Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1957 ggr
Jarlein
0

Dräktiga honor tillsammans.

Har nu upstått ett problem här borta och skulle behöva era råd.

Har fyra honor varav tre är dräktiga. Var planerat att två skulle vara dräktiga och gå med varsin icke dräktig hona.

Men för en tid sedan kom en pojke in till flickorna (då dräktig hona och tydligen brunstade den andra just då.. Rynkar på näsan ) Och nu är tyvärr min äldre hona på 2,5år dräktig och hon har aldrig haft ungar Gråter. Så förbereder mig på det värsta och hoppas på det bästa.

Men nu till mitt dilemma. Hur skall de bo? Ännu är alla tillsammans i en golvbur.

Teddy 1: Ej dräktig

Coronet: Dräktig. Har kännt sparkar. Födsel om 1-3 veckor (minns inte exakt när hon blev betäkt).

Teddy 2: Dräktig +146g. 70dagar 16.11. (såg parning)

Teddy 3: Dräktig +243g. Vet ej när det blir bebisar,såg ingen parning.

På de två sista har jag inte känns sparkar men vikten går rätt mycket uppåt så båda är dräktiga.

Jarlein
0

Teddy 3: Ungar tidigast 1.11 då blev hon betäkt direkt vid ihopsättning.

Eulwen
0

Åh jobbigt läge, satt själv i samma sits för en tid sedan…

Jag skulle sätta den hona du tror är längst gången ihop med den ickedräktiga honan. När hon har fött och de ungarna är några dagar gamla byt plats på den ickedräktiga och sätt in en av de dräktiga där.

Har alla gått ihop innan så borde det inte bli så mycket bråk när du flyttar om. Jag skulle nog hellre göra så än låta de dräktiga gå ihop ända fram till födsel.

Hade gärna lånat ut en hona eller två till dig för en tid om jag kunnat men det är inte riktigt läge för det just nu.

Jarlein
0

Vill verkligen undvika att ha dräktiga honor tillsammans är väl medveten om risken, än är det ingen panik men snart..

Kan man sen lägga en hona med ungar tillsammans med en högdräktig hona (den som har längst kvar) eller kan det också leda till för tidig födsel?

Tackar för erbjudandet om att låna honor men bor i Finland så det skulle ha blivit lite lång transport.. :)

Aristarcos
0

Vilket hull har honan som blev dräktig av olyckshändelse, stor - lagom ?

godisgrisen
0

jag tror risken att bli meddragen i barnafödande är störst om det bara är några dagar kvar på dräktigheten. Handlar det om veckor som skiljer mellan de förväntade nedkomsterna antar jag att det kan vara ofarligt.

Fast jag förstår din oro själv undviker jag också att ha dräktiga honor tillsammans.

Jarlein
0

#4.Hon som inte skulle bli dräktig har varit runt 1100g (ibland mer). Hon går ju tidvis med dräktiga honor och bebisar så hon har ju då också tillgång till pellets. Som lägger sig runt magen lite. Så skulle säga lätt övervikt..

I går var hon uppe på 1357g när jag vägde honorna. Och skulle gissa på 1-2 bebisar i magen.

#5. Tar gärna det säkra före det osäkra och om jag bara har möjlighet så håller jag de dräktiga honorna skillt i slutet på dräktigheten.. Jag har ju inget parningsdatum på ena teddyn så vet inte hur nära varandra deras kullar kommer..

Men kommer att flytta bort coroneten och den inte dräktiga honan till att börja med för hon är den första som kommer att få bebisar om allt går bra.

Aristarcos
0

Hoppas allt går bra och att du kan låta den odräktiga vara med dem som är mest högdräktig :) det kanske går vägen att byta ut till den mest högdräktiga hela tiden !

Binajis
0

Jag måste bara få komma med ett inlägg här. För jag vet inte om jag tycker om den nya (nåja, som jag har uppfattat det iaf) trenden att ha dräktiga marsvinshonor åtskilda. Det har alltså nu gått så långt att man hellre flyttar om dräktiga marsvinshonor, vilket brukar vara det första man får höra att man inte ska göra… stress under dräktigheten ökar risken för toxicos, som ju måste vara 10 gånger vanligare än att honor sätter igång varandra? Jag har ingen källa på det, utan det är en högst personlig uppfattning över att ha vistats i marsvinsvärlden i ca 12 år.

För mig är erfarenhet den största källan till kunskap, och även om jag suger åt mig som en svamp av det jag läser och hör så slår mina egna erfarenheter det med hästlängder. I det här fallet kan vi å andra sidan prata om min brist på erfarenhet… nämligen att jag aldrig varit med om att honor satt igång varandra. Och då har jag haft 2-3, till och med 4 honor dräktiga samtidigt, i samma bur. De flesta har hjälpts åt vid födslarna, men inget har resulterat i att någon hona fött för tidigt. Jag förstår att det kan förekomma, det ter sig ju inte ologiskt på något vis. Men att det är så fruktansvärt vanligt vet jag inte om jag vill tro på riktigt… Inte så pass att man börjar bli orolig över att ha honorna tillsammans, och istället missa ett helt otroligt, vackert och naturligt samspel, mammorna emellan. Kanske är jag överdrivet intresserad av marsvinens beteenden och varför dom gör ditt och datt, men jag kan inte förstå hur man vill missa något liknande för en… ska jag våga säga myt? Innan jag blir skälld på för detta - så vill jag ha källor på att honor som fött för tidigt i sällskap med en annan nyförlöst hona faktiskt har blivit ingångsatt. Med tanke på hur sällan det händer, kan det vara så att mamman skulle ha kastat ungarna/fött förtidigt i vilket fall? Kanske har problemet legat och lurat från början, men att man snabbt kopplat ihop det med den andra honans födsel?

Jag har bara en erfarenhet av toxicos på drygt 70 kullar. Så egentligen är jag rätt dålig på att hålla mig till att ändra så lite som möjligt för honan på slutet, eftersom mina är vana vid förändringar stup i kvarten. Burbyten, speciellt på sommaren när de går på sommarbete, nya burkompisar, annat hö osv och eftersom marsvinen har stora ytor att röra sig på är de sällan överviktiga. Men hur det än är så drabbas djur hos uppfödare och privatpersoner ständigt av toxicos, det är ju inget tvivel om den saken (som jag kan tycka det är med det "faktum" att honor kan sätta igång varandra). Det måste därmed vara tusen gånger viktigare att förebygga toxicos, än att förebygga honorna att få förtidigt födda ungar… tycker jag.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Eulwen
0

#8 Det är det som är så svårt när man (jag) som ny försöker lära sig vad som är lämpligast, den främsta informationskällan är andra uppfödares erfarenheter och erfarenheter kan skilja sig så vida och brett att man ibland undrar om det är samma art av djur folk pratar om…

Det är ju snudd på omöjligt att veta vad som är bäst att göra i ett fall som det här. Låta honorna gå ihop, låta dem gå ensamma eller flytta runt på dem.

Binajis
0

#9 Det är därför jag ber om källor och mer info runt detta :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

nightmares
2

Jag skulle låta alla fortsätta att gå ihop, alternativt dela dem så att de går två och två. Sedan skulle jag låta dem fortsätta gå likadant tills dräktigheterna är över.

Igångsättande tror jag dels är lika troligt oavsett om de delar bur eller rum, och dels är osannolikt när kullarna är såpass åtskiljda i tid. Nu går de dessutom tillsammans redan, så fokusera på fördelarna med det istället.

Dräktiga honor brukar vara klart mer dominanta än vanligt, så att försöka introducera nya kompisar till högdräktiga honor riskerar dels att misslyckas totalt, och dels att stressa djuren.