Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 514 ggr
Emmieline
0

könsbestämmning av marsvin

hej kan ni visa bilder skillnaden mellan hane och hona?

och va får dom inte äta? är marsvins/kanin blandningmat (min granne har marsvi)

några tips för honom?

han har 2 st utställnings marsvin som han har fått ta över. men han glömde fråga va det var för kön *skrattar*

[Maijah]
0

http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aceb9cb46221d051df9-konsbestamning

Här har du en artikel med tydliga bilder och beskrivning :) Finns fler bra Artiklar härinne också.. bara att gå in under Artiklar och kolla.

Marsvins/kaninblandning är inte lämpligt kraftfoder. Är marsvinen dessutom vuxna behövs det nödvändigtvis inte något kraftfoder alls. Fri tillgång till hö och endel grönsaker varje dag, som t.ex broccoli och vitkål är bra.

De ska inte äta avocado, rabarber eller lökväxter och självklart inte annan vanlig människomat heller :)

Emmieline
0

okey precis så jag sa till honom=D great=D

Emmieline
0

2 hanar kan dom sitta tillsammans?

Aneema
0

2 hanar kan oftast gå tillsammans men har de inte gått tillsamans fram till nu så behövs lite kringarrangemang när de får träffas första gången för att förutsättningarna ska bli så bra som möjligt.

[Maijah]
0

#3 Absolut! Det är en väldigt seglivad myt som hänger kvar att hanar inte kan sitta ihop, visst kan hanar vara lite knepigare än honor men de aboslut flesta hanar kan sitta med annan hane utan problem. Om de bott ihop sedan tidigare lär det ju inte vara några problem? Men är det två vuxna hanar som ska sättas ihop krävs det lite tålamod och is i magen, de kan vara lite elaka mot varandra. Det är mkt lättare att sätta ihop en vuxen + en unge.

Emmieline
0

dom brukar vara lösa på sängen utan problem. Jag TROR att dom har bott ihop förrut, är dock inte säker.

en av dom är långhårig, hur ofta måste han bli kammad /klippt för att det inte ska bli för långt eller tovigt?

blir då jag som klipper både långhårigas päls och klor liksom på den andra=D