Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2853 ggr
Svarttusch
0

Några frågor om marsvin

Hej! Nästa vecka ska jag äntligen köpa två marsvinsflickor, som jag har längtat :) Men jag har några frågor innan :)

Jag kommer köpa från en djuraffär där jag bor. Jag vet att man ska undvika djuraffärer men jag vet att den affären tar väldigt god hand om djuren, och de marsvin de har kommer från mindre uppfödare, inte grossister. Så nog om det :) Jag har redan varit där och inhandlat så jag har samma foder som de ger då man inte ska byta foder rätt av. Marsvinen har inte, vad djuraffären vet i alla fall, vants vid grönsaker, så jag undrar, hur vänjer jag dem vid det utan att de blir dåliga i magen? Och eftersom de aldrig ätit grönsaker innan, vilka är bäst att börja med? Kan tänka mig att kål inte är så snällt mot de stackars magarna :)

Buren står redan hemma, en kaninbur med måtten 1*0,5 meter, hoppas de kommer klara sig på det. Jag har självklart tänkt att de ska få springa av sig flera gånger i veckan (är sjukskriven så det kan bli så att de kommer få springa löst varje dag t.o.m :) ). Jag har köpt varsitt hus och en tunnel. Men det känns som de behöver mer saker än så. Ni har så mycket mysiga saker i buren, men jag vet inte alls vart man får tag på det. Djuraffärerna härikring har nästintill inget till marsvin mer än hus.

Sen funderar jag på bottenmaterial. Jag tänkte köpa en spånbal från granngården, det är nog det billigaste jag kan få tag på. Hur länge kan man räkna med att en sån räcker? Jag förstår att det är individuellt, men ni kan ju svara hur länge den räcker för er :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[copicaddicted]
3

"Marsvinen har inte, vad djuraffären vet i alla fall, vants vid grönsaker, så jag undrar, hur vänjer jag dem vid det utan att de blir dåliga i magen?"

Det är allt annat än vad jag skulle kalla att ta bra hand om djuren. Både från uppfödarens sida och från butikens!

[saphirasmarsvin]
2

Hej!

Vad kul att du ska bli marsvinsägare :) Grattis och välkommen till gänget.

Nu är jag ju uppfödare och skulle alla gånger rekommendera en seriös och kunnig uppfödare framför en djuraffär oavsett hur bra djurhållning de har (det finns många andra anledningar till varför en seriös uppfödare är bättre) - men har du redan bestämt dig så håller vi oss till dina andra frågor :)

Buren på 1 meter kanske kommer se stor ut när du får hem dina små marsvinsbebisar - men ganska snabbt växer de upp och då kommer du kanske tycka att den är ganska liten. Min erfarenhet av mindre burar är stillasittande, ganska ostimulerade marsvin och lite extra yta i buren kan faktiskt göra stor skillnad för marsvinens livskvalitet. I en större bur får du plats med mer inredning och varje marsvin får mer personligt utrymme vilket kan minska risken för konflikter. Men att börja med en 1 meter bur är inga problem - men fundera gärna lite på framtiden och om det kanske skulle gå att göra det större, det är ju trots allt i buren de kommer tillbringa flest timmar under dygnet :)

Inredning kan man hitta på de mesta udda inköpsställena. En klassiker är minitunnlarna Kusiner från Ikea eller barnpallen från Biltema. Myset som syns här på Mif inhandlas av _Charlie här på iFokus ;)

Tänk på att hus som marknadsförs som "marsvinshus" många gånger är på gränsen till för små för vuxna marsvin och därför är "kaninhus" lämpligare.

En stor spånbal borde räcka länge! Kanske någon månad? Själv gör jag av med nästan två i veckan så det är lite svårt att gissa ;)

Svarttusch
0

Tack för svar :) Har precis lagt en beställning hos Charlie så grisarna får gosa :)

Misstänkte att det var så med husen och jag blev lite osäker, så det jag har köpt är ett mindre kaninhus, men ska hålla koll och om det verkar litet så köper jag nya åt dem :) Tänkte även försöka mig på att bygga ihop något "hyllplan" så de kan gömma sig under, men fortfarande ha bra uppsikt :) Man blir väl helt enkelt aldrig färdig med att inreda :)

Tänkte som sagt försöka ha dem ute så mycket som det går, förstår att det inte är kul att sitta i en bur hela dagarna :) Planer finns på att göra en "lekhage" i anslutning till buren som de ska kunna använda när jag är hemma, med möjlighet att gå in och ut som de vill :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

[saphirasmarsvin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Härligt med gos! :D

Ja, så kan man ju ha det :) Menar du ungefär så som på bilden? Eller att buren står bredvid en rasthage som hålls öppen?

Svarttusch
0

Jag tänkte att ha en rasthage vid buren som de får tillgång till när jag är hemma :) Alltså inte som på bilden :) Kan inte ha öppet jämnt för jag har en treåring som jag inte vill ska vara helt själv med grisarna. Han är väldigt duktig med djur men litar inte helt på honom :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida