flytta marsvinshanarna
I mårgon är mina 2 marsvinsungar 4 veckor, det är 2 hanar ska jag ta bort de i från mamman nu då? Jag är lite orolig för de är så mammiga och skriker efter mamman när man tar upp och håller dem. Vad tycker ni? Man ska väl flytta dem till ett nytt rum också va?
Ps: sätt gärna in bild om ni har på ungars kön tycker det är lite svårt att se skillnad på hane och honor, men är ganska säker på mina, efterssom de liksom har en plupp högst upp.

När de är ca 4 veckor kan du sära på de från mamman, men bara om de slutat dia. Samma rum kan de absolut bo i.
Jag brukar flytta ut mina hanar när de börjar knorra och gå efter sina systrar eller mamma. Jag flyttar de dock aldrig tidigare än 3,5-4 veckor, beroende på hur stora de är och om de slutat dia.
#0. Man märker direkt om det är hona eller hane när man trycker på magen deras, det är så stor skillnad så att det är lätt att se :) kommer det bara ut en liten liten "springa" (ser det ut som) så är det en hona, är det en hane kommer deras ut, och det ser man direkt, i o m att honor inte kan få deras könsorgan så långa *s* ;)
Nej, så länge som möjligt ska de vara kvar hos mamman för att få ett så bra flock- och rangbeteende som möjligt. Men sära på de när de har blivitkönsmogna :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#4 Nja, de blir ju könsmogna när de är runt ca 4 veckor så senast då skulle jag sära på de alla alla slutat dia och är tillräckligt starka. De kan gärna flytta in hos pappan för att få bra flock och ranbeteénde. Honor därimot brukar jag ha kvar hos mamman tills de är 5-7 veckor.
#5 Seras hanar blev könsmogna vid 6 veckor ;) Så länge som möjligt är det bäst att ungarna bor med syskon och mor.
Mvh Felicia
Marsvinsungar kan även bli könsmogna innan 4 veckors ålder. Om ungarna väger bra så finns det ingen anledning att ha kvar dom längre än 4 veckor. Är dom däremot extremt små så kan man ha kvar dom ett litet tag till. Att ha kvar småhanarna med mamman och sina syskon till dom slutat dia är ju bara om man inte tycker att det inte gör nått om det blir inavel. Mamman och hennes ungar bör inte ta så stor skada av att hon är parad av sin son, men värre är det om brodern parar sin/sina systrar.
#7 Jo, det finns visst anledning att hålla kvar de hos mamman om de växer bra! MEN så fort de blir könsmogna ska de flyttas ut. Vadå "om man inte tycker att det gör något om det blir inavel"? Jag tycker verkligen att det gör något om de stackars små hanarna får flytta från sin familj som de har växt upp med innan de är könsmogna!
Mvh Felicia
Tack för svaren. Jag tänker nog flytta mina två hanar till en ny bur i mårgon! När jag parade mamman lånade jag ut den till en uppfödare och hon blev parad där, så tyvärr får de inte gå med sin pappa utan få gå ensamma.
Måste man vänta tills de slutat dia också? Eller jag vet inte riktigt om de har slutat dia efterssom jag inte ser dom så ofta under dagen, men de är ju stora och äter mat för fullt. Men fortsätter inte marsvinsungar och även andra djurungar tex. kaniner att dia så länge dom har chansen även fast dom kankse inte behöver det?
Xtanlover: Du skriver att man inte ska flytta ungarna förenns de är könsmogna, hur vet man när de är könsmogna då?
#9 De behöver modersmjölken så länge som möjligt… Är de inte könsmogna ska du inte flytta på de. Man vet de genom att hanarna börjar göra små "kurrande" ljud och likn. vid mamman och systrarna eller uppvaktar de på andra sätt.
Mvh Felicia
#8 Men du kan inte veta exakt vilket klockslag marsvinshanarna blir könsmogna. Då är det väl taskigt att överhuvudtaget splittra på familjen. Och sen så kan man ju föra disskusionen att dom har en "familj" eller inte i en annan tråd. Att flytta över småhanarna att uppfostras av en äldre hane är inte taskigt på nått sätt.
#10 Vilket inte är ovanligt att dom gör redan vid 2-3 veckors ålder om dom inte är ovanligt små och lite efter i utvecklingen. Det där ljudet är inte så mycket att förlita sej till då det inte alls är säkert att dom låter när dom är könsmogna. Och dom kan även låta så när dom tränar upp sej.
Vad väger små-pojkarna?
#11 Men de parar sig ju inte med de andra direkt! Man märker när de är redo… Men så länge som möjligt är bäst. Inget mer att diskutera ;)
Mvh Felicia
En hona har normalt inte mjölk längre än till när ungarna är 3-4 veckor. Vissa honor avvänjer sina ungar skarpt, andra sinar bara mjölken för. Det vanligaste är att flytta hanarna vid fyra veckors åldern. Flyttar man dem senare riskerar man att hans systrar blir parade. Det händer då och då, tyvärr… Jag vet t.o.m. några fall när honorna blivit parade vid 3,5 vecka, men det är väldigt ovanligt.
#13 De väger nästan 400 gram.
Nu har jag flyttat ungarna till en ny bur, man vet ju inte i fall man gjort rätt för alla säger olika. De har inga systrar utan det var bara två ungar i kullen. Och de bor ensamma nu för de har ingen pappa här.
Men ungarna är väldigt rädda nu sitter bara i sitt bo jag blir lite orolig för de rör sig knappt.

#17 Ha ungarnas bur bredvid mammans, så att de kan höra varann. Då brukar de känna sig säkrare :-)
Jag tror inte jag kan det för det får inte plats två burar i rummet.
#16 Då var det absolut rätt beslut att flytta dem! De är stora! :) Det kommer gå alldeles utmärkt, de vänjer sig snabbt.
Jaså är de stora för sin ålder? Vad brukar ungar väga vid 4 veckor?
#19 Försök, för det är mycket bättre att vänja de så :) Allt är möjligt… hehe…
Mvh Felicia
Tycker alla här att marsvinsungarna borde bo i samma rum som sin mamma. Är det inte bra att de får bo själva så de lär sig det när de sen ska flytta till ett helt nytt hem om ett tag.
Föressten det är väl bra att vänta med att sälja dom tills dom är 6 veckor?
#23 Lär sig och lär sig… De växer ifrån "mammabeteendet" efter ett tag ändå men man ska vänja de så sakta som möjligt. Tänk dig själv som liten bebis och bara tas bort från din mamma och inte kunna se henne när du vill! Eller befinna dig brevid henne… Vad väljer du? :)
Mvh Felicia
#21 Man brukar säga att man inte ska sälja dem före 4 veckors ålder och att de väger minst 300g. Oftast brukar de inte väga 300g förrän vid fem veckor eller så. Men det skiljer beroende på ras, hur stora de var när de föddes, hur många de var i kullen m.m.
mina små som är 12 veckor på onsdag väger lite mindre än 400g

Du ska apsolut ta bort dom från mamman nu för annars kan dom para sin mamma