Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 379 ggr
Zella
0

Några frågor

Sedan jag skaffat marsvin har jag läst allt jag kan komma över för att lära mig så mycket om dessa underbara små krabater. Men det är några frågor som jag ej fått svar på och tänkte rada upp de här och se om ni kanske kunde förklara

Om det är olagligt att ha ett marsvin ensamt i en bur och hanar som gått med en hona inte går att ha med andra hanar igen, hur bor då de hanarna som används i avel i mellan att de går med en hona? Bor de ensama då iaf? Hur gör ni som har/har haft kullar? För de kan väl inte gå med honor hela tiden?

Kan det gå att sätta in en hane som används i avel hos en annan hane, beror det på personligheten eller går det aldrig? Om det är olika pga personligheten, hur bör då hanen vara för att det ska gå att sätta in honom hoss en annan hane, domenant eller underlägsen om ni förstår vad jag menar?

Jag har bara hanar men jag undrar hur det märks att en hona är brunstig?

Går det att ha honor och hanar i angränsande burar, så att de ser varandra hela tiden eller börjar hanarna slåss då?

parsley
0

Föder man upp marsvin, så har man ju flera stycken. Om en avelshanne tillfälligtvis går ensam i en bur så har han marsvin omkring i angränsande burar som han kan snacka med och lyssna på. Så marsvin behöver inte bo i samma bur för att ha sällskap. Hos många uppfödare får äldre hannar bo ihop med bebispojkar som flyttat i från sin mamma.

Vill man ha avelshannar som går ihop är det stor bur som gäller, ju större desto bättre. Golvflock är bäst.

När man ska para marsvin brukar man låta hanen och honan bo tillsammans 6 v eller tills man ser att honan är dräktig. Man behöver inte hålla på att försöka pricka in honans brunst.

Chippers
0

Mina avelshanar går ensamma, de går ej ihop med några andra marsvin, och det är nog sällan det gör de om man inte har en enorm bur och väntar ett par veckor innan hanarna sätts ihop.

Bebispojkar som flyttat ifrån sin mamma brukar jag sätta in till deras pappa eller annan hane. Brukar funka utmärkt.

Och avelshanar går ju ej ensamma utan anledning, utan för att de skulle skada varann om de sätts ihop med en annan hane.

Sen så är de ju inte helt ensamma, utan kan prata/höra och ev se de andra marsvinen som är i samma rum!