Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 780 ggr
StarryNight
0

c-vitamin! i vattnet eller inte?

Hejsan,

Jag har fått höra både positivt och negativt om c-vitamin i vattnet, vissa säger att det är det säkraste sättet att ge på, andra säger att de dricker mindre då det inte smarkar vatten..

Så vad har ni därute för åsikter om detta?

Mvh StarryNight

Djuren framför allt, alltid!

Fridaaaa
5

I vattnet försvinner det efter 30-60 min ändå, så inte lönt :)

Nättre att ge enbart va grönsaker anser jag.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

StarryNight
0

men om man inte har möjlighet att ge tillfredställande med grönsaker, och därför känner att man måste ha extra tillskott, vad bör man ge då?

_Charlie
2

#2 Det är ju inte svårt att sticka till marsvinen ett blad vitkål eller en bit paprika eller en kvist bladpersilja om dagen. Om man inte kan det kanske man ska ha ett annat djur i stället som inte behöver extra c-vitamin. :)

Fridaaaa
1

#2 Krävs inte mycket av t.ex vitkål eller paprika t.ex för att täcka behovet.
Och har man inte råd med det eller engagemang att ge sina marsvin det, ska man inte ha marsvin anser jag:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

StarryNight
0

3# och #4

Jag förstår era åsikter, själv skulle jag helt klart inte ha problem med detta om jag hade marsvin hemma själv.

Men detta var inte frågan, frågan handlar om c-vitamin tillskott i vattnet eller ej och vad det är för olika för nackdelar.. inte bara "ge grönskaer istället", jag vill ha mer argument så som #1!

_Charlie
2

#5 C-vitamin dunstar när det kommer i kontakt med dagsljus, 30-60 minuter efter marsvinet fått det i vattnet är vattnet värdelöst vitaminmässigt.

Jag ser ingen anledning heller till att ge ANNAT tillskott än grönsaker då man lika gärna kan åka och köpa en paprika som att åka och köpa andra tillskott.

Sedan är det ju inte hela världen om man skulle råka ha slut på grönsaker en dag, så länge det inte sker för ofta och tätt.

Det finns askorbinsyra i mataffärerna vilket är ren c-vitamin i saltform. En nödlösning om man absolut inte kan få tag i grönsaker (eller friskt gräs/klöver utifrån) är att doppa något annat i askorbinet, alternativt strö det över höet.

fossingen
0

#0 De går ju att ge C vitamin direkt i munnen eller på en maten som den äter upp snabbt. Men jag håller med de övriga, grönsaker är klart mycket vettigare, nyttigare och billigare.

[copicaddicted]
2

TS:

Om du vänder på frågan så kanske du får de mer "korrekta" svaren du vill ha, de mer konkreta svaren.

Så låt oss göra frågeställningen så här:
Finns det några fördelar att ha vitamintillskott i vattnet?

Svar: Nej!

I sina naturliga habitat så får dom inte tillskott i vattnet, utan får det via rötter/växter i naturen.
Att använda sig av tillskott ger en falsk trygghet. Du tror att du gör vattnet "bra" och "vitaminrikt" för ditt marsvin. Men om det inte dricker eller dricker väldigt lite inom de första 30 minutrarna så får den inte i sig tillräckligt med c-vitamin. Sen när den/dom får förlamning och åker till vetten så kommer du bedyra om att du sett till att den/dom får i sig c-vitamin. Visst, du trodde det, men så var inte fallet. I många längen säger då vetten att det är en propp eller dylikt och att det är bäst att avliva.
Summasumarum, bara för att du tyckte att det var enklare att ge ett par droppar i vattnet och trodde på tillverkarna/zoo butikens anställda istället för att lyssna på mersvinskunniga med flera års erfarenheter och skulle säkerligen slå vilken veterinär som helst i marsvinskunnighet… Så dog ditt/dina marsvin pga dig.

Enda gången man behöver ge nått är vid akuta behov, som dräktigheter eller om marsvinet inte äter själv osv.
Men då är det bättre att ge askorbinsyra utblandat i vatten och stödmata för att vara helt på den säkra sidan.