Piper när hon kissar =(
Igår var ingen rolig kväll. Fifi började pipa och gny när hon skulle bajsa (trodde vi först) Det har hänt vid några tillfällen innan, ett pip och sen har det liksom kommit en liten plutt. Därför trodde jag att det rörde sig om det.
Men sen läste jag mig till att det ofta är kissa de har svårt för när de piper så.
Och det var så hemskt att höra henne! =( Gjorde ont i hela mig!
Jag tog upp henne i knäet på hennes handduk. La även ett papper under rumpan. Och vid ett (eller ett par) av pipen så kom det lite blod! =(
Men sen efter en stund så bara la hon sig ner (som hon gör när hon myser). Alldeles platt som hon kan bli =)
Och så var hon lugn jättelänge. Jag blev ju lite nervös, tyckte hon var lite för lugn. Men min man hämtade persilja. de hade nästan precis fått men vi ville testa om hon var sugen och det var hon. Men sen gnydde hon lite igen.
Jag la mig ner och hade henne på magen och då låg hon också lugnt jättelänge. Min man hämtade lite hö och det knaprade hon i sig.
Tillslut var jag tvungen att sätta ner henne, då var klockan 0,30 och jag skulle upp 06 idag *gäsp*
Och då skulle hon kissa (som hon alltid gör när man har haft henne uppe) och då blev det pip o gny igen.
Tycker ni som kan att det låter som UVI eller urinsten?
Jag ska iväg till Stockholm idag (känner mig som en hemsk mamma som åker iväg, men resan har varit bokat hur länge som helst…)
Min man ska dock vara hemma och ringa en vet sen på fm.
**Det fanns ju inte många som hade helgöppet. Dock hittade vi Haga Veterinär i Oxie. Nån som har erfarenhet av dem?
**
Nu har jag gett dem hö precis och det började hon direkt äta på.
Tacksam för svar!
Vänliga hälsningar,
Lottis, en väldigt orolig grismamma =/
Tyvärr kan jag inte så mycket om uvi/ urinsten på marsvin, men jag för mig att stor mängd persilja kan orsaka urinsten eller så blandar jag ihop det med någon annan grönsak 
Där emot kan jag rekommendera Haga veterinären, vänliga och trevliga 
Usch låter inte bra med persilja =/ Det älskar båda grisarna..
Men däremot låter det bättre det du skrev om Haga =) Då ska jag säga till min man att han ringer dem!
Tack för ditt snabba svar!
Det stämmer, kryddor/örter i stora mängder kan ge stenar. Men det borde handla om väldigt stora mängder.
Jag brukar låta mina 3 tjejer få dela på en kruka under 3-4 dagar 1 gång i månaden/varannan månad.
Oj då får jag kanske skära ner på persilkan. de får typ 2-3 ggr i veckan. vars en eller två kvistar. min man ringde Haga o de sa att de kunde vara infektion eller sten. och att det kan gå över själv. Om det blev mer akut så kunde vi komma men annars tyckte han vi kunde vänta till måndag. Men då kanske man likabra kan ta Fågelkliniken i Hjärup. Hon har tydligen inte pipit så nu under förmiddagen o hon har både kissat, druckit o käkat hö. Skriver lite rörigt hehe. men sitter på tåget o skriver från telefonen.=P

Läs gärna de artiklarna som finns här på sajten som rör urinvägsinfektion och urinstenar om du inte redan har gjort det. Vi har även en artikel skriven av en veterinärstudent som forskar om urinstenar på marsvin, info hittas här.
Angående veterinär så ärdjursjukvårdaren som jobbar på Limhamns veterinärpraktik väldigt duktig på marsvin (SMF-medlem, uppfödare etc), har aldrig varit där själv men om mina marsvin råkar ut för något som jag inte tror att min vanliga veterinär reder ut så kommer jag lätt att ta mig dit.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Ring veterinär… Ingen tvekan om saken…
Det är vanligt att marsvin som har uvi även får infektionen upp i njurarna också vilket kan leda till kronisk uvi.
Sen är ju som sagt urinsten galet vanligt också!
Jo, jag läste den artikeln som kommer upp först på sidan när man går in här på iFokus.
Jag har hört det om Limhamns vet, men sist när jag ringde dit ang mitt andra marsvin (äggstockscystor) så tyckte hon att jag skulle ringa Fågelkliniken i Hjärup istället.
Men iaf…Fifi har varit som vanligt sen i lördags. Vetten sa att honor ofta kan kissa ut eventuella stenar själv.
Tycker ni ändå att jag ska ringa?
De på Haga sa att vi kunde ringa idag om vi ville få henne undersökt…men nu vet jag inte var jag ska ringa =P Haga (som min man pratade med i lördags), Hjärup (där vi har varit innan) eller Limhamn..
putt putt.. =P
mår hon bra nu så skippa vetten. Kan bli en påfrestning bara det och dessutom i onödan. Finns inte mycket dom KAN göra när inget är fel för närvarande.
Alla arter och kön kan kissa ut stenar. Bara det att kvinnor har det lättare att göra det pga dom har kortare urinrör.
Men dra ner på örter ocj undvik pellets av sämre kvalite som kan förvärra det hela.
Tack för ditt svar!
Vi tog bort pellets-skålen i fredags. Ska man helt och hållet ta bort dem, eller kan man ge kanske en gång i veckan? De älskar verkligen sina pellets… =P
Och favoriten persilja ska vi också dra ner på. Typiskt när det är det de gillar bäst =P
Ge havregryn istället. Naturligt och mättande + bra med fibrer.
Ett stort pluss med havregryn, du kommer märka prisskillnaden ;)
Ah okej =)
Men ska man ge dem så som de är? Bara i en skål liksom? Och hur mkt?
Mina fullkommligt älskar havregryn :)
När dom hör att jg kommer med det så skriks det högt,
Havregryn ger man bara som dom är. VIll man prova så kan man ju göra gröt av det så länge man skippar saltet. Men jag är tveksam på om grisar gillar det :)
Mina grisar älskar havregrynsgröt. Dvs, havregryn som legat i vatten ett tag. Oj vad de glufsar. Sen är hela skägget fullt med gröt och de måste tvätta sig omsorgsfullt. :)
Okej, det var så jag gjorde nu, gav dem i en liten skål.
Dock är jag osäker på hur mycket man ska ge…varje dag eller nån gång i veckan? Och hur mycket varje gång?
Haha, gulligt =)
Mina har fri tillgång till havregryn :)
Är bara en av mina grisar som ligger i riskzonen för övervikt och det är nog snarare morötterna hon roffar åt sig av som är boven. Eller det faktumet att hon är förjävligt lat och rör inte på fläsket i onödan :P
Hehe okej =)
Vill också bara säga tack till alla er som svarat! Detta forumet är så himla bra! Man får så mycket hjälp av er och man får svar på sina frågor snabbt! Känns jättebra! =)
Jag rekommenderar starkt att du uppsöker veterinär ändå och ser till att få henne röntgad.
Marsvin som har ont av kisseriet behöver inte visa det hela tiden. Just ont när de bajsar brukar jag snarare koppla med urinsten. Beroende på hur en urinsten ligger i blåsan, behöver marsvinet heller inte besväras av den hela tiden.
#9 Nä, nu vill jag säga emot lite här… som ägare till tre marsvin som haft urinsten och avlidit till följd av det, tycker jag inte om när du påstår att "alla arter och kön kan kissa ut en urinsten". Är den stor så går det inte hos honor och det går nästan inte oavsett vad hos marsvinshanar. Eftersom en hanes urinrör är böjt och mycket smalt, så fastnar stenen i böjen och orsakar akut urinstopp = en smärtsam död.
Och även om honor kan kissa ut en mindre urinsten tycker jag inte att man ska låta en urinsten gå obehandlad, för det är trots allt en mycket smärtsam process, som kan leda till döden ifall stenen blockerar urinvägen.
Man kan också undersöka ifall där finns en urinsten, även fast symtomen inte märks. Det går alltid att röntga. Det är egentligen den metod många veterinärer använder för att avgöra om det är UVI eller urinsten, då bakterier kan missas i urinprov.
Ifall TS röntgar och får reda på om det är urinsten nu, kan man kanske få tag i ev. sjukdom i ett tidigt läge.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Usch, nu blev jag lite orolig igen. Så du #19, tror att det kan vara kvar fastän hon inte visar nåt nu?
Kan man se på röntgen även om det är UVI?
Kan det inte ha varit så att hon kissade ut stenen då i fredags?
20# Boka veterinärtid! Be om ett ultraljud eller röntga.
Det är antagligen precis som #19 säger…
Bara för att du inte märker av problemet just nu så behöver inte det betyda att det inte finns där längre :\
Sen så är det antagligen så att om det inte finns en enda minimal liten sten i grisen så är det med största sannorlikhet en UVI som grisen har.
Det är absolut inte bra det heller om pluppen kissat synbart blod.
Har fått en tid på fredag morgon på Fågelkliniken.
#20 Ja, det finns en risk att orsaken till problemet finns kvar, även om hon inte visar symtom just nu.
Det min veterinär brukar göra är uteslutningsmetoden. På röntgen/ultraljud ser man om det finns någon sten där. Om det inte gör det, kan man få antibiotika utskrivet mot UVI eller livmoderinflammation, som är de två andra möjliga sjukdomarna med dessa symtom.
Bra att du bokat veterinärtid! :-) Håller tummarna för er!
Ah okej…tack =)
En kompis till mig hade ett marsvin när han var barn, som dog av urinsten. Krystade och pep på kvällen, på morgonen när han skulle titta till marsvinspojken var han död. Ingen vet fanns att tillgå på kvällen och han och hans mamma trodde marsvinet hade svårt att bajsa så hans mamma gav marsvinet vätska i spruta. 
Vid obduktionen hittades en sten som täppte till. Urinblåsan hade gått sönder…
Vilken hemsk död, stackars marsvin.
Min kompis och alla runt omkring mådde så dåligt! Aldrig en gång till att de väntar med att åka till veterinären. Inte jag heller för den delen!
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Ja, vi trodde ju också att hon hade svårt att bajsa, men sen googlade jag mig till att det antagligen var kissa som var problemet.
Imorgon bitti är det dags för veterinärbesök, så får vi se vad de säger.
Nu har vi varit hos veterinären hade en liten urinsten…ca 1 mm. Vetten tyckt inte vi skulle operera en sån liten utan se om den kan komma ut själv. vi fick tre olika mediciner. Bactrim, metacam o andapsin. och så ska vi dit igen om 3 veckor. Så nu hoppas vi att den försvinner.
Underbart att ni kom iväg dit!
Många som bara struntar i det när de inte SER problemet längre.
Hoppas att den hoppar ut av sig själv! :)
Hoppsan! Skrev visst på fel ställe nu. ;) Kopierar mitt svar till rätt tråd.