Reggad uppfödare
Hejsan. Är helt ny här på forumet, Hittade hit av en slump och gick med.
För cirka ett år sedan såg jag två marsvin hanar i djuraffären som var av en ras som en reggad SMF uppfödare i min stad föder upp . Denna ras har jag inte tidigare sett i djuraffären så det var väldigt uppenbart att dessa djur kom från denna uppfödare.
För ett tag sedan var jag hos denna uppfödare då jag var tvungen att akut hämta ett marsvin till mitt marsvin som blivit själv. Uppfödaren sa då att hen skulle lämna in ett gäng hanar till djuraffären igen då hen hade för många hanar.
När jag pratat med denna person får jag intrycket av att hen bara bryr sig om utseendet och inte djuren i sig själva.
Vill inte peka ut någon med detta inlägg utan bara ventilera mina tankar och höra era åsikter.
Jag tycker det är helt bedrövligt att man som uppfödare kan göra så. Man kan ju inte på något sätt påverka vart ens marsvin hamnar, och att man inte bryr sig heller, det finner jag inga ord för.
#1 Det tycker jag med. Blir väldigt ledsen.
Denna person hade flera kullar på gång och flera ungar. Hanarna lämnades till djuraffären.
Jag skulle ha en bebis hane och hen fick välja vilken. Hen valde den som var bäst typad som hen kunde "låna" för utställning.
Denna unge jag köpte var precis så gammal att han kunde flytta ifrån mamman och väger än idag inte över 300g.
Jag blir så ledsen när jag tänker på dom andra små han ungarna som slussas iväg till djuraffären när dom är så fruktansvärt små.
Min unge fick ju ändå komma direkt till ett hem med marsvins vana och en vuxen hane som tar hand om honom på bästa sett.
Men det värmer när man kikar in här och ser så många hängivna marsvins älskare.
Jag drar inte alla över en kam vill jag bara säga! Så att ingen tror det. :)
Jag vet flera Reggade som icke reggade uppfödare som är guld värda. Och många av dom finns här inne på forumet har jag sett :)
Usch, vilket beteende! Jag kommer aldrig förstå mig på det här med att lämna djur på djuraffär. :-( Att bara lasta av djur sådär bara för att kunna producera massa nya känns verkligen oförsvarbart.
Och att du inte fick välja ungen själv ens?? Det låter himla märkligt…
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Konsumentmakt.
Stöter du på en uppfödare vars beteende eller avel du inte känner är ok, köp då inte djur därifrån för när du gör det så stödjer du den verksamheten.
Så länge det finns folk som köper djur i djuraffär kommer det att levereras ungar dit. Så länge marsvinsköpare dyker upp och accepterar att uppfödaren väljer unge åt denne kommer detta att ske.
Jag tycker att köpare ska våga ställa mera krav på uppfödare/djuraffärer! Visst finns risken att någon oseriös uppfödare då vägrar sälja djur men hey, är det då en uppfödare man VILL stödja? Är det då inte bättre att söka sig vidare och hitta en uppfödare som faktiskt tycker det är BRA att köpare prioriterar att djuren sköts om på ett vettigt sätt? Det säger ju mycket om hur djuren även kommer att få det i sitt nya hem.
#3 Nej hen sa inget om några andra hanar så jag visste inte om att jag kunde välja. Men när jag väl kommer säger hen att hen ska skicka iväg min hanes brorsor till djuraffären.
#4 Jo det vet jag. Behövde snabbt en kompis då min hane slutat äta och hade inget annat alternativ annat än djuraffären. Trodde att det var ett bättre val att köpa av uppfödaren ändå. Men jag såg flera saker nu som jag inte tycker var okej.
Känns så tråkigt denna person har hållt på i flera år och får ofta beröm för hur fina djur hen har.