Behöver gå upp i vikt
Mina marsvin har magrat alla tre, så det är inte sjukligt, jag antar att de får fel/för lite mat. Men jag vet inte var jag ska ge de eller utöka med för jag tycker de får bra mat…
Det här är vad de får:
Hö har de så klart hela tiden, jag fyller dessutom på två gånger om dagen (eller mer) så de hela tiden har fräscht hö..
Grönsaker, får de ca två gånger om dagen, oftast paprika, savoy- och vitkål. Sen får de lite annat, så som morötter, salladskål, någon tomat osv
Sen har de fri tillgång till havregryn eller musli…
Vad kan jag göra mer? Ska jag komplettera med något, byta något utöka grönskaerna?
Jag tror att du skall se till att få fatt i ett bättre hö. Jag fick en höbal för ett par månader sedan som helt klart inte innehöll lika mycket energi som det jag brukar köpa i vanliga fall, för mina grisar minskade nästan lika mycket i vikt under tiden jag matade dem med det.
Jag har fått hö, från en sa att det skulle vara bra, som jag gett de. Desutom har jag blandat med det höt jag ahde innan, så jag har gett från två olika hö-balar. Så jag tycker inte det borde vara det, men jag kanske sk försöka fixa nytt…
"Matsedeln" ser ju perfekt ut.. så det kan nog inte vara det. Men somsagt kan höet faktiskt vara boven i dramat. Har du börjat låta dem motionera mer eller så, så att de kanske har blivit lite mer slimmade? Hur känns de i kropparna? Kan vara en bra idé att väga dem regelbundet om du nu inte redan gör det, framgick inte riktigt :)
#3 Nej, de har samma bur. Två är "nya" och de hade en större bur innan… Alltså två är okej, för de var lite tjocka sen innan så de är nog perfekta nu. Men ena vägde lite mindre än de andra seninnan så hon tycker jag är lite för mager…
Dessutom maten jag ger de, äter de inte direkt upp. Så jag kan inte ge de mer för då blir det bara dåligt… Finns de någon mer grönsak jag kan ge de? Som är lite "matigare"?
Jag har inte vägt de regelbundet innan, men jag ska börja göra det nu :)
#4 Hmm okej.. Kan helt enkelt vara så att hon blivit mer rörlig med sina nya burkompisar och därför blivit smalare. Eller så kan hon ju även bli bortkörd från maten, vem är den dominanta?
Grönsaker är inte direkt nån mat som de går upp i vikt av, möjligtvis om de får för mkt morötter, eftersom de innhåller relativt mkt socker. Så att göda dem med det är ändå ingen bra idé. Du kan dock börja ge mer rotfrukter, mkt fibrer, kan hjälpa till att få upp dem till ett bra hull.
Jag skulle rekommendera att ge dem mer rotfrukter, som rotselleri, rödbeta, palsternacka, persiljerot och ibland även morot och potatis. Broccoli är också ett utmärkt alternativ.
Du kan även ge dem kligröt ett par gånger varje vecka, blanda havrekli med vatten och gärna ½ tsk linfrön emellanåt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 det hade kunnar vara det OM bara hon hade gått ned men alla har gått ned ca 100g på två veckort…
Tack för tipsen om rotfrukter, ska fösöka göda de med det. Och testa kligröten..
Jag har funderatn på för de får havregryn som torrfoder, om det kanske ger de mättnads känsla om det sväller lite i magen och därför inte äter så mycket se de borde?
Ska testa kligröt ett tag nu och se om de blir viktsar på sig
Jag kan inte mycket om marsvin, men kan man inte ge banan (iofs mycket socker) eller solros frö? Det ger man i liten giva till kaniner som behöver gå up i vikt.
# banan ska man ge väldigt sällan, inte bra för deras magar annars. Och fröer är inte bra fetter :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kligröt är super att ge. Vill dom inte äta den "naturell" så klipp ner lite av deras favorit som persilja, rivet äpple o dyl.
Sen kan du ju alltid råka slinka in onyttigheter lite oftare. Vindruvor och melon är "godis" som dom kan lägga på sig lite av.
Hoppsan!