Dräktig hona med andra marsvin?
Jag har en hona som kommer få ungar inom 2 veckor och hon är numera i en bur med 6 andra honor. Alla honor är jättesnälla förutom EN som är ganska dominant. Är rädd att hon blir stressad vilket kan leda till att både hon och fostrena dör och går det bra när hon föder? Kan dom andra honorna skada ungarna då? Hon kommer bara få max 2 stycken. Man känner bara 1-2 stycken i henne.
Det kan luras ;) Ibland känner man bara 1-2 st, men sedan kommer det 3-4 st ;)
Om du har en till bur, hade jag nog satt henne med 1-2 andra honor, av dom som är snälla, för säkerhets skull :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är så att i den andra buren är en hane, pappan till ungarna och vågar inte ha henne där för hon kan föda vilken dag som helst!
Jag brukar alltid låta mina honor föda sina ungar i en stor flock. Jag tror det är det bästa tryggaste och det mest narurliga för marsvinen. Jag har aldrig varit med om att andra vuxna marsvin är dumma mot ungarna. Det är mer stressande att flytta honan än låta henne gå kvar där tror jag. Det enda du måste tänka på är att om en kull föds i en stor grupp på stor yta kan det ibland vara nödvändigt att sätta honan i en liten bur (ev transprt) precis efter att ungarna är födda så de kan bounda ordentligt men det märker du om det behövs, tar honan hand om sina ungar så behövs det inte.
Du har antagligen en väldigt stor bur till dina sex marsvinshonor så då kanske du kan dela av en del av den till honan som ska föda med nät eller något? :) Så hon har kontakt från de andra men inte är mitt bland dom :)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#2 Ok det kunde inte jag ju veta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Det finns absolut ingen anledning att sätta en dräktig hona separat. Marsvin stressas av ensamhet och stress är inte bra vid dräktighet.