Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1390 ggr
[Aquelegia]
0

Hur mycket minska buren?

Behöver minska ner burmåtten, buren är 170x100.
3 marsvin bor i buren.
Skall ha vad jag kallar "myshörna" med en stege uppåt i 1 eller 2 hörn.
Behöver även tips och råd på inredning som inte är lättvält!

Creation
0

Om jag har fattat rubriken rätt, så vill du bl.a. ha hjälp med hur stor buren ska bli efter att du har minskat ner den?

Ska du minska ner på bredden eller längden? Varför ska du minska ner? Om det är för att anpassa buren efter något rum, är det ju bara att ta måtten i rummet och köra på största möjliga area på den yta som finns att tillgå.

Du ska bygga en till våning istället alltså? Ang. inredning som inte är lättvält, gäller det väl alla saker som har lite vikt. Trähus som står långt in borde inte gå att välta. Inte heller tegelstenar. Mysgrejer gör heller ingen skada ifall de skulle falla ner till våningen under.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Aquelegia]
0

#1 Japp behöver råd hur mycket som är bra att minska ner.

Behöver minska ner på bredden i alla fall då jag av medicinska skäl har svårt att böjja mig så långt över.
Resterande minskning är för att jag tycker det är svårt att hålla buren fräsch när det är så få marsvin på så stor yta. Grabbarna skiter och kissar över hela buren så kan inte bara plocka ut det som är blött/smutsigt utan får byta ut hela buren när översta lagret är ofräscht. Av ergonomiska och hygieniska skäl alltså.

Nej, jag skall inte bygga en hel övervåning utan upphöjda myshörnor kan man väl säga, med väggar dock så det blir som ett "rum" eller 2 i hörnen längst in.

Trähusen har jag testat att ställa på tusen olika sätt, med varandra som stöd, för man tycker ju att grisarna inte tycker det är roligt att välta sina hus framåt men jodå.
Ställt längs väggarna men jupp jupp där ligger dom också välta. Nu är det inte dagligen det händer men ganska ofta ^^ Ändå har jag sammanlagt 7 hus i olika modeller att ställa hej vilt. Har inte i alla samtidigt men brukar ha 5 så dom inte behöver bråka om husen. Viljestarka grabbar.
Mysgrejjer kommer inte ramla ner då det ju kommer finnas väggar runt "myshörnorna"

Killarna älskar filtar och kuddar dock så är det ett helsika att borsta bort spån från tygsakerTungan ute Därför jag vill ha dom i separata "rum"

Aneema
0

Nu är inte det här exakt svar på din fråga men på tal om svårt att böja sig för att sköta buren så är mina tips: Sätt ben under buren så du får upp den till en bra höjd. Om du har utrymme till det låt den stå mitt i rummet eller med kortsida mot vägg så du når åt från båda sidor, alternativt ben med låsbara hjul så du kan skjuta ut den från väggen och komma åt från andra sidan. Se till att ha bra städredskap med lagom långa skaft. Gällande bredden prova utifrån den höjd och de redskap du har möjlighet att använda och stäck dig så långt som är fungerande för dig. Har du rörelsehinder som förväntas förvärras så ta med lite marginal. Ska du ändå bygga om så gör en praktisk städlösning. Såg någon som byggt bur som gick att öppna på en sida så man kan ställa sophink under och fösa ner gammalt spån i. Kan mysrummen byggas avtagbara så det blir lättare att komma åt vid städning?

Lite tips från arbetsterapeuten =)

Sandra-B
1

Jag har haft lite problem med städning, min rygg och mina axlar pallar inte för alla små lyftrörelser som det innebär att städa buren. Har exprimenterat med lite olika lösningar och har kommit fram till en som fungerar utmärkt för mig.

Har köpt en presenning (ungefär dubbelt så bred som buren) som jag lägger på burgolvet och viker in det som "blir över" under så att djuren inte biter på den. Sen fyller jag på med ett rikligt lager spån.

När det är dags för städning så drar jag bara ut det som jag vikt under, drrar upp hörnen mot mitten och binder ett snöre runt så är det redo att tranporteras iväg till tippen. Har mina burar på golvet så sen tar jag sopskyffeln och sopar upp det som råkar ramla av presenningen och slänger i en soppåse.

Har två  presenningar igång per bur (används varannan städning) så det är bara att lägga dit presenning nummer två och fylla på buren på nytt.

Ibland går de sönder lite, brukar laga de småhålen med silvertejp eller liknande.

Presenningarna jag använder kostar runt 20 kronor på ÖoB.

Inte nog med att det är mycket skonsammare för rygg/nacke/axlar för mig, det går betydligt fortare för mig att städa.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sanni
1

#4 Så smart! Något man borde testa här hemma :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[Aquelegia]
1

#3 Många toppentips! Myshörnorna tänkte jag faktiskt göra avtagningsbara, buren stå i bra höjd så det är bara att den är för bred, för lite utrymme att ha hjul under annars smart!
Har gått hos arbetsterapeut i flera månader, därav jag kom på idén att faktiskt göra något för ergonomin istället för att stå där och riskera låsningar varje städningen eller varje gång jag skall plocka upp grisarna ^^

#4 Sedär fler som har problem med städandet än jag! Presenning låter mäkta smart då jag just nu krånglar med tidningspapper som ändå flyttar på sig, måste ha något under spånet för annars flyger grisarna ben åt alla håll och kanter.
Kan ju ha tunnare med spån också när man använder presenningFörvånad Här går det åt väldigt tjock lager spån så när det är dags för byte är hälften fortfarande fräscht men att stå och pilla skulle paja kalasryggen.

Vad roligt med så många bra tips! Tack så mycket!
Komm avsmalna buren bara antagligen, gillar att den är så lång så får jag plats med en mathörna också. Då jag behöver byta i buren oftare bara för att matstället snabbt blir skitigt. Funderar på 1 back med hål i varje sida så att grisarna kan ha höet där i med toalettströ under. Så kan jag byta ut det oftare och slipper byta hela buren bara för matplatsen. Som dom gärna dessutom sprider utTungan ute

jezzijezz
0

# 4

Det här med presenningarna blev jag väldigt nyfiken på! = )

Vilka mått e det på dom? Blåa eller gröna? ( så jag vet va jag ska leta efter )

Hur gör du sen när du har tömt dom på tippen? Duschar du av dom eller nått?

Sandra-B
0

Hmm, måtten vet jag inte riktigt, är ungefär dubbelt så breda som buren så runt 150 cm borde de väl vara.

De jag har är gröna, köpta på ÖoB. Inte jättebra kvalitét, men till det priset så fungerar de bra (lagar som sagt med lite silvertejp när det blir en reva). Vill inte köpa alltför dyra, byter hellre ut efter ett tag så att de är någorlunda fräscha.

Har tvättat av dem med trdgårdsslangen någon gång men absolut inte varje gång då jag inte tycker att det behövs. Är det någon liten flck eller så har jag tagit en tvättsvamp och lite vatten i en hink och skrubbat lite. Att ha presenningen i duschen skulle jag inte ge mig på att testa, måste vara riktigt bökigt att försöka sig på det.

**SMF 237 Sweet Dream's 

jezzijezz
1

# 8

Tack! Glad

Ska sticka till Ö&B å checka läget på presenningarna!

Njaa…nu har jag varken trädgård eller slang men tvätta med svamp borde funka!

Gillar dom här trådarna där man får tips! Flört

[Aquelegia]
2

Skall faktiskt ge mig på presenningarna direkt då jag har svårt att få tummen ur med burminskningen. Funderat på den i ett halvår hihi men tycker det är så fint när grisarna har så mycket att röra sig på. Känns nästan elakt att minska men skulle bli så mycket bättre med buren om den var mindre med myshörnor. Tror grabbarna skulle göra namninsamling om dom visste att jag bara funderade på att bygga en sådan toppenbur. Dom skulle nog KRÄVA myshörna om dom fick nys om det ^^

jezzijezz
0

# 10

Klart dom måste ha en myshörna FlörtTungan ute hihihi förstår att du tycker att 100 cm e jobbigt! Jag har 80 cm bred å kan ibland oxå tycka att den e lite för bred.

[Aquelegia]
1

#11 Ja, hur tänkte jag där? Visst jag är lång men buren är ändå i midjehöjd så inte så att jag kan gå ner på knä och på så sätt vila ryggen. Dom älskar ju sina mysbäddar så myshörnor kommer bli kalas!

Sandra-B
0

Jag var på ÖoB idag i ett annat ärende, de presenningarna jag har är 1,7*2,0 m - kostar 14 kronor.

**SMF 237 Sweet Dream's