Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1157 ggr
tantnett
0

Marsvin på utställningsplattor.

Ja snart är det utställning igen Landskrona 6/10. Tungan ute

Ser verkligen fram emot detta, det är alltid kul att delta och man träffar många härliga marsvinsnördar samt får se underbara marsvin.

Men en sak upprör mig ständigt på utställningarna, det är när jag ser marsvin som bärs på plattorna utan att ägarna håller om dom Förvånad. Hur vågar ni? det är ju ett ögonblicks verk att marsvinen kan hoppa till och trilla av plattan.

Än värre är när man ser vissa utställare kommer bärandes på två plattor samtidigt med marsvin på. Något kan ju skrämma djuren och som sagt vips så hoppar dom till.

Visst får man ibland upp till domarna med två marsvin samtidigt men då kan man ju ha som jag en liten väska som hänger på magen, egentligen avsedd till chihuahua hundar men passar ypperligt till marsvin, där ligger tryggt ena marsvinet och man kan lugnt hålla om marsvinet som sitter på plattan tills man kommer fram till domaren.

Är det flera än jag som reagerat på detta?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

godisgrisen
0

Håller med dig. Jag bär aldrig nina på plattorna det vågar jag inte. Blir riktigt nervös när folk gör det. Förvånad

[texel]
0

Jag gör inte om det.. Förra Landskrona utställningen så hoppade en av mina när alla såg på! Lillen klarade fallet men det blev RIKTIGT akward!!

kodex
0

Ja, det vågar inte jag heller! Bär alltid mina i famnen eller i myspåsar. Och när jag ör framme vid bordet så har jag alltid armarna runt dem. Det är också vanligt att man ser marsvin på sina utställningsplattor som står alldeles intill kanten på ett bord där ägaren t.ex. kammar marsvinet och helt plötsligt bestämmer sig för att lämna det. Ser rätt räligt ut.

tantnett
0

#3 Ja även det ser man ofta. Obestämd

Arinah
0

Bra tips med magväskan. Tack för det. Har du någon bild? och var hittar man en sån?

tantnett
0

Har ingen bild. Men det är en hundväska som man bär småhundar i. Man fäster den på sig som en felvänd ryggsäck, alltså sitter hunden i den med full uppsikt framåt. Tror Paris Hilton flashade runt med en sådan till sin lille chihuahua.

Dom finns att köpa i välsorterade hundbutiker.

Lyan
2

Jag brukar ha mina på plattan men jag håller om dem. Har jag två så sitter de på samma platta och så har jag den andra plattan under.

På bordet så håller jag inte i dem men jag är uppmärksam på dem. Sedan beror det på vad det är för gris också, Rema och Honey håller jag inte i, men ungdjur och tex Vida hade jag aldrig vågat låta bli att hålla i. Tyvärr blir det lite av en falsk trygghet för även Honey kan bli rädd, även om jag aldrig har sett honom bli det.

Jag tycker det ser otäckt ut när långhåren står på borden utan en enda människa i närheten. Jag fattar inte hur de kan få djuren att sitta stilla överhuvudtaget, mina är nyfikna och ska undersöka överallt.

godisgrisen
0

Annars kan man klämma plattorna under armarna och fylla famnen med marsvin. Alternativt tvinga alla står runt omkring att bära eller vakta djur om man har fler samtidigt menar jag. Kanske är det lånhårsuppfödfarna som måste bära sina djur som är utborstade på plattan men en hand på marsvinet kan ju motverka en och annan hjärtinfarkt på övriga utställare. ;-)

panini
0

Hihi.. Ska nog dit, min mamma ska bara se om hon inte jobbar då.

Fast……….Jag ska ställa ut mina älskade små gerbiler <3

[texel]
0

Ska du ställa dina gerbiler nu om en vecka i landskrona?

panini
1

ojojoj, nej nej.. haha, nu blev det ju helt fel.. hih

Det är ju i November, haha.. vad dum jag är hihi! ;D ;P

tantnett
0

#8 "motarbeta en o annan hjärtinfarkt på övriga utställare"?

Tycker snarare det är värre med risken att djuren skadar sig allvarligt. Rynkar på näsan

godisgrisen
1

#12 Naturligtvis är risken med skadae marsvin större men det var lite skojigare att nämna hjärtinfarkterna.Flört

Visserligen är dessa marsvin väldigt vältränade och vet att de ska sitta på sina plattor. Men de är flyktdjur och det räcker att någon välter en stol eller tappar något tungt i golvet så kan det skrämma det coolaste marsvin i sken.

NinaS
0

Jag har alltid en hand på marsvinet om jag bär det på plattan, litar inte på att de skulle sitta kvar. Man kan ju snubbla själv också, och råka tippa av grisen… Det vill jag inte vara med om!

[texel]
0

Har fastnat många gånger med foten i byxbetet i trappan, med marsvin, med keramik, med dator… HJÄRTATTACK!! Fyy, jag har klarat mig alla gånger men det hade kunnat gå RIKTIGT illa :O

Teddymarsvinet
0

Ni som pratar om utställningslattor osv. OM man går på sin första utställning, ska man ha med sig en egen marsvinsplatta då? Vad ska man ha med sig på ett ungefär?

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Arinah
0

Man måste inte ha en utställningsplatta. Den är bla till för att domaren skall kunna vrida runt den. Marsvinet kommer upp en bit och presenteras lite bättre. Dessutom skyddas bordet om marsvinet gör sina behov, vilket de ofta gör:-)Men det går lika bra med en hopvikt stor handduk.

Teddymarsvinet
1

#17 Okej vad bra! Kan man ta en tjock fyrkantig brädbit & lägga en handuk runt? :-)

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[texel]
0

Kommwer jag bli diskad tror ni om jag använder  en (bekvämare) skumgummi puff som platta i pet? Jag har gott så om plattor så vill någon låna så går det fint :)