Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2001 ggr
2marsvin
0

Potträning, hur gjorde du?

Vi har nyss köpt två marsvin, som blir 4 månader på måndag. Nu undrar jag hur ni andra gjort med "potträning". Vi har köpt en låda som finns i buren för ändamålet, men vad gör vi sen? Nu har vi plockat dit det som ligger omkring i buren, men vad annat kan vi göra. Tacksam för tips! Hälsningar från Martin och Oliver :)

Fridaaaa
2

Det är få marsvin som blir rumsrena och som bajsar och kissar i en hörna så som t.ex kaniner gör. Marsvin har annan ämnesomsättning.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

juliino
0

Själv har jag försökt potträna tv av mina men gav upp. Av vad jag förstått är det inte så vanligt att marsvin lär sig gå på toaletten.

2marsvin
0

Jo, tack. Men många verkar ha lyckats ändå. Så tänkte prova. Går det inte, så är det ok. Men det kan ju gå vägen :) ska bli roligt att höra vad dom gjort som lyckats.

juliino
0

#3 Tror man måste ha ett jäkla tålamod. Ska du få marsvinen att kissa eller bajsa i toan eller båda?

2marsvin
0

Tja, tänkte väl främst på bajset :)

juliino
0

#5 Okej det blir nog svårt. Håller tummarna för er :)

2marsvin
0

Tack, det behövs säkert :D

carsbo
0

vad jag märker av så har marsvin hörnorna som bajställen. illrar tex bajsar också i hörnen av rummen för att markera revir, därav ställs lådor i alla hörnen. om du skulle göra likadant kanske det kunde fungera.

i soffan har vi en liten låda som våra brukar springa in i när de behöver göra av sig. jag lärde dem från de var små, att sätta ner dem där när det började plockas bajs. + att man lägger i lite av deras bajs däri redan, då är det som om dom "jaha har jag varit här förut o godkänt toan. okej då"

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

2marsvin
0

Tack för tipset. Flyttade just lådan från ett hörn till det hörn där dom verkar uträtta det mesta :) får se om vad som händer nu.