Avbruten tand
Gosade just med grisarna och kollade igenom dem lite som jag brukar och upptäckte då att Sheerans högra framtand i underkäken är avbruten i stort sett hela vägen ner vid tandköttet. Jag antar att det kan hända men nu undrar jag vad jag ska göra? Om jag ska göra något? Förutom att hålla lite koll på henne och vikten? Hon verkar tugga hö som vanligt.
När min hane föll ur buren och tappade två tänder rev jag grönsakerna åt honom. Höet gick bra att äta då han tuggar det med kindtänderna.
Du lär få riva grönsaker i cirka två-tre veckor tills tanden vuxit ut igen.
Min kille tappaqde först en tand men sedan vart den andra tanden för ostadig utan den andra så den lossna med.
Nu har ju Sheeran tappat den andra tanden också eftersom den väl fick stå ut med lite för mycket där ett par dagar. Hon kunde ju inte lämna pinnarna i fred utan var ju där och gnagde…
Nu tycker jag att övertänderna är rätt långa om jag jämför med mitt andra marsvin. Ska jag göra något? Eller kommer det ordna till sig så snart hennes nedertänder vuxit ut något?
Hon äter ändå ganska bra måste jag säga, så det är mest att de ser långa ut.
#2 Tror det kommer ordna till sig när undertänderna växer ut :) Men om dom blir allt för långa bör du nog ta en sväng till vet och kanske få dom klippta. Men jag tror inte det skall behövas. :)
Jag har en som har pajat ena framtanden ned till tandköttet flera gånger. DEt gick fint men man får kolla så de äter ordentligt :)