Renovering i buren! :=
Tjusigt! Pluspoäng för mönstret på fleecen! 
Din crested i silveragouti/white var ju för söt, jättefin grå färg.
Oj, så fin teckning din agouti har! Helt ljuvlig!
Smart med en andra våning. Blev jätte fint :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Åh tack :D
Grymt fin bur! Och vackra svin :)
Jättefint! Grattis!
Super snyggt :)
Mvh Linnea
Vad fint dina marsvin fick det! Önskar att jag vore lite mer händig och kunde tänka ut hur vi ska få till en större bur.
Jag skulle vilja göra något i stil med din. Har för all del en sambo som nog skulle kunna snickra till en större bur. Men vi skulle behöva en steg-för-steg-instuktion om hur det går till och vilket materiel man behöver. Vi har inte så stort golvutrymme, så vi måste bygga på höjden.
Din ramp ser så bra ut, men jag undrar lite om måtten på själva buren. Står den på golvet? Hur hög behöver kanten vara? Finns det någon risk att marsvinen faller ner på golvet från övervåningen? Vad målar/täcker man botten med för att inte kisset ska gå in i träet?
Som du ser har jag många frågor. Söker med ljus och lykta efter en bygg-instuktion för snickaramatörer. Ett burskåp blir för avancerat. Vi har ju bara två marsvin, så det behövs inte heller. Vill bara ge våra goa grisar mer plats, så att vi kan inreda med fler stimulerande grejor.
Kan någon bidra eller hänvisa till någon gammal tråd?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Denna modellen jag gjorde är bus enkel! Tog mig 1 dag, skulle tagit mig 2 timmar om jag inte hade behövt måla. Tog 7 timmar tills färgen hade torkat nämligen.
Allt du behöver är:
En stor planka som blir själva golvet. (Jag hade 65x70 cm).
Två avlånga plankor som blir själva benen på våningen. (Jag hade 11 cm).
Skruvar
Trälimm
Väggplattor (som man tex har i köket eller badrummet).
Sandpapper
Ev. Färg om du vill göra det lite färggladare :)!
Hur jag byggde:
1. Började med att sandpappra träet! Väldigt viktigt så att grisarna inte får träspån i sig.
2. Måla allting, jag använde blå färg! Och till de små trappstegen mörk grönt!
3. Jag skruvade fast de två 11 centimeters plankorna på varsin sida av den stora plankan. Jag kunde göra det med en vanlig skruvmejsel för att jag hade väldigt mjukt trä, så det gick väldigt smidigt.
4. Vad jag har som täcker över träet är helt vanliga vägg plattor som vi hade kvar från vårt badrum. Jag limmade på dom med trälim. (Men man kan säkert använda fleece också). Men det är väldigt lättsamt med väggplattorna. Du kan bara torka av allt med en handduk.
5. Till rampen så sågade jag ut från den avlånga, smala och tunna plankan alla trappsteg. Dom limmade jag också på. Tänk på att köpa en planka som är rätt lång så det inte blir för brant för marsvinen.
Det finns ingen risk att mina marsvin hoppar ut från andra våningen iaf. Dom är ganska lata :P
Jag hoppas att detta var till hjälp!