Mitt marsvin beter sig jättekonstigt.
Hej jag behöver lite hjälp.
Jag har ett marsvin som heter Ozzy och hon är snart 5 månader. Hon har också en syster som heter Ellie och hon är… Mycket, mycket större. Ozzy väger 247g och Ellie väger 475g vilket är en väldigt stor skillnad. Hon ryms utan problem i min hand.
Ozzy beter sig väldigt konstigt och har alltid gjort det. För det första äter hon knappt något och dricker jättemycket. Sen så sitter hon i ett hus i 4-5 h, sen går hon ut och äter lite, dricker i 15 minuter sen sätter hon sig i ett hörn och rör sig inte i 3-4 h sen äter hon lite till sen sätter hon sig i huset igen.
Hennes vänstra framben har ryckningar HELA tiden och hon låter jättekonstigt… Sen så beter hon sig allmänt… Konstigt. Inte som alla andra marsvin. Sen är hon halvblind också. Hela högra ögat är grått.
På nätterna kan hon sitta i hörnet och tjuta jättehögt utan anledning dessutom.
Sen så ligger hon något så otroligt konstigt. Hon lägger sig nästan på rygg med benen rakt upp och kan ligga så jättelänga innan hon vänder på sig.
Hon är jättepigg när jag tar upp henne och är nyfiken. Hon är inte utstött från flocken heller och hon verkar vara frisk. Har inte råd att fara till en veterinär så tänkte fråga här istället.
Nu har hon suttit i huset i 3h och tjuter hela tiden.
Vad är det för fel på henne?! Hon är så konstig…
I mina ögon så låter det helt klart som att hon har riktigt ont. Så du måste åka till veterinären, det är din plikt som djurägare. Att inte göra det räknar jag som djurplågeri…
Jag håller med. Jag tycker tyvärr inte alls att de låter som hon är frisk.
Marsch pannkaka till veterinären, så fort som möjligt!
Jag är inte expert på sånt här, men det behöver man nog inte vara för att förstå att någonting är riktigt fel. Det är ju klart och tydligt att marsvinet lider.
Du får helt enkelt få råd med veterinären. Låna pengar av någon om du inte har själv.
Hon verkar verkligen inte ha ont. Har tryckt lite här och där och hon skriker aldrig till eller så. Hon älskar att skutta i sängen och på kuddar så det verkar inte vara något sånt. For med henne till Djurmagazinet som har veterinärer för två veckor sedan och sa att hon kanske har en hjärnskada men är inte helt säker… Kan det kanske va det?
Och hon var bara en månad när jag fick henne. Hon va såhär redan då. C-vitaminsbrist i tidigt ålder kan orsaka hjärnskador hos marsvin och alla 9 marsvin jag har får grönsaker varenda dag. Tror hon kan vara född med det.
Oj, hon var ju verkligen liten om hon väger under 300g som 5 månader! Hennes syster väger också jätte lite.
Som andra redan sa så skulle det vara bäst att besöka veterinären så snabbt som möjligt. Fast hon inte har ont när du klämmer på henne så är det klart att hon endå har ont om hon inte vill röra på sig. Kan vara någon inre skada som inte syns utifrån. Marsvin är flyktdjur och provar därför gömma sina smärtor så länge som det går, och när det entligen syns så brukar det redan vara rätt alvarligt.
#4 Kan bra vara någonslags hjärnskada. Ryckningarna skulle i alla fall passa in. Har hon redan haft dessa problem i två veckor? Varför gjorde veterinären inget åt saken?
Se till att hon får tillräkligt näring i sig. Stödmata om det behövs.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#6 hon undersökte henne. Hon hittade inga fel förutom att hon märkte att hon betedde sig väldigt konstigt. Hon har alltid haft dessa problem. Just nu äter hon för fult. Gav alla en stor bit morot.
Har en kompis som hade ett marsvin som faktiskt var hjärnskadad och hon beter sig precis som han gjorde. Han dog vid 1,5 års ålder och han hade inga inre skador, skadade ben eller så. Han bara… Dog.
Tycker du ska åka direkt till en kunnig veterinär och göra en grundlig undersökning! Låter inte alls bra. Din lilla vän kan ju inte gå och ha ont heller. :(
Det låter inte bra alls faktiskt. Hon verkar sjuk på något sätt. Vikterna på båda ungarna är alarmerande låga. De allra flesta marsvinsungar väger runt 300g när de är fem VECKOR en del väger 475g redan i den åldern. De låga vikterna visar absolut att de inte är friska. jag föreslår att du tar båda till veterinären.
Okej ska försöka fara dit nu i veckan med henne. Blir otroligt förvånad om hon är skadad :/
Fick båda av en gammal gubbe som hade marsvinen i en väldigt, väldigt liten bur. Han hade tydligen aldrig gett dom grönsaker heller… Deras mamma var dessutom död. Är blixtsäker på att båda kommer dö i förtid.
De kan nog va som du tror - tidigare vanskötsel som satt sina spår.
Kolla med vet ändå & hoppas hoppas de löser sej för er <3
Bara blotta vikten för 5 mån grisarna får mig att rekommendera att åka in till veterinär rätt akut! Ett marsvin på fem mån borde väga minst runt 600g, skulle jag säga(och då ligger vikten ändå lite i underkant). 247g är inte hälsosamt.
Det där med att röra på sig lite och ligga "på rygg" stämmer överens med symtom på bl.a. magont. Tjuten(av smärta?) stämmer också in.
Kan det ha varit så att de fick övergå till grönsaker för fort efter att inte ha fått grönsaker alls hos föregående ägare? När jag gjorde ett snabbt foderbyte en gång, visade marsvinet liknande symtom(trumsjuka). Det märktes bara på att hon rörde sig betydligt mindre, gick lite klumpigt och låg konstigt. Men det berodde då på att hon hade fruktansvärt ont inuti magen. Marsvin tenderar att dölja sin smärta.
Så jag rekommenderar starkt att åka till veterinär så snart som möjligt. Det kan bl.a. vara en god idé att få henne röntgad. Det var så trumsjukan(gasfylld mage) upptäcktes på min hona.
Lycka till!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Hur har det gått för marsvinen?
Det är en extremt liten vikt för en 5 månaders marsvin.
Du bör kolla hos veterinären!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ska ringa Djurmagazinet senare idag. Mår extremt dåligt pga depression så har ingen lust att fara idag, tyvärr.
Dom var i en plastlåda med hö i när jag hämtade dom. Det såg hemskt ut. Antog direkt att dom inte har det bra alls. Han sa att han bara matat dom med hö och torrfoder och alla var ganska magra…
Ozzy mår bra just nu. Hon sitter i höhäcken med sin syster och äter. Hennes syster kommer troligtvis få åka iväg för hon är väldigt utstött från flocken. Tror knappt att hon är accepterad.
Är beredd på att Ozzy inte kommer leva nå länge i alla fall.
Skriver så fort jag varit hos veterinären.
Hur går de för er..?
Jag undrar också hur det har gått?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Ditt marsvin låter ju riktigt sjukt :'''''(
Jag hoppas att den klarar sig och att du hinner till veterinären i tid!
Sent svar, jag vet. Varit hos veterinären och hon sa som jag trodde; Hon är bara hjärnskadad och inga fysiska skador. Hon mår jättebra i övriga fall.
Tycker du borde ta bort marsvinet om det är hjärnskadat, kan inte vara trevligt att leva med en sådan skada! Och de andra marsvinen måste tycka hon är konstig.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
# 20 Vilken typ av hjärnskada sa dom att det var?
#20 Hur ställdes diagnos. Gjordes det undersökningar som kan utesluta annan sjuksdom/skada?
Jag undrar bara då jag är intresserad hur dessa diagnoser ställs då vissa veterinärer inte är så professionella tyvärr, utan säger mer vad de tror utan att undersöka. Särskilt när det gäller smådjur.
P.S. Hjärnskada är en fysisk skada om du inte menar att marsvinet är psykiskt sjukt vilken ju kan vara svårt att diagnostisera