Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 4843 ggr
dermot
0

Hur avlivar man ett marsvin?

Hoppas inte detta är allt för känsligt, men har funderat på detta ett tag nu. Men OM detta inte får diskuteras här så lås/ta bort tråden!!

Om det skulle visa sig att en av grisarna skulle behöva akut avlivning, om man inte har tillgång till bil eller över huvudtaget inte kan ta sig till veterinär. Vad gör man då? Låter man de självdö, eller väntar tills man kan få tag på hjälp? Kan ju dröja länge tänker jag.

Jag vet hur man avlivar höns (har fått akutavliva två nu i sensomras) och kaniner. Men marsvin..

Nu riktar jag mig till uppfödare och de sm hållt på länge. Är det någon som fått avliva ett marsvin hemma? Eller har ni alltid haft möjlighet till veterinär eller har ni aldrig behövt åka, dvs marsvinen har självdött?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

flocken
0

Jag är ingen uppfödare med försöker få mitt omplaceringshem godkänt. Vi har en jägare som tar hand om djur som måste somna in akut. Snabbt & smidigt. Jag har aldrig varit med. Men där behövs bara ett samtal så kan vi komma.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

NinaS
0

Vi har fått akutavliva ett marsvin hemma. Min man gjorde det, jag var inte med. Tror inte jag skulle klara att göra det själv. Lagligt sett har jag för mig att det gäller samma regler som för kanin.

Teddymarsvinet
0

Vi har med fått akutavliva marsvin. Men det var min pappa som gjorde det & jag var inte med. Men som NinaS säger så tror jag att det gäller samma som kanin.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[texel]
0

Vi har inte behövt göra det på ett marsvin. Kattungar och hamstrar har vi låtet somna in med spruta. Det brukar finnas sprutor och sån vätska som man har i sprutan i kassaskåpet, jag kommer inte åt det.

Rajas
0

#4 Vilken vätska? (har aldrig hört talas om) är det lagligt?

Mvh Millan

Fridaaaa
0

#4 Det får man inte ha hemma och avliva marsvin eller andra djur med utan tillstånd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rajas
0

#6 läste nått om narkosmedel men det måste man få utskrivet av en veterinär men det känns fel…

Mvh Millan

Fridaaaa
0

#7 Veterinärer får itne skriva ut narkosmedel hur som helst, och man måste ha tillstånd att ha det och få använda det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rajas
0

#8 Det är förståligt.

Mvh Millan

[texel]
0

Vi hade säkert något tillstånd eller nåt sånt, mummy är utbildad i nåt blabla… Jag vet inte, det fanns för några år sedan och vi har säkert inte kvar det. Aja, det kommer inte till användning isf är det veterinär.

dermot
0

Tack för era svar!

Då vet jag lite mer. Nu har vi i och för sig nästan alltid tillgång till bil, så skulle det vara något, så kan vi ju åka.

Men är ju bra och veta att det är samma som kanin om jag skulle ha sån jädra otur att jag inte har skjuts!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Abico
0

Läs den här tråden: http://marsvin.ifokus.se/discussions/4f28f818d3b4fd079a00046d-slag-i-nacken-avlivning Där finns med vad lagen säger om det hela och även de instruktioner och råd som ges i den.

Hanna 

dermot
0

#12 Tackar!

// Anka

fossingen
0

Till stora fiskar används ju ett sorts tillhygge som kan köpas på fiskeaffärer, påminner om en rak hammare som man slår ex gäddar i huvudet eftersom det är så svårt att bryta nacken på stora ena.

Dock har jag aldrig avlivat ett tamdjur själv och hade nog bett veterinären göra det, men kanske någon annan om det är riktigt akut.

gulzebra
0

Om man inte är alltför blödig och är eller känner någon jägare - huvudskott. Kör på den metoden själv då jag tycker att den är så mycket bättre för djuret än en spruta hos veterinären, men jag har turen att ha vuxit upp i en jägarsläkt också vilket ju alla tyvärr inte har. Iofs kräver det att man åker iväg om man bor i tätbebyggt område men iaf…

Ett alternativ är ju annars att ringa distriktsvet, de kan komma ut till en själv.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram