Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1458 ggr
[S.S.S.]
0

Bottenmaterial till marsvin - Snabbt svar önskas

Jag har två marsvin, städade åt dom igår och luktar redan hemskt. Vet inte om det är deras kiss eller avföring som luktar. Hade ett annat marsvin förut tillsammans med min ena hona och då minns jag att det inte luktade såhär. Men när vi skaffade den nya lilla började lukten. Kan det vara kiss och avföring som luktar eller spånet? Finns det något annat material, förutom fleece, som man kan ha i botten så tas det varsamt emot tips?

Lyan
1

Har du kollat så att de kissas som de ska? Vid uvi kan kisset börja lukta skarpare än vanligt

[S.S.S.]
0

#1 Skitdum fråga men hur ser man sånt?

Lyan
0

#2 De brukar pipa när de kissar och ibland kan de vara ständigt blöta i rumpan för att de inte riktigt kan hålla tätt

pinku
0

# 2 Man kan även kolla färgen på kisset, om du har dem ett tag på en yta utan spån. När jag misstänkte att Sockan hade UVI så satte jag honom i en sån där vanlig glassbunke i knät. Som Lyan säger så har de svårt att hålla tätt vid UVI så ganska snart hade han kissat. Rödfärgat kiss är en varningssignal.

[S.S.S.]
0

Hmm näää, inget av marsvinen kissar oftare än vanligt och inget av dom har rödfärgat kiss. Kan det bara vara så att dom har en stark lukt ändå. Luktar inte hela tiden utan bara direkt när dom kissat tror jag, då det fortfarande är blött spån. Ska prova lägga i toa-lätt idag, se om det minskar lukten lite. Är överkänslig känner jag…

pinku
0

Har du tidningspapper under spånet? Det kan lukta illa när de kissar på det

[Quickeman]
0

Jag har mer än hälften torv & resten kutterspån till mina. Luktar mycket mindre & är mycket torrare än med bara kutterspån.

Fridaaaa
0

Jag har enbart kutterspån till mina och vissa även halm ovanpå. Till mina börjar det enbart lukta lite när det är dags för städning men inte annars. Men man är kanske olika känslig?

Testat t.ex att ha halm ovanpå?
Eller toa-lett (katt"sand").
Easyströ är med bra :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[S.S.S.]
0

Har inte tidningspapper under.

Vad är torv?

Jag har toa-lätt i nu, luktar lite mindre men lukten är fortfarande där. Tror nog det är jag som är känslig mot lukten kanske. Men det luktade inte lika mycket när vi hade förra marsvinet utan när vi köpte det nya började det.

Vart köper jag easyströ? Är det fint strö eller grövre?

[texel]
0

Har jag rätt för mig så är det pellets. När jag letar efter något så söker jag alltid på google bilder efter det, på så sätt hittade jag balsaflak i flädje :D

Fridaaaa
0

#9 Torv är inte att rekommendera inne.
Det kommer lägga sig ett tunnt lager brunt damm omkring buren.

#10 Easyströ är tunnt :)

[Quickeman]
0

#11 mina bor inne, och jag har aldrig haft något lager brunt damm någonstans.

Kan säkert vara olika på olika märken, men den torv jag har dammar inget över huvud taget.

[texel]
0

I Ponny stallet har de easyströ….. jaa nej det är easybedding som hästarna går på, sorry my bad :) Här finns på mif finns en tråd ifrån November månad 2011, ska jag putta upp den? Easyströ ser easy och bra ut!

Creation
0

Hur länge har marsvinen bott ihop och av vilket kön är de? Har någon förändring skett i kosten på sistone? Ifall vi vet det, kanske vi kan komma närmare att finna orsaken till lukten. :)

Ang. UVI, var illaluktande urin det första jag märkte på en av mina hanar. Det var först senare jag märkte de andra symtomen, att han blev blöt om rumpan, kissade oftare och kisade när han gjorde det(=påvisade smärta). Inga supertydliga symtom heller, alltså.

Så det är inte helt omöjligt att lukten skulle kunna bero på UVI, men det finns ju förstås andra möjliga orsaker också, som man kanske bör utreda först.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

#12 Ovanligt, för torv överlag brukar att damma. Så tur du har som hittat ett som inte dammar :)

[Quickeman]
0

#15 Ja, det är ju väldans bra. Det kanske är skillnad på det siktade och det osiktade? För det jag hade när jag bara hade torv i burarna var inte siktat (alltså stora klumpar man får dela med händerna), det jag har nu & blandar ut med kutterspån är siktad torv (redan "smulig"). Och Kutterspånet kanske samlar ihop det lite så det inte dammar på så sätt?

Fridaaaa
0

#16 Inte en aning faktiskt, använder inte torv själv då jag inte hittat någon bra (hade tänkt att ha till utekaninerna) :P

[Quickeman]
0

Okej!

fossingen
0

#1 Ju fler djur ju mer lukt. Jag är också ganska överkänslig när det gäller djurlukter (värst om man är förkyld), städar kisshörnor varje dag Tyst

[S.S.S.]
0

Dom har bott ihop sen början på augusti. Lukten blev lite bättre med toa-lätt men får fortfarande byta varannan dag. När vi hade den andra honan med vår nuvarande så behövde jag bara byta 1 dag i veckan. Den lilla nya kom med lukten ;) Men bara härda ut när man har djur antar jag. Är nog van kaninerna, där behöver man ju inte städa så väldans ofta.

Fridaaaa
1

#20 Kaniner är ju i regel 1 gång/veckan precis som hos marsvin, beroende på hur stor bur man har, så tycker det är ungefär lika mycket städning :P

Creation
0

#20 För säkerhets skull: Du är helt säker på könen då? Jag tänker bara på att marsvinshanar som är sugna på parning/markerar revir kan lämna en rätt distinkt lukt.

Annars kanske nya grisen bara luktar mer då. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[S.S.S.]
0

#22. Hmm, hundra är jag väl inte kanske mer än det som dom vi köpte dom av sagt. Hur ser man om det är honor då?

Men tror nog nya lilla grisen luktar mer, i och med att lukten kom med henne. Men får städa varannan dag åt dom , lukten tar död på mig. Fy! Haha ;) Snäll man är. Skaffar grisar och klagar, min små puttisar!

Fridaaaa
0

#23 Könet är som ett Y
Du kanske kan ta kort annars och visa oss?

fossingen
0

23# Vars har du dina marsvin? Du kanske bör flytta plats på vars du har dem och vädra varje dag. Då minskar lukten, eller så fyller du på kattsand och stoppar rikligt med sågspån ovanpå, kan tänka att det minskar lukten kolosalt, dock får man vara försiktig så det inte torkar ut deras trampdynor, därför rikligt med sågspån. (om nu inte marsvinen har en enda kisshörna) Då kan du sätta det där bara.