Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1185 ggr
Mettemark
0

Utställningen i Järna 29/9

Jag tänkte åka till utställningen i Järna nästa helg. Men jag har inte hittat vilka tider det är som gäller. 
Likaså utställningen i Kallhäll.

Är det någon som vet vilka tider de håller på? :)

Eulwen
0

Bedömningen börjar kl.10.00, sen hur länge man håller på är svårt att säga.

Mettemark
0

Okej! Tack så mycket :)

Virvlan
0

Järna? vart? när? hur?….. ja bor ju nära!

Eulwen
0

Rönneberga bygdegård den 29/9 med start kl.10. Anmälningstiden har dock gått ut (10/9).

Virvlan
1

Men man får väl komma dit å kolla på djuren?

Eulwen
0

Ja självklart! =) Men vill du ställa ut djur själv så har DEN anmälningstiden gått ut.

godisgrisen
0

#5 Ja välkommen det är klart att du kan komma och titta! Glad

Mirinda
0

Är det nägon som vet hur programmet ser ut?

Det skulle underlätta att veta hur dags Pet-klassen bedöms. Blir det gurkätartävling? Jag gillade verkligen att tävlingen gick så lekfullt och avspänt till den gång jag såg på. Måste väl vara grisarnas favorit-klass? Skrattande

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

godisgrisen
1

Det är ganska många anmälda så bedömningen i alla klasser kommer att pågå hela dagen. Finalerna sist. Gurkätartävlingarna brukar alltid vara precis efter lunch.

marsvin bäst
0

Jag ska dit Skrattande

Virvlan
0

Ja hur länge håller ni på osv? ser gärna program!

Eulwen
0

Något program har nog inte kommit ut vad jag sett. Start 10, lunch 12.30 och sen kör man tills man är klar. Oftast runt fyra tror jag, plusminus en timma.

Virvlan
0

Hur många tror ni kommer ställa ut?

carsbo
0

Jag undrar om det kommer finnas grönsaker att ge till grisarna som på sm?:-) ifall vi ska köpa med extra eller ej

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

godisgrisen
0

#13 Jag räknade (fast rätt slarvig)t. ca 150 marsvin är anmälda men några kanske ska ställas i fler klasser. Hur många människor som kommer att vara där vet jag inte.

#14 Nej inga grönsaker det är bra vid extra festliga tillfällen som SM och NM. ;-)

carsbo
0

#15 höhö ja man får ju inte bli bortskämd Flört börjar bli lite närvös.. fy på mig.

Virvlan
0

Säljs de ungar på plats?

godisgrisen
0

#17 Ja det brukar finnas marsvin till salu på utställningarna.

Eulwen
0

#16 Hihi, såg framför mig hur dina marsvin får träna s.k. vibrationsträning på sina plattor när du skakar fram av nervositet…! :D

carsbo
0

#19 haha jo det är tur att jag inte ska hålla i plattorna när dommaren dömmer Tungan ute

Peterlina
0

#18 men nu gjorde du ju så att jag inte kan gå ju! Jag kommer ju komma därifrån med famnen full av grisar!

För 2 månader sen hade jag sagt att jag inte gillar marsvin, men nu när jag har två små sötnosar är det ju ungefär det bästa djur man kan ha och jag är såååå såld.

godisgrisen
1

#21 Saludjuren brukar stå på ett speciellt ställe de flesta är små ljuvliga precis leveransklara ungar så jag tipsar dig, gå INTE in där titta INTE! ;-) De första åren när jag inte var så målinriktad i min avel som jag är nu vågade jag ärligt inte titta i de lådorna. Nu är jag byggt upp lite motståndskraft.

#20 Man ska vara nervös det hör till! Det är jag alltid. Till förra utställningen var jag helhispig verkligen men nu är jag lugnare trots att jag ska döma för första gången. Skumt.

Virvlan
0

Jag kommer nog ta med mig en hem… ahhh :)

Atensia
0

Hoppas ni som var där hade en trevlig dag :) Jag ser fram emot att höra resultat ;)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Aneema
0

Är också nyfiken. Hur har det gått för er?

Virvlan
0

Jag var där och kollade. Tyvärr kom jag precis i lunchen. Men fick se lite söta djur. Gurkätartävlingen var ju helt underbar!!

Jag skulle vilja ställa ut min renrasiga Lunkarya… hur gör man?? ja behöver veta allt =)

Peterlina
0

Det blev inget Järnabesök för mig. Min rygg ville inte. :( Får sikta på Kalhäll istället. Hoppas alla som var där hade en bra dag.

Virvlan
0

Vart ligger Kalhäll?

Atensia
0

#28 norr om Stockholm har jag för mig ;)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Peterlina
0

#28 precis. Norr om Stockholm. Efter jakobsberg ung.

Mirinda
0

#28 Kallhäll ligger norr om Stockholm. Man kan åka pendeltåg dit från Stockholms central. Man åker mot Kungsängen/Bålsta. Utställningen är söndag den 28 oktober i Folkets hus som ligger på gångavstånd från stationen.

Virvlan
0

Kanske en dum fråga, men är alla utställningar av svenska marsvinsföreningen?

Finns det någon lista på alla utställningar runt om i sverige?

Mirinda
0

Jag har varit på utställningen i Järna idag. Det var jättekul att se alla marsvin. Det kändes rätt festligt när jag stod och funderade på hur många av de marsvinsägare som var där som jag "pratat med" här. Efter att ha undrat bra länge fick jag en pratstund med Eulwen. Jag lyckades få syn på ett par av er andra också. Så nu har jag fått några ansikten på trevliga medlemmar här.

Jag är verkligen imponerad av hur mycket jobb och engagemang ni i SMF lägger ner. Tack till er som berättade och visade mig tillrätta! Om domarna alltid är så snälla som dagens pet-domare, så kanske man vågar prova på att ställa ut.

Mest intresserad var jag av pet-klassen. Vi har ju ett par pet-grabbar här hemma. Det var så många pet-grisar som tävlade att domaren måste haft det otroligt tufft. Kanske kommer vi att visa vårt ena marsvin på en kommande utställning. Frågan är om vår stilige marsvinsyngling har någon chans bland alla praktfulla marsvinsherrar med utställningsrutin.

Vi har långt kvar innan vi kan få till så välputsade marsvin, som vi såg idag. Här behövs det tränas kloklippning! Vi gör så gott vi kan, marsvinen och jag. Men än har vi långt kvar till den perfekta pedikyren.Skrattande Funderar också på om våra kelgrisar skulle trivas på en utställning med mycket folk och lång väntan.Obestämd

Sammantaget kan man säga att jag och familjen hade en riktigt bra dag i Järna. Höjdpunkterna var gurkätartävlingen, barnpetfinalen och att få se maffiga cuy-marsvin.

Virvlan
0

Vilka var härifrån på järnas utställning? ..

godisgrisen
1

Jag var där. :-) Jag dömde pet för första gången och det var så kul! Att träffa så många fina marsvin och trevliga utställare är en ära. Det var svårt att välja, alla jag menar verkligen det ALLA var jättefina!

Jag är också nöjd över att ett an mina marsvin Chokladfabrikens Space fick sitt andra cert. Härligt!

Så köpte jag ett marsvin helt oplanerat… nåja det var första impulsköpet för mig på en utställning och det är en fin hane som passar i min avel. Välkommen fine Duettens Countdown "Calle". :-)

Mirinda
0

#35 Första gången som domare och så många tävlande…. Bra jobbat!

Hoppas alla domare är som du och tar sig tid med att prata lite med de som ställer ut. Det är pirrigt att ställa ut för första gången också. Själv sitter jag ju och fegar … 

Vill gärna få lite "betyg" på hur väl vi lyckats sköta våra marsvin. Den lugne och blyge hanen vi har kan nog klara av att sitta på en platta. Han är så lätt att hantera så det kan jag kanske ro iland. Den andre; vår livlige äventyrare däremot har inte direkt utseendet med sig, så honom hade jag tänkt lämna hemma. Sonen säger att han absolut vill ställa upp i gurkätartävlingen i Kallhäll med vår busgris. Känner på mig att jag lär få vakta sprattligt marsvin om sonen genomför sina planer. Så kanske ska vi börja med gurktävlingen, så att jag inte står där med ett marsvin för mycket i famnen. 

Går det att bara delta i gurkätartävling? Skulle det i så fall räknas som att vi utnyttjat den där "prova på gången" på utställning? Eller går gurkätartävlingen lite utanpå, så att jag har kvar möjligheten att ställa den andra grisen i pet-klass vid ett senare tillfälle?

Arinah
0

Jag kan inte annat än vara väldigt nöjd. Vår fina Flockdjurs Silversurfarn vann PET-finalen. Och det har han gjort några gånger. Vågar inte riktigt tänka tanken, men fortsätter det så här har han stora chanser att bli Årets PET. Våra andra petmarsvin fick fina omdömen och Sindra fick ett silverkort.

Väldigt glad är jag oxå över vår egenuppfödda Tiger Lily som fick sitt andra cert, trots öronveck:-)

Sen så halkade det med ett marsvin hem. Jag vet inte riktigt hur det gick till. Det är Klockaregårdens Söt Lakrits som flyttar till oss. Väldigt söt black magpiehona med väldigt fint släktträd som är näst intill obesläktad med våra.

Kul var det på många sätt. Ovanligt nog var det många magpieägare satt vid samma bord. Roligt var det att sitta och skriva för en väldigt trevlig domare som hade ett gott ord att säga om alla fina djur som visades upp. Roligt att det även gick bra för marsvin som är födda här men bor hos nya hussar och mattar.

Tack alla för en trevlig dag. Och tack Carsbo för en fin teckning av Silversurfarn!

Mirinda
0

#37 Silversurfarn är outstanding. Stort grattis till er!

Eulwen
0

Grattis Arinah! Jag fick ju smita precis när pet-finalen skulle avgöras men jag satt i bilen och undrade om inte Silversurfarn knep den. :) Hur gick det för Carsbos Tilly Mae, hon låg väl också bra till i peten?

Det var kul att träffa dig Mirinda, även om energinivån i kroppen var rätt låg så långt fram på dagen och jag var lite seg. Jag tycker absolut att du ska anmäla din coola grabb till petten i Kallhäll, bär honom i en sån där påse du såg mellan bord och transport så ska det gå bra. Väl på plattan kan man hålla en hand över dem och domarna är vana vid sprattliga grisar så det brukar gå bra.

Jag fick ju lämna Qaramell hemma och hade bara ch-teddyn med mig, han fick inte så bra resultat men jag fick jättebra råd och tips av domaren Jens och han tyckte nog att det fanns lite potential i grisen för jag skulle i ge upp utan trimma och ge honom ett halvår till.

Även jag hittade en förrymmen liten gris innan tröjan halvvägs genom dagen och den följde visst med mig hem! :O En self lilac hane från Rospiggens, han heter Aln och jag vrickar tungan på det hela tiden så jag får nog hitta på ett nytt vardagsnamn åt honom. Så jäkla fin asså… *smälter* Ska försöka ta lite bilder i dagsljuset idag.

trocadero
0

Var också i järna igår. Det blev 2 cert för skinnysarna och ett silverkort och en BIS Pet 4 placering i finalen för Morris Heavenly Blue.

carsbo
0

#39 hon kom 7a efter pojkvännens ratatuille :D vår lexa fick hp dagens goschock,helt underbart :-)

Virvlan
0

Min kompis fick träffa en skinny IRL och hon älskade dem :)

Jag vill ställa ut! Finns de nån som bor runt om Järna som skulle vilja ställa ut med mig? Typ fixa marsvinen tillsammans innan osv? Så man inte är helt ensam och lost!

Eulwen
0

#41 Grattis!! =D

carsbo
0

tack! Skrattande vi är jätteglada och stolta.