SANT ELLER FALSKT???
Jag har läst på en hemsida att det är lag på att man inte får ha marsvoin själva!
Vad är svaret.
SKRIV!!!!

Men om man ska ha marsvinet ensamt, så måste man nog hålla på med det mera. Marsvin vill helst vara 2 tror jag. Eftersom dom är flockdjur.

Ja, det är lag på att marsvin ska hållas två och två. Så har du bara ett marsvin, skaffa en till.
Det spelar ingen roll hur mycket man håller på med sitt marsvin, marsvin behöver en marsvinskompis, då de bara förstår varandra.
Japp, det är lag på det.
Helena
Lagar o förordningar finns att läsa på Jordbruksverkets hemsida (fast jag aldrig lär mig att hitta det utan får leta som en galning varje gång…) O där står att man ska ha två marsvin.
Så länge det inte är ett köttätande marsvin som vi har ett här på Marsvin.ifokus, Sune xD Hahaha..
- Mvh Emma
Det finns dock undantag, Sune är ett sådant :P Marsvin som av en eller annan anledning inte går att ha ihop med andra marsvin.
Sune goes kändis XD
Vissa marsvin funkar inte ihop med andra. Men i det vilda lever marsvin i flock och dom mår i regel inte bra av att sitta ensamma i en bur. Även om man är mängder med dom så kan en mäniska aldrig tala "marsvinska" och vi kan heller inte vara med marsvinet dygnet runt på samma sätt som en artfrände.
Något i den här stilen står i lag boken:
Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder. Gnagare ska hållas i par av samma eller motsatt kön eller i grupp.
Kram Hanna och Sune
Hanna
de e lag på att man måste ha fler en ett marsvin för dom är flock djur :) men vissa marsvin går inte ihop med andra marsvin då får man ju lösa de på något sätt typ ha galler i mellan så den ser och hör sina kompisar .. :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Det är sant! Det är en lag. Som började gälla juni -03. De är flockdjur och för att utöva normala beteenden måste de ha en livskamrat av samma art… Det där med undantag tror jag inte på, någon lösning finns det på allt och något marsvin passar ihop med något marsvin.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#9 men man kan ju inte köpa 150 marsvin för att kolla om någon passar ihop och sen behöva omplacera 149 st.
- Mvh Emma

det spelar ingen roll hur mycket ägaren ängnar sej åt marsvnet marsvinet ahr endå ingen kmpis att prata med då blir det lättare sjukt!
väldigt dumt att ha bara 1 marsvi tyvcker jag :@ så jag säger 2 & 2
Ja undantag kan ju faktiskt finnas. 

Sant

Undantag är ju tex. om marsvinet (annat flockdjur) inte kan bo ihop med annat marsvin för att, som Sune, int tycker om andra marsvins sällskap.
Helena

#16 Fast det betyder inte att man bara ska ha ensamt marsvin, då kan man försöka lösa det genom att ha ett eller två till marsvin och ställa dess burar i samma rum så de hör varann.. eller sälja marsvinet dit till ngn som har möjlighet att göra det.
Annars kan man kastrera marsvinet och sätta in hona till honom ..
Det är inte alltid man har möjlighet till det.
Helena
#17 - Det finns faktiskt marsvin som blir nervösa bara av att vara i närheten av andra marsvin. Är det inte då snällare mot det stackars djuret att låta det gå helt ensamt?
Hanna
Det är precis som #19. säger. Vissa blir alldeles sönder stressade för att dom inte gillar andra marsvin, då kan dom dö utav stress och utfrysthet (tror det kallas så?) är det inte bättre då att låta marsvinen vara ensamt och ägna all ledig tid till att uppmärksamma det? Jag menar, ta Sune som exempel, ser det ut som att han inte trivs? TVÄRTOM, Sune verkar stormtrivas med att vara ensam och mer bortskämd. Så jag tycker inte att ni ska klaga på dom som har anledning att ha sitt marsvin ensamt, speciellt inte om marsvinet inte går ihop med andra marsvin.

Då kan man kastrera eller ge till ngn som kan det. Tycker inte man bör ha ensamt marsvin ändå. Jag klagar inte, säger bara min åsikt.
#10 Nä, precis ;)
#17 och #21 Precis :) Håller med dig Chippers ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#22 Tack :)
Men att kastrera hjälper ju inte Sune som inte gillar andra marsvin. Om han blir stressad av andra så kan man ju inte tvinga ihop honom med ett annat vare sig det är en hona eller hane. Eftersom att alla vill det bästa för marsvinen så är ju det bästa för honom att få slippa det och få vara ensam. :P
Men självklart får alla ha sina åsikter :)
- Mvh Emma

#24 Hur vet du att han ej gillar honor? Har du testat med en snäll hona? De flesta hanar brukar älska att få bo med hona! Har du även testat med hanbebis? Har svårt att tro att han gillar att bo ensam, inte kunna prata med marsvin … har du testat att ha marsvin i samma rum bara ..? Då brukar de börja prata med varann.
Men visst, är det så att han verkligen bråkar med andra marsvin och inte ens pratar med de, utan visar mer tecken på att han mår bättre själv finns väl inget att göra.
Men jag tror fortfarande man kan lösa det på ngt sätt.
#25 JAG har inte testat något då JAG inte äger honom.
- Mvh Emma

Jahaaja ;P Okey, är det ngn bekants marsvin?
Nej, det är Abico's Sune gubbe :)
- Mvh Emma

Ojdå .. sorry XD
:P
- Mvh Emma

sant & lag
Här kommer jag och kan besvara några frågor om Sune.
En kastrering är inte att tänka på i dagsläget, Sune fyller 6 år i höst och jag tycker att det är en alltför stor risk att söva ner honom i den åldern. För 4 - 5 år sedan kunde kanske kastrering varit aktuellt, men då gick han ihop med min ena hona. Dom fick ungar ihop, men min lilla tjej dog ett par dagar efter födseln. Och Sune blev "knäpp". Jag försökte redan samma dag som honan dött att låta Sune nosa på ungarna, men han högg ifrån direkt. Ett par dagar lät jag deras burar stå i samma rum och Sune satt som på nålar hela tiden och stirrade framför sig. Tillslut flyttade jag in honom i ett annat rum och hade under dagarna ute ungarna och Sune på köksgolvet. Men Sune gick antingen till attack eller så satt han upptryckt mot väggen. Så småningom sålde jag två av småttingarna och behöll en av dom för att långsamt vänja in honom hos Sune. Jag skrubbade burar, marsvin, golv. Ja allt, men Sune var lika tvär som innan, trots att hans son var nyfiken på honom. När det lille var ett år dog han, jag är inte säker på orsaken men antagligen någon infektion.
Efter det provade jag med åtskilliga hanar, stora som små, vita som svarta. Han fick även hälsa på mina andra tre honor. Men han visade samma beteende mot dem allihop. Så jag gav upp, tänkte att det var bäst för Sune. Och än idag tror jag att jag gjorde rätt som slutade försöka tussa ihop Sune med massa andra marsvin. Sune är tystare än andra marsvin, efter som han inte har någon att prata med, men visst tjuter han när jag är seg med maten och visst kurrar han när han får ligga och gosa i mitt, pappas, mammas eller lillasysters knä.
Jag håller med dig Chippers, det är grymt mot ett marsvin att inte få kontakt med andra marsvin. Men i mitt fall, tycker jag ändå att jag gjort allt jag kunnat för Sune. Och det är klart, det finns alltid en lösning på alla problem, men själv tror jag att Sunes lösning dog när han var 1 - 2 år. När hans älskade hona som vi tänkt skulle gå med Sune resten av livet (planerade att kastrera Sune eftersom dom trivdes så bra ihop) togs ifrån honom. Om du har några förslag på vad jag skulle kunna göra så är jag fortfarande öppen för förslag, min högsta önskan är att se Sune mysa med ett annat marsvin, men jag har igenom åren funnit mig i att han nog alltid kommer få ligga och mysa själv. Varesig jag vill eller inte.
Kram Hanna och Sune
Hanna
Jag tvekar inte det minsta om att Sune mår bra, och jag vet sen innan att du har försökt. Åh, han är så söt, din Sune. Lycka till, Hanna
/Helena
Helena