Frågor om kastrering
Om man köper en unge från uppfödare eller djuraffär, en hane som är ca 7 veckor. När ska man kastera honom? när är det lämpligt? och när är det "för sent"? Vet att katter måste kastreras inom en viss ålder kanske inte gäller marsvinen?
vad kostar det?
kan marsvinet dö?
är det värt det? funkar de bättre med 2 honor och en kastrat än 3 honor?
Katter måste väl inte kastreras innan en viss ålder? Varför skulle de det? Runt 600-800kr när jag ringt runt. Ja det finns en risk att de inte klarar narkosen. Jag skulle hellre skaffa tre honor, funkar lika bra. Åldern på marsvinet kan jag inte svara på, en del har fått ungar kastrerade vet jag.

#1 Om man vill att de inte ska gå och markera överallt måste de kastreras innan en viss ålder
katter måste kastreras inom en viss ålder annars har de ingen effekt. de ska göras innan de får "lustar!.
Katter behöver inte kastreras vid en viss ålder.
Min var 1½ år innan han kastrerades :) Men det är såklart olika från katt till katt. Men bästa är innan könsmognad på katter så att dom inte riskerar att börja skvätta men det är inget måste.
#3 Det har inte med det att göra. Det är om katten har börjat skvätta som ev inte kastrering kanske hjälper.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Effekten att katten blir infertil sker oavsett ålder på katten. Inte alla hankatter börjar strila heller och de kan isf börja i olika åldrar. När det gäller marsvin däremot sägs det att en kastrering inte påverkar deras beteende alls och åldern har i det avseendet ingen betydelse.
Skulle tro att marsvinet är i bäst kondition för kastration runt 1 års ålder. Ju äldre desto större risk för komplikationer, gäller ju alla djurslag. Naturligtvis vill man inte heller att den ska vara för ung, eftersom organen måste vara färdigutvecklade för att kunna bryta ner medicinerna.
Med sunt förnuft kommer man långt!
Hej!
Det är alltid en risk att söva ett marsvin men med dagens moderna sövningsmetoder går det nästan alltid bra. Däremot är det ganska vanligt att de får infektion i såren efteråt och även om det ofta går bra det kan det ibland vara svårt att få bukt med.
Bra vetrinärer ger marsvinen en antibiotika kur som regel efter en kastrering.
De marsvin jag har förlorat efter en kastrering har varit pga att infektionen i såren spridit sig trots antibiotika samt att marsvinet helt enkelt slutat äta och aldrig kommer igång med ätandet - trots stödmatning.
jag har kastrerat 6 marsvin och två av dem dog pga ovanstående men med fyra gick det hur bra som helst och de levde VÄLDIGT lyckliga bland sina tjejer i många år.
Min erfarenhet är att det alltid är bättre med en kastrerad hane bland tjejer. Så fort en kille kommer in blir det lugn och ro bland tjejerna. (marsvin är inga feminister…) Gruppdynamiken blir helt annorlunda - de gör allt ihop som en flock och flocken fungerar väldigt harmoniskt.
Lycka till!
Jag glömde: Jag betalade 990 kr för kastrering, medicin och stygnborttagning för en månad sedan