Ny pellets, FibaFirst
Var på djuraffären för någon vecka sedan och då upptäckte jag att de fått in en ny sorts pellets från ett märke som heter FibaFirst. Nu har mina marsvin ätit FibaFirst i en vecka och gillar denna sort väldigt mycket, mer än de tidigare sorters pellets de har haft.
Dessutom verkar det vara ganska högt fiberinnehåll (åtminstone jämfört med 15 procent som de andra sorterna i djuraffären hade). En annan sak som jag gillar med denna pellets är bitarna, de är stora (ungefär lika långa som mina fingrar) och känns "naturliga" (kommer visa bild).
Är det någon mer som har testat pelletsen från FibaFirst? Är det någon som granskat innehållet ordentligt och vet hur bra denna pellets egentligen är? Hoppas förstås på att det är en bra sort eftersom marsvinen gillar den och jag tycker att den åtminstone känns ganska nyttig. 
Hittade detta om just denna pelletsen;
Fiba first - monoforage feed for guinea pigs, ett foder i vilket pelletsen också är baserade på timotej, ett fiberhögt foder som innehåller malda ärtor, vetemjöl, sojamjöl och skalad havre. Ungefär som oxbow i kalcium halt, troligen något lägre. Innehåller sojaolja för fett-tillförsel samt linfrö för desamma. I fodret är inget salt tillsatt.
Källa; http://wakuweb.cybersite.se/blogg.html?dts=2010-04&ibe=118431
Verkar vara helt OK.. dock har jag aldrig hört talas om detta märke förren du postade denna tråden :P
Aldrig hört talas om det, bitarna ser ut som Cuni complete fast längre. Kör på Cavia pro nu (hårda pelletsar).
Står inte innehållet på förpackningen?
tydligen en ny sort. http://www.lupus.se/templates/group.asp?GroupGuid=995
vad kostar den ?
Jag har hört att den inte alls är bra, inte den till kanin heller.
Minns inte vad det var men den innehöll något som inte var så bra
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nova 101# det finns på Jennys hund och katt i Valbo dom har även torkade örter mm
#6 Jaha har inte sett det märket hos dem! Ingenting jag tänker skaffa dock, är så nöjd med mina lottie pellets! :)
Trevligt om "pelletsutvecklingen" går åt rätt håll med mer hälsosamt innehåll. Dock håller mig till havre och kornkross när mina marsvin behöver något utöver sitt hö och grönsaker/rotfrukter, det vet jag att de mår bäst av.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Den ser hyfsat bra ut, men kalcium:fosfor-balansen är lite fel. Det sägs att marsvins kost ska innehålla 1,5 till 2 gånger mer kalcium än fosfor, för att det ska kunna balanseras på ett bra sätt. Högre eller lägre kalcium:fosfor-förhållanden kan i längden bidra till t.ex. urinstensbildning.
Den här pelletssorten innehåller 1,2 ggr mer kalcium än fosfor. Lite för lågt. Det kanske inte direkt är någon katastrofal skillnad, men man vet ju aldrig..
T.ex. Oxbow innehåller också mindre fett, 1,5% jämfört med FibaFirsts 3,5%.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#9 Brukar det inte vara att kalciumet ska vara endast det dubbla och gärna inte stiga över 1 i halten.
#5 Det var jag som hade hittat att sojan var genmodificerad. Numera hittar jag dock inte den infon längre. Om det sen beror på att de ändrat receptet eller bara mörkat GMO, vet jag inte.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#11 Mycket vi äter är genmodifierat.