Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 941 ggr
[PetzLinda]
0

Grönsaker - förvaring; färdigskuren

Har funderat ett tag nu på att börja förvara redan färdigskuren mat i en bunke/hink i kylen, för har börjat få en mer fullproppad vardag och att hålla på som jag gör nu (skära varje kväll) fungerar inte för mig så värst bra längre, även om det bara tar typ fem minuter. Hur ofta skulle man behöva byta grönsakerna i bunken/hinken då (det borde man ju iof se, men det är ju bra om grönsakerna är, åtminstonde någorlunda färska).

Ni som har uppfödning/många marsvin: Hur gör ni?

Bävern
0

Jag gör iordning några skålar som är 2 om dagen,  har testat att ha 3 dagar klara att ge och det har gått bra grönsakerna ser fina ut jag tar en påse över skålen bara sen in i kylskåpet =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Denna kommentar har tagits bort.
Juliannas marsvin
0

Dom håller sig säkert fräscha så länge, men så fort du skurit i frukt & grönsaker börjar vitaminerna försvinna, ju fler snittytor desto snabbare går det.  Helst ska de ätas inom några timmar innan alla vitaminerna försvinner.. :)

godisgrisen
0

Mina ca. 30 marsvin får grönsaker två gånger om dagen till frukost och på eftermiddagen. På kvällen får de sitt hö och kraftfoder. jag skär upp allt precis innan jag serverar och lägger i en speciell bunke som ska vara full så jag vet att det är lagom mycket. Sen går jag runt och lägger in maten till alla. De får sina grönsaker på burbottnen inga skålar.

Arinah
0

Jag skär upp om jag behöver inne i deras rum. Annars använder jag händerna. Ex paprika tar jag bitar direkt från paprikan. Och de äter allt på paprikan, även frö och skaft. Vitkål delar jag i 4 klyftor, tar bort de fula bladen, sen tar jag lagom mängd för hand till varje marsvin. Morot bryter jag isär, eller skär på plats. Broccoli bryter jag på plats etc.

juliino
0

Jag gör likadant som #4 och #5 Dock har jag bara 13 grisar. Lägger inte in något i kylen heller då jag inte vill att dom ska äta något kallt och sen går grönsakerna åt så snabbt här hemma ändå :)

[PetzLinda]
0

Tack för era svar! (har läst dem innan idag, men inte haft orken att svara bara)

I sådanna fall får jag ta och stå ut med att göra mat åt dem varje kväll :)

Eulwen
0

Jag har en kniv i marsvinsrummet som är bra till att kapa balsnören m.m. samt fördela grönsaker. Jag skivar upp direkt vid buren och delar ut det som ska in. Det är inte grönsaksskivandet som tar tid utan donnorna i honflocken som envisas med att vilja bli serverade för hand varsin bit… Inkastade bitar ignoreras, all fokus är på mina händer. :-P Har nu 15 marsvin.