Marsvinsljud i lägenhet
Okej, marsvin låter ju en hel del lite då och då (ungefär varje gång någon öppnar ytterdörren eller tar i en påse) och utan att krångla till det här inlägget mer än nödvändigt (vilket jag försökt göra de senaste fem minutrarna) undrar jag bara hur det funkar i en lägenhet?
I villan jag bor i nu hör man utan problem marsvinen genom hela huset när de sätter igång, även om dörren in till deras rum är stängd. Och lägenheter jag varit i tycker jag oftast är rätt lyhörda, man borde ju höra marsvinen om de sätter igång och skriker menar jag? Visserligen inte värre än en hund som skäller eller ett barn som gråter men ändå, är det någon som fått klagomål för att marsvinen för oväsen?
Hanna

Jag bor i en liten 1:a just nu på 26 kvm alldra högst upp. Har i princip inte hört ett enda ljud från grannarna frutom när de går i trappuppgången. I trappuppgången hörs bara marsvinen om man skulle råka lämna kvar dörren öppen vilket man gjort nån gång, haha. Ekar i hela trappuppgången med marsvins pip. Men inte fått några klagomål alls. Dock så ska vi flytta till ett hus som bara har 2 lägenheter en nere o en på ovanvåningen o de verkade mycket mer lyhört så återstår o se va mina nya grannar kommer tycka.
Jag tror inte pipen hörs mellan lägenheterna inte så det kan störa någon iallafall. När jag kommer hem hör mina marsvin att det är jag som kommer då sätter deingång så ute i trapphuset kan jag höra dem men det är inte så högt utom just då jag öppnar dörren.
Det är rätt viktigt att marsvinen inte stör grannarna så det finns saker man bör vara väldigt noga med så de aldrig får anledning att klaga. Marsvinsljud tror jag inte är störande däremot lukt och spllt hö och spån. Man får städa så det hela håller sig luktfritt och inte spilla marsvinssopor i trapphuset. Klarar man det så är grannarna nöjda.

Jag har nu i nio år bott med marsvin i min lilla lya, antalet har som mest varit nio små gaphalsar
.
Men aldrig har någon granne klagat, och jag har ej heller hört något pip ute i trappuppgången då ytterdörren är stängd.
Men sommartid får man snabba sig in då man öppnat dörren, för då vet dom små ligisterna att man har nyplockat grönt med sig hem. Gissa vad deras pip ekar ut i trappuppgången då. 
Nu är huset jag bor i byggt på sent femtiotal så kanske väggarna är mer gedigna än dagens "korthus"byggen?
Marsvin 4-ever
.
Tack för svaren, jag har rätt dålig koll på lägenheter men tycker att det brukar höras rätt bra vad grannarna pysslar med när jag varit hemma hos vänner. Men det var ju skönt att höra att ni inte upplevt det så åtminstone :)
Hanna
Jag och sambon bor i en trea på tredje våningen, är inne på vårat tredje år nu och aldrig fått klagomål gällande våra djur! Skaffade marsvinen för bara några månader sedan men katterna och hunden har vi haft ett tag. Katterna får sina rus ibland och jagar varandra genom hela lägenheten och det låter ju. Hunden är kines med massor av spöken och han gruffar för det minsta lilla. Men inte ett pip ifrån grannarna konstigt nog.
Hör dock grannarna ovanför bråka för jämnan samt deras ungar springer runt och för en massa oljud på kvällarna emellanåt. Så pass att vi fått ta kontakt med hyresvärden, inte kul men vad gör man.
Men ut i trappen hörs inte marsvinen, dem brukar inte skrika och tjoa så högt tycker jag :) Pratar gör dem ju men inte så högt att det hörs ut i varken trapphus eller lägenheten ovanför.
Har en bur ståendes i vardagsrummet och en likadan bur i extra rummet men inga klagomål så långt ögat kan nå! Städar båda burarna vart femte dag, ibland oftare så det luktar absolut ingenting heller.
Så nej, inga klagomål. Dock för grannarna ett himla liv nästan varje kväll vilket börjar bli väldigt påfrestande :/

Ja marsvin har ju inte så höga decibell som exempelvis undulater eller liknande papegojfåglar.
Och mig veterligt finns det väl inga restrektioner mot sådana fåglar? Så vem skulle klaga på marsvin? och hur många gånger per dag och länge per gång piper marsvin gällt? Andra djur kan ju väsnas mer eller mindre hela dagarna.
Marsvin 4-ever
.