Bra transportbur?
Kikar runt lite efter transportburar. Vi ska troligen iväg på utställning i januari och kommer åka tåg. Vi har en kattransport men enligt mig är den väldigt stor och otymplig, dessutom lutar det åt att vi tar med oss 2 marsvin och behöver då så smidiga burar som möjligt.
Jag undrar om denna typen av bur och storlek är okej?
http://www.teddytassen.se/webbshop/marsvin/marsvinsburar/transportburar/transportbur-picco-416.html
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Ja en sån fungerar, dom går dock inte att stapla stabilt. Men det kanske inte gör någonting?
Hanna
#1 Tack! Nej stapla kommer vi aldrig göra, vi ska ju bara bära till tåget och så där så då känner jag att så smidiga burar som möjligt är att föredra. Och så tar vi lite mindre plats på tåget än om vi har 2 stora kattransporter. Men storleken är okej för ett marsvin att åka på utställning i?
#2 - Okej :)
Ja det blir bra för ett marsvin.
Hanna
#3 Kanon, då kör vi på sådana. Priset var ju jättebra och de såg fina ut. :)
Jag hade inte valt en sån att ha med på utställning.
den funkar bra för själva transporten, men på en utställning kommer ju marsvinet att sitta i sin transport en hel del, och dom är ju väldigt små om man ska ha plats med hö, kanske liten skål med mat/grönsaker sedan vatten.
Jag tipsar hellre på en duvtransport. det finns ju i mindre storlekar. Så kan ju skaffa en som är anpassad för 2 st om man vill. :D
Charlotta-B
#5 - Fast länkade bur är väl inte mindre än ett fack för marsvin i duvtransport (om man tänker att standard är två duvfack s.a.s.)?
Hanna
#6 vi har en sån här hemma som länken är till och jag skulle inte ens få plats med våra fullvuxna i den. och då ligger våra vuxna på runt 1000g.
Men säger inte det är fel attta den på tex tåg lr så, utan att den blir lite liten om dom ska sitta i den hela dagen på en utställning.
Charlotta-B
Går det att få tag i duvtransporter är det självklart ett bra alternativ då man kan ta flera marsvin i samma handtag, men det verkar jättesvårt att få tag i.
Annars håller jag med Abico, iaf på bild ser det ut att vara större plats i den länkade transporten än duvtransportsfack.
Duvtransporten är några cm större än den, och sedan är ju den tranporten på den länkade rundad i botten vilket gör att det bli mindre yta att sitta på.
Nej det är itne svårt att få tag på duvtransporter :D
Finns att beställa via nätet.
Charlotta-B
Men som sagt har man mindre marsvin så kan man ju absolut ha dom som transport, men då skulle jag välja att ta med nått annat till dom att sitta i under utställningen. När vi var iväg sist, så hade vi inte bra storlek på transport så då hade vi med oss ihopfällbara hundburar som dom fick sitta i under undställningen.
Charlotta-B
Åh men tack! Jag har letat och inte hittat mer än någon HåPe som inte finns längre, och någon i Norge. :D
Eftersom priset inte skulle skilja mycket om man köper flera vanlga transportburar är ju duvburarna absolut bättre att köra på.
Ryms det en i varje fack, eller är det 2 fack man måste ha till ett marsvin?
Om man reser med tåg och buss och så där, är det smartare att köpa 2 mindre så man har en i varje hand, eller en större?
Jag har åkt tåg med en 12 fack, och det var inte några problem alls :D Gick jätte smidigt.
Det är 2 fack till ett marsvin, så ska du ha 2 marsvin är det en 4 fackare.
Det ska ingå skilje väggar och även hö hållare i dom.
Mycket smidigare och bättre!
Charlotta-B
#12 Verkligen jättetack för länken!
#7 - Oj såpass, ja då blir det lite litet. Jag gick bara efter de angivna måtten och uppskattade att det var ungefär samma storlek, men rundade hörn och grejer gör förstås skillnad.
Hanna
#14 Och jag trodde att de stackars marsvinen satt inklämda en i varje fack på duvtransporten, haha. ;)
#13 så lite så. hoppas du hittar en passande storlek för dej. Lttare med en transpoert än fler. Så köp hellre än lite större =)
#14 Jo förstod detta. :) ingen fara.
#15 hehe men det är inte så lätt att veta om man inte har nån själv :)
Charlotta-B
Jag har en fråga då jag också är ute efter en lämplig och schysst bur som helst ska kunna gå att dela upp så att 2 grisar åker separat men i samma bur. Är det denna transportbur som ni har skrivit om senast? :) http://www.tropicstallet.se/butik/ Den blå som de kallar "hagen"?
Det är ju svårt att se på bild men denna går alltså att skilja av? Den ser så liten ut? 
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Nej, det är dessa, de så kallade duvtransporterna, det pratas om.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#18 - Åh, då är jag med!
Och är det den "2-fack" som gäller om man vill ha 2 marsvin i samma alltså? Förlåt för en eventuellt dum fråga men det finns kanske inga dumma frågor? ;)
/ Emma

# 19
Man räknar två till tre fack per marsvin :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Sandra-B - Tack för svar! :)
/ Emma
Kan man inte transportera marsvin i samma transportbur? Jag hade räknat med att transportera dem i vår Atlas 10 transportbur tillsammans.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Antagligen är jag trögfattad. Har lite svårt att förstå hur det å ena sidan kan bli för trångt att vistas hela dagen i en sån där plasttransport medans det å andra sidan är bra att använda en liten duvtransport.
Hur ska man tänka? Om utställningen är burlös och man transporterar marsvinen i något som är lätt att bära med sig (duvtransportlådor eller katttransport); hur blir det under de timmar av väntan som uppstår på en utställning? Tar ni upp marsvinen ur duvtransport-lådorna? De ser ju inte allt för rymliga och trivsamma ut.
Har grubblat länge och letat vettig transportlösning i djuraffärer, men hittar brister på allt jag hittills sett. Ska man ha flera olika? Vi kan köra marsvinen i bil för det mesta, så transporten måste stå stadigt. Jag vill att grispojkarna kan dela transport för då känner de sig tryggare.
Vore jättetacksam om någon kan ge råd på nybörjarnivå. Ska åka till utställningen i Järna nästa helg och se på era tjusiga rasgrisar. "Spionerar" gärna på era transportlösningar också.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har en duvtransport med åtta fack, alltså plats för fyra marsvin. Har jag bara två marsvin med mig får den en varsin "våning" (4 fack), annars får de två fack var.
Ett marsvin i ett tvåfacksutrymme får det inte särskilt trångt, jag skulle jämföra det med att åka i kupé på tåget. Inget utrymme för någon större aktivitet men man kan sträcka på benen om man vill. Mina fullvuxna marsvin går lätt runt i cirklar på det utrymmet så det är inte så trångt att de måste sitta stilla.
Jag har åkt rätt mycket tåg och jag tycker alltid det är lättare att hantera en stor väska/bur än flera små. Om man inte har hjälpsamma barn som bär också förstås. ;) En duvtransport står dessutom stadigt.
Sen finns det de som har transportburar i trä, med runda gallerförsedda hål på framsidan. De är riktigt snygga och verkar sköna att kånka runt på. Det är någon jeppe som bygger dessa men nu kan jag för mitt liv inte komma på hur man hittade till hans hemsida…
Men _Charlie, du behöver skaffa facebook. Det är flera duvtransporter ute till salu i SMFs grupp och på salusidan. ;)
#23 Självklart tar man upp marsvinen på en utställning, om inte annat för bedömningen och förberedelsen för den. Sen är ofta mina marsvin tacksamma för att få krypa ner i sin höhög igen i buren och chilla. Det tar på krafterna att showa.
#22 Att resa tillsammans så där kan bli stressigt och risken finns att konflikter blåser upp när marsvinen trängs ihop på mindre utrymme och inte kan gå ifrån varandra. Säkrare att resa med dem separerade.
#24 tack för ditt utförliga svar.
Det klarnar så sakteliga…
Jag förstod nog innerst inne att ni inte lät marsvinen sitta i duvtransporterna allt för länge i taget. Jag vet ju också att väldigt många som ställer ut använder sådana. Och så många marsvinsägare har givetvis inte fel.
Men om nu både marsvinen och man själv är ovan vid miljön på en utställning och de behöver sitta i ett krypin för att ha det lugnt och må bra, så kanske en större bur eller låda är att föredra? Jag antar att era marsvin är vana vid miljön på en utställning om de varit med några gånger. Våra marsvin är hemmagrisar, som inte riktigt har eller just nu kan få någon träning i att vistas bland mycket folk.
Jag vet inte om utställningslivet är något för oss och våra marsvinspojkar. Tanken är väl att prova en gång i pet-klass, eftersom våra grisar inte uppfyller rasstandardens krav. Att visa upp vår ene hane en gång skulle ge oss ett betyg på hur bra vi lyckats med skötseln. Skulle marsvinen trivas på utställning kanske det kan bli aktuellt att gå med i SMF och fortsätta.
När jag nu berättat om att vi kanske bara kommer att delta i en utställning, så kanske ni förstår varför jag velar så om vilken transportlösning vi ska välja. Det vore bra med något som kan användas vid andra tillfällen, som t ex när grisarna ska komma ut i gröngräset någon stans där det är lugnt (måste bära iväg dem från hårt trafikerad väg och lösa hundar här utanför).
Är det någon som kan tipsa om en "allround-transport"?
Inte minst kan vi bli tvungna att ta en eller båda till veterinären. Och de har helt enkelt vuxit ur korgen vi använde när de var ungar.
Sorry om det här blev väl långt och lite off topic!
#25 Lämplig allroundbur tycker jag är en katt-transport i plast, modell mindre. De finns i olika storlekar. Ska marsvinen transporteras kortare sträckor, typ till veterinär eller ut i gräset kan de åka i samma. (Jag knölar in 4-5 honor i samma när de bara ska ut på gräsmattan.) Ska de däremot sitta en hel dag är det bättre om de har varsin.
Ska marsvin ha ett krypin att vila upp sig i tycker jag de verkar föredra små utrymmen faktiskt, med ordenligt med hö att gömma sig i.
Åker man på utställning och ska t.ex. övernatta har de jag känner som vana att då låta marsvin få en hel våning i en duvtransport, dvs fyra fack.
En liten katt-transport till "vardagstransporter" rekommenderar jag, den funkar också som du vill ställa ett marsvin på utställning. Jag tycker absolut att ni ska testa att ställa i pet! =) Fastnar ni för det och vill kunna ta med er fler djur på samma gång kan ni ju fundera över lämpligare transport till det då isf.
Sådana där transportburar kan du hitta på blocket för en hundring, de säljs massor begagnade. Har man inte fler än två marsvin kan man ju ha två sådana transporter, så började jag. En del staplar sådana på bagagekärror och rullar in har jag sett någon gång. Jag tycker det är smidigare med duvtransport när jag har 3-4 grisar med mig. =) Tar mindre plats i bilen också.
#26 Tack! Då vet jag vad vi ska leta efter.
Sen får vi se hur det blir med att ställa ut…. Är nog lite feg. Ska inte skylla på marsvinen
. Sonen, som är husse, är tuffare. Han vill ta med vår lille fartige buse på gurkätartävling. Står han (marsvinet) bara still och håller sig till tävlingsreglerna, så går det säkert bra. Det är grabbens fumliga mamma (d v s jag) som är lite orolig för vad domaren kan ha att säga om vår stora snälla gris. Är ju inte så fena på klor (klipper så gott jag kan), talgkörtel (här blir det ofta rumptvätt) och sånt mysko som "muskelmassa".
Vårt största och lugnaste marsvin tar det med ro. Han är lite långsam och blyg. Jag (som är tokpartisk) tycker att han är en mycket stilig ung herre (1 år nu). Ser ni en halvgammal tant som hänger runt pet-klass-bedömningen med öronen på helspänn i Järna på lördag, så vet ni vem det är.
#27 Samla mod i Järna och anmäl sen till Kallhäll! ;-) Jag ska till Järna och ställer tre djur i pet, samt den ena (ch-teddyn) i ras. Min första utställning visade jag grisar som hade olivolja i rumpan och den ena klippte jag i pulpan precis innan… Inget jag direkt är nöjd med, men jag bjuder på den så du inser att jumboplatsen bland klantskallarna redan är tagen. ;-)