Hur hade ni gjort?
Bytte ju bur till Enzo & Hugo för några dagar sedan pga bråk emellan dom. Enzo hade då fått sig en smäll vid nosen.
Har gått bra i flera dagar men idag flög Hugo på Enzo igen och denna gången i mungipan.
Hur hade ni gjort?
Rädd att något ska hända när inte jag är hemma :S
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag hade nog övervägt att sära på dem faktiskt.
Men det beror ju lite på hur de är mot varandra mellan de värre tjaffsen, är de uppenbart konstant stressade av att sitta tillsammans så är det ju inte bra för dem att sitta tillsammans :/
#1 Nej var så jag tänkte med :S
Lade in 3 höhögar istället för 2 nu.
Just nu är det lugnt, avvaktar till imorgon. Min pojkvän är hemma så han håller koll sedan är jag hemma så kan hålla koll.
Se om dom lugnar sig.
Om jag måste sära på dom, måste Hugo tyvärr flytta :(
Sära på dem innan något allvarligare händer.
#3 Men tänk om det händer när jag inte är hemma? När jag är i skolan?
Då blir det ju inte så bra :(
Som dom ovan redan sagt att eftersom det blivit värre skulle jag med sära på dom.
#2 Fy vad ledsamt att lilla Hugo måste flytta :( Jätte jobbigt att skiljas från djur. Styrkekramar till dig!
#5 Kan inte ha mer än 6 marsvin och han & Enzo kan ju inte gå själva :S
Men ska avvakta lite till, håller dom på igen, blir det att sära :S
#6 Nej det förstår jag ju. Får hoppas att dom slutar slåss.
#7 Hoppas det. Just nu är det lugnt och bra att jag bara är borta 4 tim imorgon och min pojkvän är där och kan hålla kolll, hemma sen i 3 dagar så kan hålla stenhård koll…
Jag vet inte hur stor bur du har till dem, men jag hade nog försökt ha dem på så stor yta som möjligt under så lång tid som möjligt.
Hoppas det löser sig för er!
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#9 140X60 bur.
Såg att du satt Hugo till salu. Synd :(
Är jag den enda som tycker att man skulle kunna ännu prova? Hur länge har allt bråk redan fortsatt? Hugo är ju trots allt i slyngelåldern. Vet att dina andra marsvin inte har haft så mycket bråk vid den åldern men alla är ju individer. Jag skulle ha is i magen och prova hålla dom ihop ännu några veckor. De kommer inte att döda varandra!
Haha, det kan hända att mina marsvin hatar mig på grund av detta. Har ett marsvin som har blivit biten i ögat, har fått hål + hack i öronen, sår i mungipan och är full med fula sår i hela kroppen. Den andra har också sår runt hela kroppen (några rätt djupa), har tappat en bit från tanden och mungipan sönder. Och här sitter jag med marsvinen i samma bur
Men det värsta är över och de börjar se bra ut i flocken igen. Visst flyger de alltid då och då på varandra men det minskar hela tiden.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Här har jag funnit en mycket bra beskrivning på när man ska ge upp om att hålla två hanar ihop.
Om nu TS redan bestämt sig för att det här är den bästa lösningen kanske länken kan vara till tips för någon annan som sökt sig till tråden för att läsa om samma ämne.
#11 Enzo har fått 3 sår redan, och är inte jag hemma & dom ryker ihop = inte bra. Har redan testat ca 1½ vecka nu.
Sedan är Enzo depp nu, det märks, han pratar inte lika mycket osv så han mår inte bra av att Hugo håller på som han gör :(
Jag ser detta som det bästa eftersom Enzo uppenbarligen inte mår bra av det.
Han är inte alls sig själv. Och han ska ju inte få lida för min egoism att det ska verkligen fungera heller :(
#12 Tyvärr är det ju så att alla marsvin går inte ihop :/ Har haft is i magen nu över 1½ vecka.
#13 Du lever med dem och känner dem, tycker du att det här är den bästa lösningen så är det nog så.
#14 Känns tråkigt men känns som att detta blir det bästa för dom båda :( Vill inte se min lilla Enzo nere :(

Men kan du inte dela av deras bur med ett galler? så är dom ju inte ifrån varandra och kan ej heller skada varandra.
Marsvin 4-ever
.
#16 Vill inte ha det så, för då får dom inget utbyte av varandra, mer än att kunna se varandra. Vill att dom ska ha kompis som dom kan umgås med, anser att dom mår bäst av det :)
Vad tråkigt att Hugo får säljas! :(
#18 Tyvärr inget val :(
Jag håller med #11. Jag tycker att du ska fortsätta att försöka. 1½ vecka är ju inte speciellt mycket?
Det tog över 5 månader innan mina hanar lugnade sig helt(och ja, det blev många bett och mycket tandhack/jagande under den tiden, värst när yngsta var 5-8 mån ca). De betedde sig väldigt annorlunda jämfört med mina tidigare helt harmoniska hanpar. Det var mycket svårt att föreställa sig att de skulle bli vänner senare när de var inne i värsta slyngelåldern, men det blev dem till slut! Nu hackar de inte ens tänder åt varandra och verkar verkligen uppskatta varandras sällskap.
Hugo har ju precis inträtt slyngelåldern. Det kan gå över på ett par månader. Bara för att de är lite bråkigare än de hanparen du har upplevt tidigare, så behöver det inte betyda att de inte kommer att fungera ihop vid ett senare tillfälle.
Du vet förstås bäst gällande dina egna marsvin, men det låter som ofarliga småbett och lite spänd stämning? Jag tycker inte att man ska omplacera för lätt. Om det finns chans för att det fungerar senare, varför inte försöka? Jag tycker inte att man ska ge upp efter bara 1½ vecka.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#20 När Enzo inte ens tigger och mest sitter i huset, tycker inte jag att det är värt att ha dom ihop. Han ska inte behöva må dåligt. Särade på dom i förmiddags och nu är Enzo sitt normala igen.
Han vågade inte ens gå fram och tigga hos mig som han alltid gjort, det är det inte värt för att ha dom ihop, att han ska må dåligt :/
Detta var inte bara smågnabb, jag kan se/märka skillnaden på den.
Enzo mådde inte bra av situationen helt enkelt. Så att låta han vara sån kanske flera veckor till är väl inte rätt mot honom?
#21 Du har fattat rätt beslut. Jag håller helt med dig att det är bäst för dina hanar att sära på sig. Man kan säkert hitta en ny partner som de kommer bättre överens med.
#11 Så säker ska man inte vara att hanar inte dödar varandra. Eftersom de sitter inspärrade i samma bur (oavsett storlek på buren) så har de ingen möjlighet att fly. Även om de har ett par meter eller ett helt rum så är det inte tillräckligt i det här sammanhanget. Dödfall förekommer, tro inget annat.
Att ha djur som har bitskador i ögon, öron, mungipor, sår runt hela kroppen, var av flera djupa sår och en tand avbiten det är inte bra djurhållning och absolut inte i djurens bästa intresse.
#22 tack! Märker skillnaden, Enzo är sig själv igen.
Hugo kommer tyvärr flytta när jag hittat hem till honom men Enzo kommer få en ny kompis så fort som möjligt så han slipper vara själv.
Du tänker precis som jag….
Själv hade jag inte låtit två bråkande hannar sitta tillsammans. Jag ser inte riktigt vad de skulle få ut av det. När vi tvingar in djur i fångenskap anser jag att vi har en skyldighet att se till att de har det så bra som möjligt. Att sitta på litet utrymme (ja för i mina ögon är även en större bur litet utrymme när det handlar om marsvin som inte kommer överens) och hela tiden vara på sin vakt är inte ett vettigt liv!
Marsvin är alla individer och man kan inte tycka om varensda person man möter…
#24 Nej jag tänker likadant :)
Därför är detta det bästa för dom båda. Ingen av dom ska ju behöva må dåligt, jag älskar Hugo, såklart men får bli så här. Man får inte vara egoistisk :)
#21 Aha, ligger det till så. Då förstår jag. Nä, psykiskt dåligt ska han ju inte behöva må.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#26 Ja tyvärr är det så :( Men har hittat ny kompis till Enzo som hämtas nästa vecka :)
Jag tycker att du har gjort vad du har kunnat Frida och du gör precis rätt som tänker på marsvinens bästa. Hemska olyckor kan förekomma och tänk om det värsta skulle hända, då skulle man aldrig förlåta sig själv. Du har inte gjort något fel, du är en marsvinsägare som har hamnat i en jobbig och pressad situation, och jag tycker det är starkt av dig fatta detta beslut för jag vet hur förbenat tufft det är att fatta sådana beslut.
#28 Tack ska du ha! Dom orden värmer ♥
Hugo kommer att flytta till Snuttegris! Känns jättebra ♥
#30 Gud vad skönt :) Vad är det för ny kompis Enzo får? "nyfiken" 
#31 Ja känns jätteskönt!
Hmm kan ge en ledtråd: Finns i en av bebistrådarna här på mif ;)
Japp Hugo kommer att flytta hem till mig och han kommer att bli kastrat och bo tillsammans med mina tjejer.
Hoppas nu inte att ni tycker illa om mig för att jag väljer att ta en risk och kastrera honom. Anledningen till att vi har valt kastrering är att jag själv har nu bara två hanar som är i värsta slyngelåldern nu och gruffar lite med varandra (inget allvarligt) och då tror jag inte det är så smart att sätta in en hane till som är i slyngelåldern. Sen tyckte jag att det kunde kännas tryggt för Frida om han flyttade hem till mig där hon har hyfsat nära och kan hälsa på när hon känner för det. Så då blir lösningen att kastrera.
Längtar i alla fall massor tills lille Hugo flyttar hem till oss.
#22 Mina marsvin går inte hela tiden med sår runt kroppen. Visst har jag också en gräns när det är för mycket bråk mellan marsvinen. Men om de 1-2 gånger flyger ordentligt på varandra tycker jag inte det är värt att separera dom. De har kunnat leva ett normalt marsvinsliv där emellan. Och det är klart att det blir bråk i buren när det flyttar ett nytt marsvin i buren och rangordningen byts om. 2 veckor är inte lång tid och som det ser ut nu så håller all tjafs och bråk minska på och jag kan tänka mig att det inte tar mer än en eller två veckor till tills det är lungt igen (visst kan det ta längre, eller hamnar inse att det bara inte går, men nu ser allt bättre ut).
Jag fattar Fridas beslut om Enzo har blivit så deppig att han inte mår mera psykiskt bra. Då skulle jag också reagera annorlunda. Men om marsvinen kan leva normalt mellan tjafsen, tycker jag det är värt att ännu försöka om det är fråga om just t.ex. slyngelåldern.
#33 Ingen ska tycka illa om dig pga att du väljer att kastrera!
Visst är det risker men en kastrera. Men den risken tycker jag är värd att ta ibland. Vilken hane skulle inte leva ett dröm liv i en flock med ett gäng honor att pyssla om? 
Jag tycker att du gör rätt. Det är jättetråkigt att Hugo måste flytta men det är ju för båda deras skull.
#33 Visst är det risker med kastrering men jag tycker att det är värt det. Jag har kastrerat flera hanar och bölder är tyvärr väldigt vanligt men förutom det har det gått bra de flesta gångerna. En hane dog efteråt för att jag missade att han slutade äta och en annan fick troligen hjärtsvikt ca en månad efter kastreringen. Han var nästan fyra år så det var en större risk för honom. Jag vet inte om han hade levt om han inte blev kastrerad men var det ett hjärtfel i grunden så hade det kunnat hända när som helst. Kastraten jag har nu blev kastrerad smatidigt, också han nästan fyra år och han är nu kung i tjejflocken.
Känns skönt att han kommer till ett så bra hem! :)
Och hoppas att det fungerar bra för han som kastrat med massa tjejer hehe :D Kommer han nog uppskatta ;)
#36 Ja jag känner det med att det är bäst för dom båda.
Men Hugo får det tipptopp! :D Är glad för det.
Och Enzo får en ny kompis om 1 vecka :)
#34 nej hade dom bara småtjaffsat hadejag inte tagit detta beslutet. Småtjafsar gör ett av mina andra hanpar också ibland.
Tack alla godingar för er support för mig och Frida. Jag är så glad Frida att jag kan ta hit Hugo och samtidigt hjälpa dig i din situation. Tycker det ska bli riktigt kul att få hit Hugo och jag tror att Hugo kommer bli supernöjd med att få leva i ett eget harem (utan att det blir bebisar)
Då kan man nog inget annat än att känna sig som en kung 
#38 Känns jättebra att du vill ha honom :) Känns bra för en "marsvinsmammas" hjärta hehe :)
Tror med han kommer uppskatta det :) Kanske han blir lite modigare med :)
"Haha, det kan hända att mina marsvin hatar mig på grund av detta. Har ett marsvin som har blivit biten i ögat, har fått hål + hack i öronen, sår i mungipan och är full med fula sår i hela kroppen. Den andra har också sår runt hela kroppen (några rätt djupa), har tappat en bit från tanden och mungipan sönder. Och här sitter jag med marsvinen i samma bur
"
När man läser det du skriver ovan så blir man inte glad. Så ska inte djuren behöva ha det. Det låter som om de behöver veterinärvård för sina skador.
Jag tycker det är toppen att Hugo får gå med en tjejflock. Ja, det är en risk men belöningen blir så stor för honom. Härligt! 
#40 Anser att jag skrivit som om mina marsvin går hela tiden halvdöda här hemma. Men så är det inte. Som jag skrev i #34 så har de flygit 1-2 gånger ordentligt ihop när en ny flockmedlem flyttade in. Det är under dessa gånger som alla sår har uppkommit. Efter det har det bara varit jagande och rumpvickande, utan tänder, som uppkommit då och då. Och som jag skrev så minskar det hela tiden.
Djupa sår på marsvin anser jag vara 2-3mm, så det är inte frågan om blodiga grisar i buren. De andra såren är små prickar här och där i kroppen som man ser nu bara som kala fläckar.. Det enda som jag tyckt har varit alvarligt är ögat och vi besökte genast veterinären när jag upptäckte det och han har varit på kontroll efter de största bråken. Det är inget man ser på ögat mera. Visst blev det ett litet hack i ögonlocket som minne, men det tror jag vi klarar av att leva med.
Ber om ursäkt om jag fått er upprörda. Fattar själv också att det jag skrivit låter alvarligt, men det är inte riktigt så illa som det låter. Det är inget som syns utåt (om man inte räknar med ögat i början) och man hamnar leta för att hitta alla sår.
Kan tillägga att tre pojkar har sprungit idag imot i rummet för att få sina grönsaker, popcornskuttat lite och ser allmänt nöjda ut
Inga halvdöda grisar här!
Vad roligt att han kommer till någon på mif. :)
Jag har själv 2 stycken som bott ihop sedan April. Det gick bra i början, men jag märkte ganska fort att de blev mer och mer tjuriga mot varandra. Markerade mot varandra, kurrade lite väl mycket. Med tiden har det ökat och ökat och idag hackar de tänder mot varandra många gånger om dagen, och de har även flygit ihop i boll-fighter flertalet gånger. De är nu 12 månader och 14 månader, och är antagligen dels för nära i åldern och dels för dominanta båda två.
Jag har försökt under en lång lång tid, men nu orkar jag inte längre, och jag tror inte dom orkar längre. Det finns en gräns för hur länge det är humant att försöka.
På måndag fyller mina bebisar 4 veckor, och då kommer de bråkande hanarna att säras på. Den ena får flytta ihop med bebishanen vi ska spara, och den andra kommer få bo själv tills jag kommit på vad vi ska göra med honom.
Jobbiga testosteronfyllda grabbar som inte förstår att det är tråkigare att sitta ensamma, än att hålla sams med sin burkamrat. ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#42 Nej precis, man får tänka på marsvinen med :)
Tur att du har dom smågossarna du kan sätta hos bråkstakarna :)
#41 Det var skönt att höra. Då kanske det lät allvarligare än det är. Jag har sett hanar fara illa och folk som inte bryr sig. Därför reagerade jag på ditt inlägg.
Men då förstår jag att du bryr dig och har koll på att dom mår bra 
Vad roligt det blir för Hugo! Det blev ju en väldigt bra lösning!
Hugo bor nu hos mig och jag är blixtförälskad i denna kille. Tusen tack Frida för denna underbara kille. Nu hela förmiddagen har vi legat och kelat och myst i sängen. Hugo verkar faktiskt gilla läget och är kanonlugn i famnen. Till och med sambon är förälskad. Dock så tycker sambon att Hugo ska heta Saffran då våra andra grabbar heter Peppar och Curry. Får väl se hur det blir
Men vi är i alla fall supernöjda med vår nya grabb
Ska ta lite bilder sen tänkte jag och sätta in här för nu har jag äntligen en bra kamera.
#45 Vad roligt! :)
#45 Skönt att höra! :)
Ja han älskar att mysa i sängen eller soffan, gjorde han mycket här med hihi :)
Skönt att han trivs bra :D