Potträning, hur gjorde du?
Vi har nyss köpt två marsvin, som blir 4 månader på måndag. Nu undrar jag hur ni andra gjort med "potträning". Vi har köpt en låda som finns i buren för ändamålet, men vad gör vi sen? Nu har vi plockat dit det som ligger omkring i buren, men vad annat kan vi göra. Tacksam för tips! Hälsningar från Martin och Oliver :)
Det är få marsvin som blir rumsrena och som bajsar och kissar i en hörna så som t.ex kaniner gör. Marsvin har annan ämnesomsättning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Själv har jag försökt potträna tv av mina men gav upp. Av vad jag förstått är det inte så vanligt att marsvin lär sig gå på toaletten.
Jo, tack. Men många verkar ha lyckats ändå. Så tänkte prova. Går det inte, så är det ok. Men det kan ju gå vägen :) ska bli roligt att höra vad dom gjort som lyckats.
#3 Tror man måste ha ett jäkla tålamod. Ska du få marsvinen att kissa eller bajsa i toan eller båda?
Tja, tänkte väl främst på bajset :)
#5 Okej det blir nog svårt. Håller tummarna för er :)
Tack, det behövs säkert :D
vad jag märker av så har marsvin hörnorna som bajställen. illrar tex bajsar också i hörnen av rummen för att markera revir, därav ställs lådor i alla hörnen. om du skulle göra likadant kanske det kunde fungera.
i soffan har vi en liten låda som våra brukar springa in i när de behöver göra av sig. jag lärde dem från de var små, att sätta ner dem där när det började plockas bajs. + att man lägger i lite av deras bajs däri redan, då är det som om dom "jaha har jag varit här förut o godkänt toan. okej då"
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Tack för tipset. Flyttade just lådan från ett hörn till det hörn där dom verkar uträtta det mesta :) får se om vad som händer nu.