 år

sandraedlund
0

Min hane är 6 år :)

Abico
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt äldsta var Sune som blev drygt nio år innan han fick somna in, då orkade inte kroppen mer. Men han var glad och pigg för sin ålder ända in i slutet :) 
Det äldsta som bor hos mig nu är fem år, fast hon känns bra mycket äldre.

På bilden har vi Sunegrisen i sina bästa år :)

Hanna 

HumlanochJuvel
0

Mitt förra marsvin blev drygt 6 år och min systers förra marsvin blev ungefär 8 år.

Den äldsta som bor här nu är Humlan som fyllde 5 år den 28 februari i år :)

Strawberi
0

Mitt äldsta marsvin är Kitty, hon blev 3 år den 14/1. :-)
Den äldsta jag fått var mitt första, 4 år blev hon lite drygt. Fick tyvärr cancer. :-(

Isnona
0

Mitt äldsta marsvin är Alice, hon har precis fyllt 5år.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

godisgrisen
1

Det råder lite olika meningar i min familj om hur gamla syskonen Siv och Ylle blev. Min pappa hävdade envist att de blev minst tio år men när jag räknat ordentligt tror jag att svaret är åtta år. Helt säker är jag inte men gamla belv de. Det var länge sen.

Min rexkorsning Ragnar blev sju år och två månader det vet jag med säkerhet. Samtidigt som jag hade Ragnar fanns det fler gamlingar här Malla som blev 6,5, Knyttet som blev 6 och Stina som blev 5,5 år.

Hemma hos oss just nu är Poppy äldst hon är sex år. Hon börjar bli lite tunn över rumpan och både blind och döv men äter bra och rör sig smidigt. Hon är en pigg tant. Näst äldst är Elie som är fem år och en månad hon är ganska skruttig och stel och har då och rå rosslig andning. Lite bekymmrad över henne är jag men hoppas hon kan orka ett tag till. Aptiten är det inget större fel på.

Bild på min kära Poppy hon är den svartvita i mitten. Hennes vänner på bilden är kullsystrarna Zezima (vit) och Luckybucket (magpie) 3,5 år och Babinski (black/golden) strax 3 år.

mopsen12
0

Vad fina marsvin! Min äldsta, Gråa 6 och ett halvt år, hon vann faktiskt en marsvinsutställning, eller hon kom på PET plats sju, och slog de yngre grisarna! Jättekul! Skrattande

Michaela-N
0

~ 6 år.

IFOKUSlinnea
0

8 månader är mina äldsta och första marsvin! Glad

Sanni
0

5 år blev mitt äldsta marsvin. För tillfället är mitt äldsta marsvin 2½ år.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[silkesnosen]
0

Mitt senaste hann bli nästan 7, när jag bestämde att det var dags. Jag hade säkert kunnat hålla henne vid liv längre, men jag ansåg att hon började må alldeles för dåligt.

thildatessie
0

Mitt äldsta nu är ca 3,5- 4 år (vet inte säkert då hon är omplacering) Hon är pigg och extremt matglad!

Alex92
0

Min äldsta tant fyller 8 år den 23 augusti i år :) hon är den äldsta jag har/haft, den näst äldsta blev runt 7 år gammal.

Sandra-B
0

Mitt äldsta var Alva (Moonia's JingTing) som dog den första juni i år, då var hon sju år och tio månader (31 juli 2004-1 juni 2012).

Förutom att hon sov mer och djupare samt började tappa lite i hull de sista månaderna (i början var hade hon hull så att hon skulle kunna ställts ut) så var hon verkligen pigg och kry in i det sista. Verkligen underbart när det är så.

Hennes dotter, Asta (Sweet Dream's Midnight Queen), dog också i våras. Hon blev sex år och 364 dagar (9 juni 2005 - 8 juni 2012). Även hon var pigg och kry in i det sista, trots att hon blev misskött i hemmet som jag lät köpa henne tillsammans med en unge jag sålde :-(

Även Astas dotter, Agnez (Sweet Dream's My Little Flowerprincess) dog i våras.
Hon blev sex år, en månad och en vecka (29 mars 2006 - 5 maj 2012). Hon var däremot väldigt skruttig, hade tappat mycket hull, var väldigt trött emellanåt och så. Stod i valet och kvalet om det var tid att låta avliva henne, eller hur jag skulle göra. Hon var nämligen samtidigt pigg och glad, stod (i princip) alltid på bakbenen när det var matdags, hade en väldig aptit och så. Då är det svårt att veta när gränsen blir nådd. Nu hade jag i alla fall tur och slapp ta beslutet det gången, vilket jag är väldigt glad över!

Äldst här hemma nu är Agnez son, Alfonz (Sweet Dream's Love in December) som är född den 16 december 2006, han är med andra ord fem år, sju månader, tre veckor och fem dagar i skrivande stund (om jag nu har räknat rätt på alla dagar ;-P). Han är en pigg liten gris men känns ändå klok och lugn som en gammal gubbe. Han var lite tunn för ett tag sedan tyckte jag, men nu är han riktigt fin i kroppen så det var nog bara något av en tillfällig svacka (hoppas jag i alla fall).

På bilden som är tagen på Alvas sista födelsedag, från vänster: Agnez, Aztrid (dotter till Alfonz), Asta och min kloka gammel-tant Alva som fortfarande saknas djupt här hemma <3

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

blessa
1

Min eldste ble 6 år.

Creation
0

Den av mina som blivit äldst, blev 7½ år gammal(till vänster på bilden). Hon till höger blev 6½ år. Och fler äldre ska det bli, har jag tänkt. ;) Min äldsta gris som lever just nu, Pärlan, är snart 6 år gammal.

#0 De är snart 5½ och 6 år gamla, kom vi väl fram till? :) Gråa född samtidigt som Pärlan, december-06 och Chili född 6 juni 2007.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Snuttegris]
0

Min äldsta gris är underbara Doris som är 2 år. Annars har jag faktiskt bara ungdomar hemma Kyss

Lyan
0

Min äldsta är Rufsi som fyllde sex år den 12/4 så hon är 77månader nu. Lite stel i haslederna men man kan verkligen inte tro att hon är så gammal! En marsvinsmänniska som fick känna på henne och som hade sett henne mycket hur hon uppförde sig gissade på tre år :-D

De andra gamlingarna Essie och Elsa fyllde sex år nu i sommar men jag har inget datum eftersom de är omplaceringar som kom hit när de var fyra år. De börjar bli rätt skruttiga tyvärr. Essie är lite tunn, har en del knutor och ett konstigt öga och Elsa börjar bli lite tunn och är ganska stel men bägge springer runt i "buren" utan några problem. Jag var orolig för Elsa i sommar men hon piggade på sig rejält igen :-D

Sedan har jag tre 5,5åringar, alla 67månader. Betty och Maily börjar bli skruttiga (halvsystrar) men Lilly är kanonfin! Honey fyller fem år i december.

Jag har även ett helt koppel fyraåringar. Tyvärr har jag förlorat två fyraåringar i år pga sjukdom så har "bara" sju stycken kvar. Jag längtar verkligen inte till att de blir gamla för det känns som att risken för att de dör på löpande band är stor.