Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 397 ggr
dannne01
0

ett par frågor

1: jag tycker mina marsvin verkar rätt rädda i buren kan jag göra nåt?

2:ett av mina marsvin bits hane inte aggresiv han e jätte snäll men han börjar bitas när man går och bär han inte när man sitter nerr eller står upp och håller i han varför?

3:jag tycker mina marsvin putta lite och verkar vara lite aggresiv mot varann kan det bero på att jag måste ha ett nytt hus jag har en sån här trä bro och ett grönt plast hus eller har jag fr liten börjar dom inte gilla det utrymmet jag har 100cm och 60 har haft den när dom var jätte nya nu  har jag hft dom två månader ungefär ska jag gör en ny bur ?

Eulwen
1

1. Gå förbi buren ofta, prata lugnt och rör dig försiktigt, och ge en liten godisbit varje gång. Till slut kommer de att sitta och lyssna efter dig och ropa "hey du snubben var är mitt snask??"

2. Antingen så vill han ner och är lite orolig när du går runt med honom. Prova att hålla honom ännu närmare och prata lugnt med honom när han gör så så han vågar slappna av lite. Om du inte har en redan, skaffa en liten myspåse att bära honom i, det brukar de gilla och trivas i och så är risken mindre att man råkar tappa honom om han sprätter till.

3. Om de var ungar när du skaffade dem så börjar de komma in i tonåren nu och då kan det bli lite tjafsigt. Det brukar gå över efter en tid men det du kan göra under tiden för att minska ner risken för bråk är att se till att de har varsin matskål och varsitt hus/gömställe. Sen är det bra om de har mycket utrymme, en bur på 100*60 kaaaaan bli lite trång när de är som värst under den här perioden. Om du har möjlighet att ge dem mera utrymme så kommer de förmodligen att tjabba lite mindre.

Glad

Fridaaaa
0

1. Marsvin är flyktdjur, kan ta tid innan dom visar tillit och mod att vara framme :) Det är naturligt för om att gömma sig om dom blir rädda.

2. Biter eller nafsar?

3. Jag hade skaffat större bur.
Hanar brukar i regel behöva mer plats. Minst 120x50 skulle jag ha, minst, till 2 marsvin :=D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
0

#2 Skrev du fel nu? En 120*50 blir ju precis lika stor som en 100*60 som danne01 redan har.

Fridaaaa
0

#3 Oj menade 140x50 hehe :P Till 2 hanar som tjafsar :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dannne01
0

okej tackar

men han bits ändast när jag haft uppe han och går tillbak :=) han kanske vill stanna?

dannne01
0

och när han bits så ser det ut som han äter som men han nafsar int

dannne01
0

för han gör ddet hårt